Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Budoucnost je digitální. Nedostatek pracovníků může vyřešit automatizace

Stavební dělník, ilustrační foto
Pixabay
Eliška Zemanová
elz

Nepříjemným důsledkem pandemie koronaviru je nedostatek pracovních sil. Problém nezasahuje negativně jen Českou republiku, ale prakticky celou Evropu. Lidé chybí v pohostinství a stavebnictví, firmy hlásí nedostatek řidičů a kurýrů. Výroba i dodávky zboží tak nabírají zpoždění.

Reklama

Vánoce jsou pro přepravní služby tradičně vrcholem sezóny, každoročně se mezi kurýry přijímá několik set brigádníků. A letos se očekává rekordní počet zásilek. „O každého dobrého kurýra se budou firmy přetahovat,“ říká generální ředitel logistického operátora Wedo Daniel Mareš. Dodává, že proto firma už nyní startuje kampaň, ve které oslovuje nové kurýry a láká je na řadu benefitů. 

Nedostatek lidí potvrzují i stavební firmy. Před pandemií v českém stavebnictví pracovaly tisíce zahraničních pracovníků, které teď trh značně postrádá. Odvětví ale také silně zasáhly váznoucí dodávky materiálů a z toho vycházející růst cen. Týká se to dřeva, polystyrenu nebo výrobků z některých kovů. Výstavba běžného rodinného domku se tak dnes může prodražit i o milion korun. 

ilustrační foto, nakupování, internet

Růst tržeb v maloobchodu v září zpomalil. Nakupovalo se hlavně nepotravinářské zboží

Tržby v maloobchodě v Česku v září meziročně stouply o 3,4 procenta po srpnovém revidovaném růstu o 4,6 procenta. V září se tak tržby zvýšily posedmé za sebou. Nejvýrazněji rostly opět v internetovém a zásilkovém obchodu, tržby za potraviny klesly.

Přečíst článek

Kde sehnat pracovníky?

S těmito problémy se potýká celá Evropa. Nemusíme chodit pro příklad až do Velké Británie, kde po brexitu chybí zahraniční pracovníci. Desítky tisíc chybějících lidí hlásí i Německo a další západoevropské trhy. Odborníci se shodují, že nedostatek především v dělnických profesích není jen záležitostí několika měsíců. Firmy se tak budou v hledání nových lidí předhánět, nabízet nové benefity, poroste zájem o rekvalifikační kurzy. 

To ale může být zajímavou příležitostí pro pracovníky, kteří chtějí změnit své dosavadní zaměstnání. Jeden z aktuálních trendů popisuje Daniel Mareš: „Příklad u nás vidíme, když kurýr zjišťuje, že uživí více, než jen jedno auto. Začne si proto stavět vlastní byznys, shánět další lidi, najímat auta a budovat takovou vlastní dopravní firmu. My jsme rádi, že mu v tomto růstu můžeme pomoci. Má to budoucnost, počet přepravených zakázek poroste. Ale lidí bude stále nedostatek,“ 

Stroje nahradí člověka

Firmy hledají řešení, jak nedostatek pokrýt. A stále více se uplatňuje digitalizace, především v přípravné fázi projektu. „Díky digitalizované přípravě na sebe jednotlivé kroky stavby dobře navazují, což vede k nižší potřebě pracovní síly. U větších projektů vidíme zvýšený zájem o velkoformátové stavební prvky. Díky nim lze postavit bytový dům nebo třeba školu rychleji a s polovičním počtem lidí,“ vysvětluje generální ředitel Xella Peter Markovič. Firma ve třech českých továrnách vyrábí stavební tvárnice Ytong.

Automatizace a digitalizace se zdá být řešením. V letošním průzkumu poradenské společnosti PwC mezi generálními řediteli českých firem plných 92 procent řeklo, že je pandemie přiměla využívat více digitální nástroje. 77 procent českých firem uvedlo, že do provozu zařadilo nové technologie.

Průmysl v energetických kleštích. Před zdražováním elektřiny není úniku

Firmy, které drahota nezasáhne přímo, si ji „přivezou“ od dodavatelů.

Přečíst článek

Zdá se, že digitalizace v následujících letech ve světě povede k velké proměně pracovního trhu. Podle předpokladů v další dekádě zmizí nebo se zásadně promění až třetina pracovních pozic. Polovina procesů přitom půjde automatizovat už za využití současných technologií. „Neznamená to, že digitalizace zvýší nezaměstnanost. Lidé nadále zůstanou největším bohatstvím každé firmy, jejich potenciál bude možné využít na specializovanější činnosti. Digitalizace je ale pro firmy absolutní nutnost k tomu, aby vůbec přežily,“ uzavírá partnerka PwC Olga Cilečková.  

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme