Reklama

Facebook čelí skandálu obřích rozměrů. Jeho akcie odepsaly téměř pět procent

Facebook čelí skandálu obřích rozměrů. Jeho akcie odepsaly téměř pět procent
Anthony Quintano / Creative Commons / CC-BY-2.0
Stanislav Šulc

Whistleblowerka Frances Haugenová vynesla tajné interní materiály. Instagram podle nich zhoršuje psychiku dětí a Facebook efektivně nebojuje s dezinformacemi. A problém eskaloval. Služby Facebooku byly několik hodin nedostupné.

Kolem 17:00 SELČ přestaly na několik hodin fungovat sociální sítě Facebook, Instagram i aplikace pro odesílání zpráv WhatsApp. Problémy hlásily jejich uživatelé po celém světě, od USA přes Evropu až po Asii. Facebook rozsáhlý výpadek potvrdil na svém účtu twitterovém účtu. Služby začaly opět fungovat až kolem půlnoci. Server CNBC uvedl, že se jednalo o nejhorší výpadek sociální sítě od roku 2008, kdy nefungovala téměř celý den. 

Bezpečnostní experti uvedli, že výpadek mohla pravděpodobně způsobit chyba v konfiguraci systému, kvůli které nejsou dostupné odkazy na servery Facebooku. To by mohlo být důsledkem interní chyby, i když teoreticky by byla možná i sabotáž ze strany informované osoby, napsala agentura Reuters. Samotná společnost se k příčinám výpadku nevyjádřila. Její akcie ale reagovaly průdkým propadem, a při pondělní obchodní seanci odepsaly 4,9 procenta. 

Výpadek ale nebyl jediný průšvih, kterému Facebook musel začátkem nového týdne čelit. Řeší také skandál srovnatelný s tím, když tabákový průmysl zamlčoval důkazy o škodlivosti kouření zdraví. Právě taková situace se může řítit na největší sociální síť světa. Jedním z hlavním zjištění, které z utajovaných dokumentů vynesla whistleblowerka Frances Haugenová, je skutečnost, že Facebook soustavně tutlal negativní dopady na psychické zdraví zejména mladších uživatelů Instagramu, který Facebook vlastní.

„Vždycky panovaly rozdíly mezi tím, co je dobré pro veřejnost a co je dobré pro Facebook. A Facebook vždy volil to, co je dobré pro jeho zájmy, tedy zejména zisk,“ uvedla Haugenová v prestižním publicistickém pořadu 60 minut.

YouTube, ilustrační foto

YouTube bojuje proti fake news. Smazal i obsah Kennedyho juniora

YouTube bojuje proti šíření dezinformací, které kolují kolem vakcín nejen proti covidu. Bude mazat veškerá videa s nepravdivými nebo neověřenými zprávami o schválených a běžně používaných vakcínách.

Přečíst článek

Reklama

Mimochodem právě v tomto pořadu před pětadvaceti lety vystoupil Jeffrey Stephen Wigand a prozradil, že tabákový průmysl má důkazy o negativním dopadu kouření na zdraví lidí, ale odmítá je zveřejnit. Právě toto vystoupení zcela změnilo přístup světových vlád ke kouření a tabákovému průmyslu.

Haugenovou, která ve Facebooku pracovala od roku 2019 a měla mít na starosti boj s dezinformacemi, čeká již v úterý slyšení v americkém Senátu, konkrétně před výborem na ochranu spotřebitelů během slyšení o ochraně dětí v online prostředí. Facebook na její obvinění, která byla představena již před několika týdny, reagoval tím, že jde o vytrhávání faktů a jejich překrucování.

„Pracujeme na omezování závadného či zavádějícího obsahu,“ uvedla mluvčí Facebooku. Investoři však na vystoupení reagovali negativně a cena akcií se ještě před otevřením trhů propadla zhruba o tři a půl procenta.

Síť nedodržuje vlastní regule

Že jde o velký problém pro sociální síť, dokládá i to, že se na vystoupení Haugenové v pořadu 60 Minutes snažilo vedení předem připravit své zaměstnance. Šéf pro globální strategii Nick Clegg podle New York Times obeslal zaměstnance s informací, že vůči Facebooku budou v televizním pořadu vznesena nejrůznější obvinění.

„Je mi jasné, že někteří z vás, zejména ti žijící v USA, budou dostávat otázky o tom, co v pořadu zazní. Od přátel i rodiny. Proto vám posíláme data a informace pro dokreslení kontextu těch nejpalčivějších otázek,“ stojí v emailu od Nicka Clegga. Následují zejména informace o rozpočtu na bezpečnost stránek a boj proti dezinformacím, protože se Clegg věnuje zejména problémům spojeným s útokem na Bílý dům ze 6. ledna a dále dezinformační kampani spojené s pandemií covidu-19.

Lubor Žalman

Peníze jsou jen žetony, říká bývalý bankéř Lubor Žalman

Větší banky mají větší možnosti, a proto toho mohou pro své klienty více udělat. Ne vždy to tak platí, říká spolumajitel Encor Wealth Management Lubor Žalman. Někdejší bankéř za svůj život několikrát počítal, jakou minimální velikost má mít banka, aby byla alespoň na nule. Teď se zamýšlí nad tím, zda pandemie změní chování investorů.

Přečíst článek

„Společnost zaměstnává více než 40 tisíc lidí pracujících na bezpečnosti a jen za rok 2020 odstranila více než pět miliard falešných účtů,“ uvedl Clegg.

Nicméně nejspíš ani to nestačí. Jedna interní studie, kterou Haugenová zveřejnila, ukazuje, že Facebook zasahuje jen u tří až pěti procent případů projevů nenávisti. A že některý obsah skutečně označí za násilný či podněcující k násilí, to se děje dokonce méně než v jednom procentu případů.

Instagram drtí děti

Ještě problematičtější pro Facebook však bude budoucnost Instagramu. Již na konci září Facebook zrušil plány na uvedení „dětské verze“ této sociální sítě stojící zejména na fotografiích. Díky Haugenové se totiž na veřejnost dostala interní data o problémech, které Instagram může u dětí a mládeže způsobovat. Jedná se zejména o zhoršení psychických obtíží, kterými již děti trpěly, zejména úzkost.

Facebook po zveřejnění výzkumu v deníku Wall Street Journal uvedl, že plány na dětský Instagram neruší, ale pozastavuje a plánuje další konzultace s psychology, rodiči a zákonodárci.

Jessica Jung

K-popová hvězda Jessica Jung se dala na podnikání

Korejská popová zpěvačka si založila módní značku Blanc & Eclare, ale nejvíc vydělává na sociálních sítích.

Přečíst článek

Supreme

Móda ulice za miliardy. Mikina za tisíce eur je taky výnosná investice

Když se prochází londýnským obchodním domem Selfridges nebo Dubai Mall ve Spojených arabských emirátech, upoutá Středoevropana na první pohled jedna zvláštnost: velká část lidí, kteří nakupují v těchto top obchoďácích světa, nosí teplákové soupravy a tenisky. Jde často o produkty slavných fashion brandů jako Gucci či Louis Vuitton. Svět se mění a ani svět módy nezůstává na místě. Proměnil se, nabízí oblečení ulice. Proč se tak stalo, kolik stojí třeba takové tenisky Gucci a lze na tom i nějak vydělat?

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Doporučujeme