Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Veřejná doprava může kvůli energetické krizi zdražit až o desítky procent

tramvaj, Brno, hromadná doprava
ČTK
Lukáš Kovanda

Městské dopravní podniky po celé zemi se potýkají s rostoucími cenami energií, zejména pak elektřiny a ropy, ale pochopitelně také plynu. Třeba pro pražský dopravní podnik znamenají zdražující elektřina a vyšší ceny ropy náklady navíc za zhruba 700 milionů korun. Zdražují totiž paliva, ale také třeba napájení tramvají. 

V zásadě není rozdíl mezi kterýmkoli dopravním podnikem a jinými odběrateli z firemní sféry. Všichni dříve či později budou muset zahrnout vyšší ceny energií do svých nákladů. 

V krajním případě může v důsledku energetické krize dojít k narušení provozu městské hromadné dopravy. Například kvůli možnému nedostatku příměsi naftových motorů AdBlue, který je důsledkem zuřící evropské plynové krize. Drahý plyn prodražuje výrobu močoviny, která je zásadní složkou AdBlue, takže některé evropské továrny na příměs už zavírají. To zvedá cenu AdBlue a zvyšuje riziko výpadku v dodávkách této přímesi. Fatální nedostatek AdBlue by v krajním případě vedl ke kolapsu dopravy a zásobování. Varují před ním třeba dopravci na Slovensku. 

Automobilový průmysl, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Hořčíkový hladomor. Ojetiny mohou stát víc než nový vůz

Automobilky čelí celosvětově dalšímu závažnému problému. Vedle kritického nedostatku čipů, který zastavil výrobu například ve Škodě Auto, čelí rostoucím potížím se zajištěním dodávek hořčíku. Ten je přitom zcela nepostradatelnou součástí každého auta. Bez něj si prakticky nelze představit výrobu hliníkových slitin a plátů, které dělají auto autem, neboť jsou obsaženy v kdejaké součásti vozu od volantu přes nádrž na pohonné hmoty až po motor. 

Přečíst článek

Záleží ovšem na tom, jak bude tuhá zima a jak velkorysé bude Rusko s dodávkami plynu do EU nad rámec dojednaných dlouhodobých kontraktů. Čím tužší bude zima a čím méně bude Rusko velkorysé, tím spíše se prohloubí plynová krize EU a tím spíše budou dopravní podniky v městech ČR muset s cenou jízdného nahoru a/nebo omezovat či rušit spoje

Sečteno, podtrženo, v důsledku energetické krize hrozí růst jízdného městské veřejné dopravy až o desítky procent. Další možností je omezení spojů či částečně rušení spojů či linek MHD. Ještě další možností jsou kompenzace z veřejných rozpočtů. Může také dojít na kombinace dvou či všech tří jmenovaných řešení.

>>>>>>Vše k inflaci čtěte zde<<<<<<

Finální montáž vozu v nošovické automobilce Hyundai.

Důvěra v ekonomiku klesá. A bude hůř, míní analytici

Nedostatek čipů, omezování výroby a celkově nepříznivá situace v autoprůmyslu je důvodem pesimističtějších výhledů podnikatelů a kvůli zdražování i spotřebitelů na vývoj české ekonomiky. Důvěra v ní v říjnu klesla o 0,9 bodu na 95,3 bodu a snížila se tak čtvrtý měsíc za sebou, uvedl Český statistický úřad. Podle analytiků ani vývoj v dalších měsících nebude optimistický a vývoj ekonomiky se bude blížit stagnaci. Obdobný vývoj se týká i největší evropské ekonomiky v Německu.

Přečíst článek

Býčí trh na Wall Street

Akciové trhy čeká tvrdá zkouška – udržet růst v době covidové

Světové akciové trhy se nacházejí v okolí historických maxim, během posledního měsíce umazaly i předešlý propad. Stále více investorů a analytiků si začíná klást otázku, jak dlouho růst ještě vydrží. Na světových trzích stále hraje hudba a všichni vesele tančí, ale ekonomická data tak růžově nevypadají. 

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

chemička Orlen Unipetrol v Litvínově, kde se vyrábí ethylen

Lukáš Kovanda: Z evropské průmyslové páteře zbude troska. A účet zaplatíme všichni

Přečíst článek
Trhy

Týden tradera: Ze světa jdou pozitivní zprávy, trhy ale zatím přešlapují

Přečíst článek
Doporučujeme