Reklama

Veřejná doprava může kvůli energetické krizi zdražit až o desítky procent

tramvaj, Brno, hromadná doprava
ČTK
Lukáš Kovanda

Městské dopravní podniky po celé zemi se potýkají s rostoucími cenami energií, zejména pak elektřiny a ropy, ale pochopitelně také plynu. Třeba pro pražský dopravní podnik znamenají zdražující elektřina a vyšší ceny ropy náklady navíc za zhruba 700 milionů korun. Zdražují totiž paliva, ale také třeba napájení tramvají. 

V zásadě není rozdíl mezi kterýmkoli dopravním podnikem a jinými odběrateli z firemní sféry. Všichni dříve či později budou muset zahrnout vyšší ceny energií do svých nákladů. 

V krajním případě může v důsledku energetické krize dojít k narušení provozu městské hromadné dopravy. Například kvůli možnému nedostatku příměsi naftových motorů AdBlue, který je důsledkem zuřící evropské plynové krize. Drahý plyn prodražuje výrobu močoviny, která je zásadní složkou AdBlue, takže některé evropské továrny na příměs už zavírají. To zvedá cenu AdBlue a zvyšuje riziko výpadku v dodávkách této přímesi. Fatální nedostatek AdBlue by v krajním případě vedl ke kolapsu dopravy a zásobování. Varují před ním třeba dopravci na Slovensku. 

Automobilový průmysl, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Hořčíkový hladomor. Ojetiny mohou stát víc než nový vůz

Automobilky čelí celosvětově dalšímu závažnému problému. Vedle kritického nedostatku čipů, který zastavil výrobu například ve Škodě Auto, čelí rostoucím potížím se zajištěním dodávek hořčíku. Ten je přitom zcela nepostradatelnou součástí každého auta. Bez něj si prakticky nelze představit výrobu hliníkových slitin a plátů, které dělají auto autem, neboť jsou obsaženy v kdejaké součásti vozu od volantu přes nádrž na pohonné hmoty až po motor. 

Přečíst článek

Záleží ovšem na tom, jak bude tuhá zima a jak velkorysé bude Rusko s dodávkami plynu do EU nad rámec dojednaných dlouhodobých kontraktů. Čím tužší bude zima a čím méně bude Rusko velkorysé, tím spíše se prohloubí plynová krize EU a tím spíše budou dopravní podniky v městech ČR muset s cenou jízdného nahoru a/nebo omezovat či rušit spoje

Sečteno, podtrženo, v důsledku energetické krize hrozí růst jízdného městské veřejné dopravy až o desítky procent. Další možností je omezení spojů či částečně rušení spojů či linek MHD. Ještě další možností jsou kompenzace z veřejných rozpočtů. Může také dojít na kombinace dvou či všech tří jmenovaných řešení.

Reklama

>>>>>>Vše k inflaci čtěte zde<<<<<<

Finální montáž vozu v nošovické automobilce Hyundai.

Důvěra v ekonomiku klesá. A bude hůř, míní analytici

Nedostatek čipů, omezování výroby a celkově nepříznivá situace v autoprůmyslu je důvodem pesimističtějších výhledů podnikatelů a kvůli zdražování i spotřebitelů na vývoj české ekonomiky. Důvěra v ní v říjnu klesla o 0,9 bodu na 95,3 bodu a snížila se tak čtvrtý měsíc za sebou, uvedl Český statistický úřad. Podle analytiků ani vývoj v dalších měsících nebude optimistický a vývoj ekonomiky se bude blížit stagnaci. Obdobný vývoj se týká i největší evropské ekonomiky v Německu.

Přečíst článek

Býčí trh na Wall Street

Akciové trhy čeká tvrdá zkouška – udržet růst v době covidové

Světové akciové trhy se nacházejí v okolí historických maxim, během posledního měsíce umazaly i předešlý propad. Stále více investorů a analytiků si začíná klást otázku, jak dlouho růst ještě vydrží. Na světových trzích stále hraje hudba a všichni vesele tančí, ale ekonomická data tak růžově nevypadají. 

Přečíst článek

Reklama

Související

Čerpací stanice

Ropa prudce zdražuje, český benzín bude následovat a míří ke 40 korunám za litr

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme