Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi vyrobili novodobou babettu na baterky. Cena vás překvapí

Český moped s elektrický pohonem Mopedix
ČTK

Na Technické univerzitě v Liberci byl představen český moped s elektrickým pohonem nazvaný Mopedix. Malý motocykl, který připomíná bytelnější verzi známé babetty, už získal homologaci, a může tak vyrazit na české silnice. V nabídce je nyní jeden model, který může mít různé barvy a různou výbavu. Elektromoped je homologovaný pro dva lidi, takže má stupačky, a místo boxu se dá nacvaknout druhé sedadlo, řekl Miroslav Špaček, jednatel start-upu Goodped, který Mopedix vyrábí. Firma už spustila e-shop, Mopedix nabízí za 134 444 korun.

Reklama

Firma je podle Špačka schopna dodat na trh stovky mopedů. „Na začátku jsme měli plány v tisících. Plán byl, minimálně mopedizovat Česko a okolní státy, kde mají mopedy nějakou tradici, nebo tu tradici oživit či znovu nastartovat. Ta technologie ale není úplně levná, takže teď je to o stovkách kusů ročně, které se budeme snažit uplatnit. Nabízíme i nějaké předvýrobní kusy, které se liší v detailech," doplnil Špaček.

Prohlédněte si český elektroskútr Mopedix:

Stroj má jednoduchou konstrukci a je díky kovové kostře značně robustní. „S baterií váží 97 kilogramů a uveze 176 kilogramů. Na malou motorku je to poměrně unikátní nosnost. Rychlost máme omezenou tím, že spadáme do kategorie malých motocyklů, na 45 kilometrů v hodině, nicméně by uměl jet i osmdesátkou, kdyby se správně naladil. Ale ten stroj vznikl jako pohodový dopravní prostředek, není to závodní stroj, to by vypadal jinak,“ doplnil parametry stroje za tým start-upu David Kasl.

Boeing se do budoucna dívá s větším optimismem i díky vyšší poptávce po menších letadlech

Americký výrobce letadel Boeing mírně zvýšil odhad dodávek nových letadel na příštích 20 let. Důvodem je vysoká poptávka na trhu s letadly s jednou uličkou, o která mají zájem nízkonákladové aerolinky.

Přečíst článek

Reklama

Odborníci z liberecké univerzity pomáhali zejména s výběrem elektropohonu a řešením elektrovýzbroje. „Od baterie až k trakčnímu pohonu, ladili jsme i světla, blinkry a displej. V našich laboratořích jsme měřili elektromagnetickou kompatibilitu nebo nastavovali jednotlivé parametry na řídicí jednotce,“ řekl Lukáš Krčmář z liberecké fakulty mechatroniky a mezioborových studí.

Baterie s kapacitou 45 ampérhodin je zavěšená pod rámem a nabíjet ji lze z běžné domácí zásuvky. Na jedno nabití ujede moped podle podmínek až 80 kilometrů. Elektromotor je v zadním kole.

Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět

FOTOGALERIE: Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět

Před 20 lety, 1. července 2003, byla v třicetitisícovém kalifornském San Carlos v Silicon Valley založena nenápadná firma s cílem vyrábět malé sportovní elektrické roadstery (na hlavním snímku). Trvalo jí pět let, než s výrobou začala, ale téměř okamžitě změnila globální trh s elektromobily jako nikdo jiný, i když s auty zcela jiného ražení. Jmenuje se Tesla - a ne, u jejího založení ještě nebyl Elon Musk.

Přečíst článek

Moped je zhruba z 80 procent českým výrobkem. Kostru a další kovové díly vyrábí Tvarmetal ve Vysokém Mýtě. „Rozbíháme výrobu, máme zakázky, ale ve vývoji chceme pokračovat dál. Máme vymyšlené nápady typu sajdkára, tříkolka, uvažujeme do budoucna o nějaké odlehčenější verzi, ve hře je i spalovací motor, i když ho neustále odsouváme kvůli euronormám,“ dodal Jindřich Melichar, který stál u zrodu českého elektrického mopedu.

Neúspěšné „prase“

První pokus o výrobu ryze českého mopedu s elektrickým pohonem uskutečnila před několika lety společnost Čezeta Motors. Ta před deseti lety přišla s prototypem elektrického skútru, který vycházel ze slavného „prasete“ vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. V letech 2018 až 2020 vyrobila první sérii 60 skútrů typu 506, které vyvezla do deseti zemí v Evropě.

V roce 2018 společnost Crowdberry vybrala pro firmu 20 milionů korun na zahájení sériové výroby. Elektrické motorky v areálu Wikov v Prostějově montovala desítka zaměstnanců. Plány na expanzi počítaly až s 50 zaměstnanci a výrobou 2000 strojů ročně.

V roce 2021 však Čezeta výrobu elektrických „prasat“ ukončila, kvůli tehdejší finanční situaci ve společnosti a od února toho roku se ocitla v insolvenčním řízení. Letos v lednu přihlásili věřitelé do konkurzu na majetek společnosti Čezeta Motors pohledávky v celkové výši 23 milionů korun.

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Kryštof Kněžínek a Jakub Hotěk

Seriál Elektromobilita: Jak šel čas s elektromobily a co přinese jejich nejistá budoucnost

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme