Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Luxusu se daří. Evropa ale ztrácí kvůli nedostatku turistů

Hermès, ilustrační foto
iStock
Stanislav Šulc

Tržby i zisky luxusních značek rostou, a to nejen ve srovnání s tragickým rokem 2020, ale i s předpandemickou realitou roku 2019. Novinkou je růst domácí poptávky a dynamicky se rozvíjející prodej přes internet.

Reklama

Ve světě pandemické krize by měly zisky výrobců luxusního zboží klesat a značky jako Louis Vuitton či Gucci chřadnout. Opak je ale pravdou a z pololetních výročních zpráv hlavních výrobců vyplývá, že se jim daří skvěle. A to nejen ve srovnání s loňským rokem, kdy se na jejich hospodaření pandemie skutečně podepsala, ale tržby i zisky jim rostou i v porovnání s rokem 2019, kdy svět ještě o covidu-19 ještě neměl ponětí.

Nárůsty si v prvním pololetí letošního roku oproti stejnému období za rok 2019 připsali všichni hlavní hráči, tedy impérium Bernarda Arnaulta LVMH, Kering jeho krajana a konkurenta Françoise-Henriho Pinaulta, konglomerát Richemont, Swatch Group i značka Hermès.

Prodeje luxusních hodinek rostly navzdory pandemii.

Překvapení: Švýcarské hodinky se prodávají jako před pandemií

Během prvního pololetí vyvezli švýcarští výrobci luxusních hodinek zboží za 10,6 miliardy švýcarských franků, což je téměř stejně jako v roce 2019.

Přečíst článek

„Výsledky prvního pololetí jsou opravdu výjimečné. Ale povedlo se to jen díky tomu, že naši lidé potvrdili svou schopnost inovovat, být kreativní a zároveň udržet absolutní kvalitu produktů. Potvrdili jsme si, že dokážeme čelit nejistotám a zároveň zůstat věrni svým hodnotám,“ zdůraznil šéf značky Hermès Axel Dumas.

Zdánlivě tedy sektor nejdražšího spotřebního zboží prožil pandemii beze změny a vrátil se do předpandemických kolejí. To je však zcela mylný pohled a jednotliví výrobci to otevřeně přiznávají: došlo k zásadní proměně zákazníků i distribučních kanálů.

Turisti nenakupují

Více než třetinu nákupů luxusu v dřívějších dobách totiž uskutečnili turisté na letištích. „Letiště se ale do normálního režimu mají vrátit až kolem roku 2024 a příjmy od turistů tak v daném období výrazně propadly,“ stojí ve výroční zprávě holdingu Kering, pod nějž spadají značky jako Gucci, Yves Saint Laurent nebo Bottega Veneta. „Zaznamenali jsme naopak nárůst domácí poptávky, zejména v asijských zemích,“ dodává výroční zpráva Keringu a obdobně hovoří i další výrobci.

To se výrazně projevilo na rozložení tržeb podle jednotlivých regionů. Výrazně propadla Evropa, zejména západní, kde se domácí poptávce zdaleka nepodařilo kompenzovat snížení tržeb od turistů. 

„Zatímco Asie kromě Japonska rostla o 30 procent a Spojené státy o 23 procent, tržby za první pololetí letošního roku ve srovnání s rokem 2019 klesly o 16 procent,“ stojí v zprávě impéria LVMH, kam spadají například brandy Louis Vuitton nebo Givenchy. Pokles evropských tržeb přiznává také Hermès či skupina Richemont.

Ilustrační foto

Zadlužují se i bohatí. Úvěry mají skoro zadarmo

Nejbohatší rodiny si ve větší míře berou úvěry. Ty jsou totiž levné, zatímco měny kvůli inflaci ztrácí kupní sílu. 

Přečíst článek

Online prodeje porostou

S růstem domácí poptávky pak rostou také prodeje direct-to-consumer a zejména prodeje přes e-shopy jednotlivých značek. „Očekáváme, že si e-commerce za celý rok 2021 připíše největší meziroční nárůst tržeb ze všech našich obchodních kanálů. Zatímco v roce 2020 představovaly online prodeje asi 18 procent, letos by to mělo být již 21 procent a v roce 2022 až 25 procent příjmů,“ uvádí Kering.

A význam online prodejů si uvědomují také v LVMH, když posílení v online segmentu zařadili mezi klíčové úkoly pro zbytek roku 2021.

>>>>>>Zajímá vás svět luxusu? Pravidelně o něm informujeme.<<<<<<

Architekt Petr Kolář

Architekt miliardářů Kolář: Luxus není zlatý kohoutek, ale dokonalá funkčnost

Petr Kolář patří k nejžádanějším českým architektům současnosti, i miliardáři na něj stojí frontu. Staví hotelové resorty, vesnice, olympijské parky i rodinné domy. Označení „architekt miliardářů” se ale brání. „Kvalitní architektura jde dělat i s útlým rozpočtem, stavíme projekty i za milion,” říká Kolář v rozhovoru pro newstream.cz.

Přečíst článek

Louis Vuitton

Luxus v covidu táhne Asie. Královnou haute couture je ale Francie

O Francii se traduje, že je kolébkou vkusu a estetických ideálů. Potvrzuje to i nejnovější žebříček sestavený agenturou Kantar: pět z deseti nejhodnotnějších luxusních značek je z Francie, v čele s Louis Vuitton.

Přečíst článek

Čínský export, ilustrační foto

Čínské přístavy kolabují. Terminál v Ning-po je stále uzavřený

Třetí největší kontejnerový přístav světa v čínském městě Ning-po zůstává od minulé středy nadále částečně uzavřený.  Odstávka provozu naruší mezinárodní obchod, může dále zdražovat zboží.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Bernard Arnault

Boj o moc v domě šampaňského, šperků a módy. Kdo z pěti dětí získá impérium, co vládne luxusu celého světa?

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme