Do Česka se dovezly květiny z Nizozemska, Ekvádoru či Kolumbie za dvě miliardy. Tržby květinářů ale klesají

Hodnota dovozu řezaných květin loni dosáhla přibližně 2,3 miliardy korun. Proti roku 2021 mírně vzrostla, a to asi o devět milionů korun. Na importu se tradičně nejvíce podílelo Nizozemsko, následoval Ekvádor, Kolumbie, Keňa a Slovensko. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Tuzemští prodejci se podle Marcely Nachlingerové ze Svazu květinářů a floristů ČR aktuálně potýkají s klesající poptávkou. Tržby jim meziročně propadly o pět až 15 procent, řekla.
Hodnota dovezených květin z Nizozemska loni činila přibližně 1,7 miliardy korun, meziročně klesla o 38 milionů korun. V případě importu z Ekvádoru se naopak zvýšila o zhruba 30 milionů korun na 154 milionů korun. Nárůst byl i z Kolumbie, Keni a Slovenska, odkud se dohromady v minulém roce dovezly květiny za přibližně 283 milionů korun, uvádí ČSÚ.
Růže za 600 milionů
Například dovoz růží loni dosáhl 615 milionů korun, u karafiátů to bylo 123,4 milionu korun. Do Česka se pak v minulém roce dostaly lilie za přibližně 48,5 milionu korun, orchideje za 38 milionů korun nebo gladioly za 5,7 milionu korun. V případě pryskyřníků hodnota importu činila 4,3 milionu korun.
V bytě, na balkoně, na zahradě. Bylinkám se může dařit všude. A v jídle udělají obří službu. I ty nejobyčejnější rostlinky umějí být kořením života, míní gurmet Pavel Maurer a přiznává, že jejich pěstování propadl.
Pavel Maurer: I obyčejné bylinky dokáží udělat z každého jídla gurmánský zážitek
Enjoy
Tuzemští prodejci květin se s problémy podle Nachlingerové potýkají už od dob koronavirové pandemie, letos se vlivem rostoucí inflace a vysokých cen energií dále prohloubily, uvedla. „Prodejci mají obavy, zda konečný zákazník bude v této době kupovat květiny, protože se jedná o komoditu zbytnou. Navíc se květiny musely také zdražit," doplnila. U květin z dovozu prodejci ceny navýšili přibližně o pětinu, v případě domácí produkce o pět až 15 procent, řekla.
„Nemáme zatím signály, že by prodejci masově krachovali. Ale jen za cenu velkých úspor, které se týkají především personální optimalizace, zmenšení prodejní plochy, a tím i nájmů, které musí platit, šetření v oblasti energií a podobně," doplnila Nachlingerová.
Stoupá zájem si květiny pěstovat doma
Tržby českých květinářů jsou podle ní meziročně o pět až 15 procent nižší. Za poklesem může stát i konkurence v podobě vietnamských prodejců, řekla. Květiny totiž levně nakupují v Polsku a následně je prodávají za dumpingové ceny, tedy takové, které nepokrývají náklady na výrobu, uvedla.
Které zboží a služby od příštího roku podraží? Bude dražší holič, nebo to budou noviny a knihy, či snad vstupenky na kulturní akce, hromadná doprava, sauny? Právě v těchto dnech se licituje o téměř každou položku, na kterou se vztahuje nižší sazba DPH. Vláda hledá, jak zvýšit příjmy státu. Oko jí ulpělo na dani z přidané hodnoty, nejvýnosnější české dani. Změny v zařazení či výši sazeb totiž slibují podle návrhu poradců z NERV vůbec nejvyšší vícepříjmy, až několik desítek miliard korun.
Zdraží knihy, kadeřník nebo svoz odpadu? Právě se vede tichá válka o nové sazby DPH
Money
Čím dál více lidí se podle Nachlingerové pouští do domácího pěstování květin. „Dříve si zákazník koupil pět muškátů a dnes, ve snaze ušetřit, si koupí semínka, květináče, substrát, hnojivo," dodala. Situaci mohou letos květinářům pomoci zlepšit svatby, kterých bude násobně více než v předešlých letech, řekla. Jedná se ještě o obřady, které byly odloženy kvůli pandemii covidu, doplnila.
Tradičně nejúspěšnějším dnem v roce bývá pro květinářství sv. Valentýn 14. února. Prodeje pak táhne také MDŽ a Den matek, který připadá na neděli. „V tento den prodáme nejvíce kvetoucích hrnkových rostlin, které maminkám dělají radost déle než květiny řezané," řekla jednatelka květinářství Belles Fleurs Jana Vyhnalová.
V těchto dnech vrcholí období valentýnských nákupů. Zpravidla trvá od 9. do 14. února, což je „Den D“, Den svatého Valentýna, „svátek všech zamilovaných“. Obliba Valentýna roste v Česku v uplynulých deseti letech roste zhruba třikrát rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů. Z aktuální edice každoroční studie Mastercard Love Index vyplývá, že Češi za posledních deset let navýšili své valentýnské výdaje o zhruba 550 procent, zatímco ve světě činilo navýšení 180 procent.
Na Valentýna letos padne 2,5 miliardy, drahota řadu lidí od oslav odradí
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.