Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Růst tržeb v maloobchodu v září zpomalil. Nakupovalo se hlavně nepotravinářské zboží

ilustrační foto, nakupování, internet
ČTK

Tržby v maloobchodě v Česku v září meziročně stouply o 3,4 procenta po srpnovém revidovaném růstu o 4,6 procenta. V září se tak tržby zvýšily posedmé za sebou. Nejvýrazněji rostly opět v internetovém a zásilkovém obchodu, tržby za potraviny klesly.

Podle zářiových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu zvýšení maloobchodních tržeb o 3,4 procenta. Výrazný nárůst tržeb o 6,7 procenta byl zaznamenán u nepotravinářského zboží. U pohonných hmot se tržby zvýšily o 2,1 procenta, naopak u potravin tržby klesly o 0,8 procenta.

„Nové výsledky maloobchodu opět potvrzují, že se žádný přehnaný boom spotřebitelské poptávky v ČR zatím neodehrává,” komentuje analytik ČSOB Petr Dufek. 

„Změna nákupního chování spotřebitelů v koronavirových časech nepříjemně dopadá na nákupní centra, která získávají funkci výdejen zboží zakoupeného na internetu. Kamenné obchody se v budoucnu stanou jen reprezentativními prostory, kde si zákazníci budou moci vyzkoušet nové zboží. Prodeje se ještě více přesunou na internet,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

„Celkově čísla z maloobchodu neukazují, že by se spotřeba domácností jakkoliv utrhla ze řetězu. Boom odložené poptávky se v podstatě nekoná, ať už z důvodu omezené nabídky dováženého zboží nebo třeba jen proto, že jsou lidé s ohledem na dramatický růst nákladů na bydlení prostě jen opatrnější. V tomto směru se nejspíš nic nezmění ani v posledních dvou měsících roku, navíc spotřebitelé budou muset počítat s vyššími cenami zboží i služeb,” dodal Dufek. 

Daniel Křetínský

Křetínský a spol. se zbavují Mallu. Za miliardu eur

Novým vlastníkem Mall Group se stane polská společnost Allegro. Součástí transakce je také mladá logistická firma WeDo.

Přečíst článek

Tržby opět táhly internetové obchody

V září internetové obchody vykázaly meziroční růst tržeb o 15,6 procenta. Dařilo se obchodníkům, kteří se orientují na prodej počítačových a komunikačních zařízení, výrobků pro domácnost, kosmetických výrobků, oděvů a obuvi. 

Naopak tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně klesly o 6,8 procenta. „To se vzhledem ke struktuře české ekonomiky ukazuje jako závažný problém,“ dodává Křeček.

Patrik Tkáč otevírá v Bratislavě futuristickou prodejnu potravin

Patrik Tkáč: Potraviny jsou skvělým místem pro testování robota

Slovenský miliardář a byznys partner Daniela Křetínského Patrik Tkáč otevřel v Bratislavě „futuristickou“ prodejnu potravin. Technologickým základem celého konceptu je Jarvis, umělá inteligence a věrný sluha například komiksového Iron Mana. Robot pomáhá zákazníkům s výběrem vína, orientací v prodejně, vede historii jejich nákupů a organizuje rozvoz. Rozhovor Tkáč poskytl slovenskému magazínu Trend.

Přečíst článek

Z analýzy tržeb obchodníků lze vyvodit, že se zákazníci budou stále častěji přesouvat z kamenných obchodů na internet. Nákupní centra získávají funkci výdejen zboží zakoupeného na internetu. Tento trend byl umocněn pandemií koronaviru, která již trvá natolik dlouho, že trvale proměnila spotřební chování lidí. Internetové nakupování si přitom oblíbili i senioři, kteří vůči němu byli v minulosti skeptičtí.

Česká národní banka v Praze

ČNB šokovala. Sazby zvýšila o 1,25 procentního bodu

Česká národní banka zaskočila trh nečekaně razantním zvýšením sazeb. Základní úrokovou sazbu zvýšila o 1,25 procentního bodu na 2,75 procenta, Analytici přitom očekávali zvýšení maximálně o 75 bazických bodů. ČNB také zhoršila odhad vývoje ekonomiky a čeká vyšší inflaci. Koruna v reakci na krok centrálních bankéřů prudce zpevňuje z 25,55 za euro pod 25,40. 

Přečíst článek

Tereza Zavadilová: Bankovní identita v kryptopeněžence

Stalo se takovou módou, že čím pochybnější investici někdo nabízí, tím halasněji se zaštiťuje pojmy jako „garantovaná investice”, „dozor České národní banky” či nově „bankovní identita”.  A tato móda je úřady podivně tolerována, ačkoli se množí zprávy o tom, kolik Čechů v pochybných investičních schématech přišlo o peníze. 

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme