Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Koruna letos vůči euru posílila jako jediná z měn Visegrádské skupiny

česká koruna, ilustrační foto
Pixabay
Lukáš Kovanda

Česká koruna na Štědrý den poprvé od února 2020, tedy od doby před propuknutím pandemie, posílila pod úroveň 25 korun za euro. Podle dat Bloombergu prolomila tuto psychologickou hranici krátce před 14:30 středoevropského času. Posílila až na úroveň 24,972 za euro. Následně ale část svých zisků odevzdala a kurs se vrátil zpět nad úroveň 25 korun za euro. Česká měna i tak jako jediná z měn zemí Visegrádské skupiny letos vůči euru zpevnila.

Reklama

Na začátku letošního roku se euro prodávalo za zhruba 26,20 koruny, nyní tedy vyjde na 25 korun. To odpovídá posílení české měny o zhruba 4,6 procenta. Během letoška zlotý vůči euru oslabil o 1,3 procenta a forint dokonce o 1,8 procenta (viz graf).

Jak se vyvíjely kurzy koruny, zlotého a forintu k euru v letošním roce:

pramen Bloomberg

Koruna posiluje zejména z důvodu razantního zvyšování základní úrokové sazby České národní banky. Ta zatraktivňuje korunu v očích mezinárodních investorů. Zvyšuje totiž úročení korunových aktiv. Například rozdíl mezi základní sazbou ČNB a základní sazbou Evropské centrální banky, která je nyní stále nulová, odpovídá 3,75 procentního bodu (viz graf 2 v příloze). To je největší rozdíl těchto dvou sazeb za celou dobu od září 1999.

Atraktivní úrok zvyšuje poptávku po koruně, respektive korunových aktivech, což vede ke zpevnění jejího kursu. Roční depozitní sazba na vzrostla na koruně letos nejvíce ze všech měn světa, zejména právě kvůli utahování měnové politiky v podání ČNB (viz graf níže).

 

Depozitní sazby ve světě:

pramen Bloomberg

Navíc ČNB signalizuje další citelný růst základní sazby v příštím roce, a to se současné úrovně 3,75 procenta až výrazně nad hodnotu čtyř procent. Trh však i přesto zatím spíše sází na to, že v příštím roce koruna oslabí zpět výrazněji nad 25 korun za euro.

Zpevnění kursu je obecně dobrou zprávou pro dovozce a třeba také lidi, kteří míří na dovolenou nebo na hory do zahraničí. Horší zvěstí je pro exportéry, neboť snižuje jejich konkurenceschopnost na vývozních trzích. 

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

ČNB znovu sníží sazby. Kdo chce eura na dovolenou, měl by měnit co nejrychleji

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme