Dopady uvolňování: Tržby v maloobchodě v červnu vzrostly

Meziročně se tržby v maloobchodě očištěné o kalendářní vlivy v červnu zvýšily reálně o 7,1 %, bez očištění o 7,2 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,6 %.
Pokračující rozvolnění protipandemických opatření se v červnu pozitivně odrazilo na tržbách v maloobchodu. Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu tržby v retailu očištěné o kalendářní vlivy meziročně poskočily za šestý měsíc o 7,1 procenta.
„Zvýšení prodeje zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Tržby se zvýšily specializovaným prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením (o 24,0 %), s kosmetickým a toaletním zbožím (o 11,4 %), s oděvy a obuví (o 10,8 %), s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 7,0 %), s výrobky pro domácnost (o 6,8 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 0,2 %),“ uvádí statistici.
Spotřebitelé se vracejí do obchodů
Podle nich pak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se prodej zvýšil o 3,6 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 2,2 procenta. Internetové obchody zaznamenaly meziroční růst tržeb o 14,5 procenta.
„Vypadá to už na silný nákupní boom, nicméně stále je třeba mít na paměti srovnávací základ a mimořádné vliv, které do letošních výsledků obchodů promlouvají. Loňský červen byl totiž z pohledu tržeb jednoznačně slabším měsícem, zatímco letos v červnu ještě dozníval vliv květnového znovuotevření obchodů po mnohem delším lockdownu,” poznamenal analytik ČSOB Petr Dufek.
Češi jsou teď, v době vůbec nejzávažnější ekonomické krize, historicky nejspokojenější se svojí ekonomickou situací. Dluh dělá divy. K nevíře.
Lukáš Kovanda: Dluh dělá divy, Češi jsou nejspokojenější v historii
Názory
„Když se podíváme na výsledky obchodů za prvních šest měsíců, tak jsou tržby zhruba o 2,7 procenta výše než v prvním pololetí loni. Zatímco obchody s elektronikou si připisují téměř třináctiprocentní nárůst, prodejny s oblečením a obuví končí pololetí s propadem 21 procent‚” dodal Dufek.
Prodeje aut váznou
Celý maloobchod se tak podle něj zatím nikam výrazně neposunul s výjimkou internetových obchodů, které už letos dosáhly více než pětinového nárůstu tržeb. A zdá se, že ani otevření kamenných obchodů je nijak nezasáhlo, protože jejich tržby dál nepřetržitě rostou. „Je to sice možná předčasný závěr, ale pandemie zvýšila preference spotřebitelů oblibu on-line nákupů, a to nikoliv dočasně,” dodal Dufek.
Podle analytika Citfin Tomáše Volfa dnešní výsledek maloobchodních tržeb jde na vrub především dvěma faktorům. Jedním je fakt, že lidé skutečně více utrácejí. Nucený půst v nakupování z uplynulých měsíců si kompenzují zvýšenou spotřebou téměř ve všech oblastech života. Druhým důvodem je nízká srovnávací základna z loňského roku.
Co vázne, jsou podle Michala Brožky z Komerční banky prodeje automobilů, což ovšem může do značné míry souviset s problémem nedostatečné nabídky. V dalších měsících pak předpokládá spíše pomalejší zvyšování tržeb v maloobchodu. „Tomu na začátku července napovídá i snížení spotřebitelské důvěry. Za celý rok naše prognóza počítá s růstem maloobchodu bez zahrnutí prodeje aut poblíž tří procent,” dodal.
Raiffeisenbank počítá podle svého analytika Davida Vagenknechta s růstem za celý rok bez zohlednění automobilů okolo čtyř procent, včetně prodeje aut pak o 5,2 procenta.
Přituhuje. Je teprve polovina léta a mnozí mají nejspíš ještě dovolenou v cizině před sebou. Zřejmě by si měli pospíšit, protože je zcela zjevné, že pohoda s covid pasem pomalu končí a vrátí se rutina ve formě testů a karantén.
Stanislav Šulc: Tak kdy ty hranice zase zavřou?
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.