Poznávejte chutě světa: Tentokrát se vydejte za Středomořím do centra Prahy
Denně čerstvá ryba, pljeskavica nebo burek. Kousek Balkánu můžete ochutnat v Bistru Antonia Sandeva na Skořepce. Navíc za velmi příjemné ceny.
Tyrkysově modré moře, sluníčko, usměvaví vstřícní lidé a hlavě jídlo. Přesně kvůli tomu je snadné - obzvlášť pak pro suchozemce z Česka - propadnout krásám Středomoří nebo Jadranu. A všechny tyhle příjemné momenty, samozřejmě kromě zmiňované vodní hladiny, můžete najít v Bistru Antonia Sandeva.
V kuchyni se Antonio pohybuje už od dětství. „Koukal jsem pod ruce své babičce a mamince a s přibývajícím věkem jsem svůj profesní život začal směřovat právě ke kuchyni,” vypráví Sandev.
Menu se denně mění, jedinou stálicí v nabídce je tradiční burek, plejskavica s kajmakem a široký výběr dezertů. Ani mezi nimi nechybí balkánská klasika - bajadera (nepečený dezert z máslových sušenek, ořechů a čokolády). „Někdo říká, že je chorvatský, další, že srbský,” směje se Antoniova žena, která se stará o servis, s tím, že pro ni je rozhodně makedonský.
Na jídelníčku je každý den pokrm založený na rybě nebo mořských plodech, nejčastější přílohou jsou brambory nebo grilovaná zelenina. A vybere si tu i vegetarián, třeba grilované papriky s feta sýrem a pita chlebem. A pro opravdové milovníky Balkánu tu mají připravená i makedonská nebo chorvatská vína. Lahev červeného Vranace nebo bílé Graševiny je možné si koupit i na doma. Stejně jako burek s masem, sýrem nebo špenátem. I ten je tu každý den čerstvý, pečou ho i několikrát denně.
„Mojí doménou je středomořská kuchyně, mám v ní nejvíce zkušeností a je mi srdcem nejbližší,“ říká Sandev. A makedonské slunce se stejně jako jeho jižanský temperament odráží i v jeho práci. A stejně tak v servisu, který vede jeho žena. Cedulka s nápisem „láska je všude kolem nás“, kterou v bistru zkrášlují servírovací tácek, je pro tenhle podnik víc než výstižná.
„Stolování považuji za skvělou příležitost k setkání rodiny a přátel nad dobrým jídlem,“ dodává Sandev. Stoprocentně tam tedy platí, že host je na prvním místě. K Sandevům se chodí nejenom dobře najíst, ale i si popovídat. Ať už o počasí, o jídle nebo fotbalu.
Mražené zboží a trvanlivé potraviny místo čedaru a skotského lososa. Brexit připravil Čechy o čerstvé britské potraviny.
Český Marks & Spencer definitivně mění pobočky. Skončil s čerstvým zbožím
Zprávy z firem
Čtyř a pětihvězdičkové hotely v Praze jsou téměř prázdné. Ve srovnání s prvním pololetím roku 2019 zaznamenaly více než 80procentní propad tržeb, přičemž Praha je na tom ve srovnání s metropolemi okolních států nejhůř.
Pražské hotely jsou na tom nejhůř ve střední Evropě, chybí jim kongresy
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.