České firemní dluhopisy zažívají boom, výnosy ale klesly
Objem dluhopisů vydaných českými firmami se za první pololetí přiblížil loňské celoroční hodnotě. Vyplývá to z analýzy Bond Index poradenské společnosti Deloitte.
České firmy vydaly letos za první pololetí korunové dluhopisy za 34,9 miliardy korun. Jejich objem se tak přiblížil loňské celoroční hodnotě, když v roce 2023 byla emise korporátních korunových dluhopisů 37,4 miliardy korun. Počet nových emisí se v první polovině letošního roku rovněž přiblížil loňské celoroční hodnotě, když za prvních šest měsíců roku dosáhl 110, zatímco loni za celý rok 135. Vyplývá to z analýzy Bond Index poradenské společnosti Deloitte.
„Data v Bond Indexu ukazují, že v první polovině roku 2024 pokračoval růst objemu i počtu vydaných emisí od minima v roce 2022,“ uvedl partner Deloitte Roman Lux. V roce 2022 vydaly české firmy dluhopisy za 21,3 miliardy korun ve 122 emisích, obojí byla dlouhodobě nejnižší hodnota.
O raketovém růstu amerických technologických akcií se mluví dnes a denně, s poklesem úrokových sazeb se ale zase hlásí o slovo i dluhopisy. Ovšem kde je popularita, tam je i mnoho podvodů. Proto je třeba jistá ostražitost a imunita vůči titulům, které jsou výhodné jen na oko. „Často je tam nápadně vysoký úrok a emitentem je společnost s velmi krátkou nebo žádnou historií, která navíc bývá hodně zadlužená“, vysvětluje Jiří Šindelář, generální ředitel investiční společnosti MONECO.
Prašivé dluhopisy jsou pastí pro mnoho investorů, poznat je přitom není tak těžké
Money
Průměrná emise korporátních dluhopisů měla v prvním pololetí velikost 317,7 milionu korun, proti loňskému průměru se zvýšila o 40 milionů korun. V pěti případech dosáhla emise hodnoty nejméně miliardy korun, celkový objem těchto pěti emisí dosáhl 24 miliard korun.
Největším emitentem byla společnost JTPEG Financing CZ, která vydala pětileté dluhopisy za deset miliard korun a šestileté za další miliardu korun. České dráhy vydaly dluhopisy za osm miliard korun, společnost Accolade Finco Czech 1 vydala dluhopisy za tři miliardy korun a Unicapital Invest za dvě miliardy korun.
Významný podíl na celkovém počtu emisí měly firmy s krátkou historií. „Za první polovinu roku 2024 vydaly společnosti s působením na trhu kratším než jeden rok zhruba 40 procent všech emisí, což odpovídá historického průměru posledních pěti let,“ uvedl partner Deloitte Jan Brabec.
Kdo by chtěl vydělat na vyšších výnosech amerických státních dluhopisů a zároveň profitovat z nárůstu jejich cen, měl by si s nákupem pospíšit. Začátek poklesu amerických úrokových sazeb se blíží.
Americké státní dluhopisy jsou pořád dobrou investicí, ale čas se krátí
Trhy
Průměrný výnos českých korporátních dluhopisů byl v prvním pololetí 7,3 procenta, proti loňskému celoročnímu průměru se snížil o jeden procentní bod. Analýza Deloitte upozorňuje, že průměrný výnos českých státních dluhopisů s pětiletou splatností byl letos v prvním pololetí 3,9 procenta.
Emise českých korunových firemních dluhopisů
| Rok | Objem (v miliardách korun) | Počet |
| 2020 | 31,2 | 200 |
| 2021 | 52,9 | 231 |
| 2022 | 21,3 | 122 |
| 2023 | 37,4 | 135 |
| 1. pololetí 2024 | 34,9 | 110 |
Zdroj: Deloitte
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.