Žádný nákupní boom se zatím nekoná. Tržby obchodníků rostou pomalu
                            I v únoru pokračoval maloobchod v růstu, avšak pouze v tom meziročním (+1,6 procenta) ovlivněným nízkým srovnávacím základem.
Tržby v českém maloobchodě v únoru třetí měsíc v řadě meziročně stouply. Růst ale zpomalil na 1,6 procenta, zatímco v lednu podle revidovaných údajů činil 3,2 procenta. Meziměsíčně tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel klesly o 0,8 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
V únoru meziročně rostly tržby obchodníků za nepotravinářské zboží, potraviny i pohonné hmoty. „K celkovému růstu maloobchodních tržeb přispěl nejvíce internetový a zásilkový prodej,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Češi utrácejí dost opatrně
„Do nákupu zbytného zboží se nikdo zatím nehrne,“ komentuje čerstvá data hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek a dodal: „Je vidět, že lidé se v nakupování drží zpátky, opatrně vybírají a zřejmě čekají na zajímavější ceny. Předchozí tři roky je přinutili více vybírat, porovnávat a častěji se i podívat do kamenných i virtuálních obchodů za hranicemi.“
Nenakupovalo se méně jen ve srovnání s lednem. Menší je i obsah nákupních košíků ve srovnání s rokem 2019. A to o zhruba čtyři procenta, i když i za tento menší košík lidé zaplatily o 24 procent více než v posledním předcovidovém roce.
O žádném nákupním boomu tedy podle ekonomů ještě hovořit nelze, i když doba vysoké inflace pominula. Češi zůstávají opatrní, nakonec řada z nich ještě ani neví, jak jim letos porostou mzdy nebo jaké nedoplatky energií je ještě čekají.
Vzhledem k tomu, že minimálně v prvním pololetí může česká ekonomika spoléhat pouze na spotřebu domácností, nejsou únorová čísla rozhodně dobrou zprávou. Oživení hospodářství může být proto pomalejší a možná bude načase znovu přepsat odhady směrem dolů.
Česká republika letos v únoru vykazovala sedmou nejnižší inflaci v Evropské unii. Podle Eurostatu činila meziročně 2,2 procenta.
	Česko zkrotilo inflaci. Aktuálně má jednu z nejnižších v Evropské unii
		Money
		
Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se vyvíjejí nejméně nepříznivě za celé období od srpna 2022. Vyplývá to z v úterý zveřejněného březnového indexu nákupních manažerů. Podmínky se sice stále zhoršují, ale meziměsíčně vůbec nejslabším tempem právě od srpna 2022. To svědčí o tom, že český průmysl nakročil ke stabilizaci podmínek v něm, které neblaze poznamenaly dopady války na Ukrajině a energetické drahoty.
	Český průmysl dál strádá. Můžou za to Němci a Číňani
		Money
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.