Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Dopady uvolňování: Tržby v maloobchodě v červnu vzrostly

Obchodní centrum - ilustrační snímek
Stanislav Šulc / Newstream
Stanislav Šulc

Meziročně se tržby v maloobchodě očištěné o kalendářní vlivy v červnu zvýšily reálně o 7,1 %, bez očištění o 7,2 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,6 %.

Reklama

Pokračující rozvolnění protipandemických opatření se v červnu pozitivně odrazilo na tržbách v maloobchodu. Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu tržby v retailu očištěné o kalendářní vlivy meziročně poskočily za šestý měsíc o 7,1 procenta.

„Zvýšení prodeje zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Tržby se zvýšily specializovaným prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením (o 24,0 %), s kosmetickým a toaletním zbožím (o 11,4 %), s oděvy a obuví (o 10,8 %), s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 7,0 %), s výrobky pro domácnost (o 6,8 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 0,2 %),“ uvádí statistici. 

Spotřebitelé se vracejí do obchodů

Podle nich pak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se prodej zvýšil o 3,6 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 2,2 procenta. Internetové obchody zaznamenaly meziroční růst tržeb o 14,5 procenta.

„Vypadá to už na silný nákupní boom, nicméně stále je třeba mít na paměti srovnávací základ a mimořádné vliv, které do letošních výsledků obchodů promlouvají. Loňský červen byl totiž z pohledu tržeb jednoznačně slabším měsícem, zatímco letos v červnu ještě dozníval vliv květnového znovuotevření obchodů po mnohem delším lockdownu,” poznamenal analytik ČSOB Petr Dufek. 

Češi jsou se svojí ekonomickou situací navzdory covidu nejspokojenější v historii

Lukáš Kovanda: Dluh dělá divy, Češi jsou nejspokojenější v historii

Češi jsou teď, v době vůbec nejzávažnější ekonomické krize, historicky nejspokojenější se svojí ekonomickou situací. Dluh dělá divy. K nevíře.

Přečíst článek

„Když se podíváme na výsledky obchodů za prvních šest měsíců, tak jsou tržby zhruba o 2,7 procenta výše než v prvním pololetí loni. Zatímco obchody s elektronikou si připisují téměř třináctiprocentní nárůst, prodejny s oblečením a obuví končí pololetí s propadem 21 procent‚” dodal Dufek.

Prodeje aut váznou

Celý maloobchod se tak podle něj zatím nikam výrazně neposunul s výjimkou internetových obchodů, které už letos dosáhly více než pětinového nárůstu tržeb. A zdá se, že ani otevření kamenných obchodů je nijak nezasáhlo, protože jejich tržby dál nepřetržitě rostou. „Je to sice možná předčasný závěr, ale pandemie zvýšila preference spotřebitelů oblibu on-line nákupů, a to nikoliv dočasně,” dodal Dufek.

Podle analytika Citfin Tomáše Volfa dnešní výsledek maloobchodních tržeb jde na vrub především dvěma faktorům. Jedním je fakt, že lidé skutečně více utrácejí. Nucený půst v nakupování z uplynulých měsíců si kompenzují zvýšenou spotřebou téměř ve všech oblastech života. Druhým důvodem je nízká srovnávací základna z loňského roku. 

Co vázne, jsou podle Michala Brožky z Komerční banky prodeje automobilů, což ovšem může do značné míry souviset s problémem nedostatečné nabídky. V dalších měsících pak předpokládá spíše pomalejší zvyšování tržeb v maloobchodu. „Tomu na začátku července napovídá i snížení spotřebitelské důvěry. Za celý rok naše prognóza počítá s růstem maloobchodu bez zahrnutí prodeje aut poblíž tří procent,” dodal.

Raiffeisenbank počítá podle svého analytika Davida Vagenknechta s růstem za celý rok bez zohlednění automobilů okolo čtyř procent, včetně prodeje aut pak o 5,2 procenta.

Dovolená s rouškami? Letos nejspíš ještě stále obličejové masky nesundáme.

Stanislav Šulc: Tak kdy ty hranice zase zavřou?

Přituhuje. Je teprve polovina léta a mnozí mají nejspíš ještě dovolenou v cizině před sebou. Zřejmě by si měli pospíšit, protože je zcela zjevné, že pohoda s covid pasem pomalu končí a vrátí se rutina ve formě testů a karantén.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Čechům se vrací chuť nakupovat

Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme