Reklama

Konec falešných obřích slev? Nový zákon zakazuje prodejcům lákat na fiktivní „nízké” ceny

Black Friday
ČTK
 ČTK

Účinnosti dnes nabývá novela zákona o ochraně spotřebitele, která má prodejcům ztížit uvádění falešných slev. Obchodníci musí její výši odvozovat od nejnižší ceny, za jakou produkt prodávali 30 dnů před zlevněním. Pokud měli prodejci zboží v nabídce méně než 30 dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Povinností je nově také na produkt uvést jeho původní cenu. Novelu prezident Miloš Zeman podepsal loni v listopadu.

Reklama

Nařízení se nebude vztahovat na věrnostní programy nebo reklamy, kde obchodníci obecně uvádějí nízké ceny. Vyhne se dále potravinám, řezaným květinám a dalšímu zboží, které rychle podléhá zkáze nebo má krátkou dobu spotřeby.

Delší lhůta na odstoupení od koupě

Ode dneška se mimo jiné prodlužuje lhůta, v níž je možné odstoupit od smlouvy o koupi, uzavřené například na prodejní akci, a to ze 14 dnů na 30 dnů. Mění se také uzavírání smluv ústně po telefonu. Prodávající ji nově musí zaslat v textové podobě a platná bude až ve chvíli, kdy ji spotřebitel podepíše nebo odešle svůj souhlas s ní elektronickou formou.

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Výše reálných slev v tuzemských internetových obchodech se při letošní akci Black Friday zatím pohybuje nejčastěji mezi deseti a 15 procenty, což je zhruba stejně jako loni. Někteří obchodníci přitom inzerují slevy až čtyřnásobně vyšší. Vyplývá to z údajů projektu Hlídač shopů. Black friday vyvrcholí v pátek 25. listopadu, část obchodníků slevy spustila již dříve tento měsíc.

Přečíst článek

Za nekalou praktiku se nyní považuje také zveřejňování falešných recenzí. Prodejce je povinen pro spotřebitele zajistit jasnou informaci, že výrobek hodnotili lidé, kteří jej skutečně zakoupili nebo užili. Nekalou praktikou bude i tvrzení, že recenze pochází od zákazníků, kteří si výrobek koupili, aniž by prodávající tuto informaci jakkoli ověřil či zajistil její pravdivost. Poskytovatel on-line tržiště dále nesmí na přední pozice výsledků vyhledávání za úplatu umístit produkt a zákazníka na reklamu neupozornit.

Ode dneška platí také zákaz používat takzvaná předem zaškrtnutá políčka, kdy by spotřebitel musel zaplatit za zboží nebo službu, kterou si neobjednal. Jednou z úprav, kterou novela přináší, se dále týká digitálních produktů. V případě vadného plnění smlouvy budou mít spotřebitelé v zásadě stejná práva jako u běžného zboží.

Reklama

Black Friday

Lukáš Kovanda: Slevové akce Black Friday jsou tu. A s nimi i falešné slevy

Už za deset dní, 25. listopadu, nastane letošní Black Friday. Den plný slev, importovaný z USA, se v Česku uchytil v necelém posledním desetiletí zejména v oblasti internetového nakupování. Letos se vyplatí nakupovat zvláště elektroniku. Naopak, s nákupy třeba oděvů je lepší vyčkat na povánoční nebo novoroční slevové akce.

Přečíst článek

I nadále platí pravidlo, že má spotřebitel na reklamaci vady, která se na zboží projeví, dva roky. Prodlužuje se však doba, během níž musí prodejce prokázat, že věc nebyla poškozena od počátku, a to ze stávajících šesti měsíců na rok. "Zákazníci během nákupního procesu nějakou zásadní změnu pravděpodobně nepostřehnou. Novými podmínkami se musí zabývat hlavně prodejci, kteří jsou odpovědní za dodržování zákonných opatření," uvedla mluvčí Datartu Olga Dolínková.

Největší změny za devět let

Spotřebitel, který by byl poškozen nekalou praktikou prodejce, dostane vedle nároků plynoucích z občanského zákoníku také právo na odstoupení od smlouvy do 90 dnů. Navíc bude moci požadovat přiměřené snížení ceny. Od smlouvy ale nebude moci odstoupit, pokud prodávající prokáže, že je to vzhledem k závažnosti nekalé praktiky nepřiměřené.

"Na obchodníky toho čeká poměrně dost. Z našeho pohledu se jedná opravdu o největší změny od roku 2014, kdy nabyl účinnosti nový občanský zákoník," uvedl ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Online nakupování dostane nová pravidla

Už žádné falešné slevy ani eshopy jako bezplatné půjčovny. Online nákupy se změní. Již brzy

Od prvního týdne nového roku platí novinky pro spotřebitele i pro e-shopy. Někteří internetoví obchodníci se jimi řídí už nyní. Od 6. ledna 2023 budou platit pro všechny, i pro ty, kteří prodávají digitální obsah. Přinášíme stručný přehled, co vše se změní. 

Přečíst článek


 

Vše o inflaci

Strašák inflace. Co ji způsobuje? Jak se jí bránit? Jak investovat, kam uložit úspory, kde jsou slušné úroky, které dluhopisy se vyplatí? Jak s inflací bojuje stát, vláda a ČNB? Kdo a proč zdražuje a o kolik? Jak na zvyšování cen vyzrát? Je správný čas si vzít hypotéku, porostou úrokové sazby, nebo klesnou, a z jakého důvodu? Kontext, tipy, rady, varování.

Vysoká inflace trápí nejen Česko, ale i další země Evropy či Spojené státy. Podívejte se na přehled ve světě.

Témata související s inflací:

Vše o inflaci čtěte zde

Reklama

Související

Nákup v Kauflandu v Havířově

Stanislav Šulc: Slevové karty řetězců jako lék na drahotu? Spíše špinavá hra

Přečíst článek
Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Black Friday a výprodej? Zapomeňte, slevy jsou jen deset až 15 procent, tvrdí Hlídač shopů

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme