Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Bezosův Blue Origin vyhrál miliardový kontrakt NASA na stavbu modulu k přistání na Měsíci

Blue Origin získal zakázku od NASA na postavení modulu k přistání na Měsíci
ČTK
 ČTK

Společnost Blue Origin podnikatele Jeffa Bezose získala zakázku amerického Národního úřadu pro letectví (NASA) na konstrukci lunárního modulu za 3,4 miliardy dolarů (75 miliard korun), píše agentura Reuters. NASA v podobném tendru před dvěma lety vybrala firmu SpaceX, která již zkonstruovala dopravní systém Starship také k účelu přistání na Měsíci v rámci mise Artemis. NASA nyní tvrdí, že chce vytvořit větší konkurenci pro budoucí mise plánované na konec desetiletí.

Blue Origin plánuje na konstrukci 16metrového nosného systému i lunárního modulu spolupracovat s firmami Lockheed Martin, Draper, Boeing, Astrobotic a Honeybee Robotics. Bezos na svém twitteru napsal, že je "poctěn, že může společně s NASA nastoupit na cestu k přistání astronautů na Měsíci".

Mise Artemis má zatím pět naplánovaných fází, uvádí agentura AFP, přičemž NASA a SpaceX zatím naplnily první z nich - oblet Měsíce kosmickou lodí bez posádky. Mise Artemis 2 počítá s obletem Měsíce s posádkou v roce 2024 a mise Artemis 3 by pak na konci roku 2025 měla být prvním přistáním člověka na Měsíci od roku 1972. Další přistání jsou pak naplánovaná na roky 2028 a 2029. Ta cestou k Měsíci počítají i s mezizastávkou na zatím neexistující vesmírné stanici Gateway. Právě na poslední fázi, Artemis 5, by už jako mimozemský dopravní prostředek měl fungovat systém od Blue Origin.

Na Měsíci bude rušno. Láká jako základna i jako možný zdroj surovin (na snímku sonda Hakuto-R).

Na Měsíci bude nebývale rušno. Láká jako základna i jako možný zdroj surovin

Japonská kosmická sonda se v úterý roztříštila při neúspěšném přistání na měsíčním povrchu. Spolu s ní spadl i kurs akcií společnosti ispace, které sonda patřila. Na letošní rok však plánují soukromé firmy přistání dalších tří sond na Měsíci. Za roky 2003 až 2006 by to pak celkem mělo být třináct sond připravených soukromými firmami. Měsíc zase získává pozornost jako možná základna pro let na Mars i jako potenciální zdroj nerostů pro Zemi.

Přečíst článek

"Chceme větší konkurenci, chceme mít dva přistávací moduly, to je lepší varianta," řekl šéf NASA Bill Nelson při vyhlašování výsledku tendru. "Více konkurence znamená, že máte větší spolehlivost, máte zálohu," dodal Nelson.

NASA podle Reuters uvedl, že si Blue Origin vybrala kvůli návrhu nižší ceny, více schopnostem, kterými bude jeho modul disponovat, a příslibu, že provede dvě testovací přistání na Měsíci v letech 2024 a 2025 na své vlastní náklady. Šéf projektu lunárního modulu v Blue Origin John Couluris novinářům při vyhlašování řekl, že firma do vývoje raketoplánu investuje "výrazně víc", než uvedených 3,4 miliardy dolarů, ale že výdaje nad rámec rozpočtu uhradí Blue Origin, nikoliv NASA.

Americká vesmírná agentura už v dubnu představila jména čtyř astronautů, kteří Měsíc koncem roku 2024 obletí, jsou jimi tři Američané, z nich jedna žena, a jeden Kanaďan. Společnost SpaceX miliardáře Elona Muska mezitím pokračuje ve vývoji lodi Starship, ta koncem dubna odstartovala ke svému prvnímu testovacímu letu. Ačkoliv dopravní systém po několik minutách explodoval, SapceX zkoušku označovala za úspěch díky sebraným datům potřebným k dalším startům.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Průlom. První objednávky na surovinu z Měsíce: helium pro kvantové počítače

Přečíst článek
Umělecký koncept vozítka, které na Měsíci používala posádka lodi Apollo15 v roce 1971.

Navrhněte kola pro Měsíc, vyzývá NASA. Nenápadný půvab: vítěz utratí víc, než může získat

Přečíst článek
Doporučujeme