Startupy táhnou. Češi do nich loni investovali čtyři miliardy, letos to bude ještě víc
V Česku se do tuzemských i zahraničních start-upů v roce 2021 v počátečních investičních kolech proinvestovaly odhadem čtyři miliardy korun, o miliardu více než v roce 2020. A ani v letošním roce andělští investoři podle průzkumu DEPO Ventures chuť investovat neztratí – polovina jich bude investovat stejně jako loni, pětina se pak chystá loňskou částku výrazně zvýšit. V průměru každý andělský investor podpořil začínající projekt dvěma miliony korun.
„Andělští investoři jsou to zásadní podhoubí pro celý ekosystém. A právě teď je období, kdy je třeba zvýšit investice. Do technologií, do podnikatelů, do naší budoucnosti. Start-upy jako investiční kategorie jsou sice rizikové, ale dlouhodobě nejvýnosnější. Vynikající ochrana proti inflaci. A navíc mají potenciál změnit svět k lepšímu,“ říká uvedl zakladatel a generální ředitel DEPO Ventures Petr Šíma.
Průměrná investice českého andělského investora do start-upu v rané fázi je 80 tisíc eur, tedy bezmála dva miliony korun. Více než 100 tisíc eur investuje 21 procent respondentů, naopak přes dvě pětiny andělských investorů si vystačí s částkou do 25 tisíc eur, vyplývá z průzkumu, kterého se zúčastnilo 122 respondentů-investorů.
Vyšší desítky milionů korun investuje fond J&T Ventures do českého start-upu Sharry. Jeho řešení pro správu budov a mobilní přístup do kanceláří využívají newyorské mrakodrapy i další office projekty od Prahy, přes Bukurešť až po Johannesburg. Peníze firma využije k další expanzi. Český software „odemyká“ i newyorské mrakodrapy. J&T mu pomůže s další expanzí
Zprávy z firem
Nejpopulárnějšími oblastmi investice do start-upů jsou umělá inteligence, do níž investuje 54 procent respondentů. Následují finanční technologie (49 procent), blockchain (48 procent), e-commerce (37 procent) a vyspělé technologie (33 procent).
Přes 38 procent respondentů v průzkumu uvedlo, že je jim jedno, do jaké části světa investují. Mají buď v hledáčku celý svět, případně neřeší, v jaké oblasti daný start-up působí. Dalších 18 procent investorů se zaměřuje na střední a východní Evropu a 15 procent na celý kontinent. Asi třetina investorů se nicméně soustředí pouze na tuzemské start-upy.
Seed Starter České spořitelny za nižší desítky milionů koupil 17procentní podíl ve startupu wflow.com, který firmám z Česka i zahraničí pomáhá s digitalizací účetnictví. Mezi jeho klienty patří i startupový jednorožec Productboard. Peníze fintech využije na další růst.Česká spořitelna poslala desítky milionů do českého fintechu
Zprávy z firem
Průzkum naznačuje, že investice do start-upů zatím končí úspěchem. Takřka 30 procent investorů již z některých investic provedlo exit. „A téměř 88 procent z nich prodalo svůj podíl se ziskem. Jejich investice se zhodnotila nejčastěji v rozmezí jedenkrát až pětkrát,“ uvedl průzkum.
Za největší problém na české scéně rizikového kapitálu považují respondenti nedostatek kvalitních start-upů (34 procent). Téměř třetina (31 procent) investorů zmiňuje, že nemá dostatek času na hledání start-upů. Rovněž třetina považuje valuaci start-upů za nadhodnocenou. Asi 31 procentům respondentů se zdá, že je špatně nastavená legislativa. Respondenti, kteří nikdy do technologického startupu neinvestovali, vedle nedostatku času nejčastěji uvádí příliš vysoké riziko a kapitálovou náročnost.
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.