Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Majitel potápěčské školy: Nejlepší potápěči jsou děti, nic neřeší

Filip Kabyl, majitel školy pro potápěče Happy Divers a e-shopu ScubaShop.cz
Jiří Lach/newstream.cz
Jiří Lach

Jsou obory, kterým covidový lockdown v Česku paradoxně v jejich byznysu i trochu pomohl. „Během pandemie lidé nemohli na lyže, tak vyrazili na Zanzibar šnorchlovat,“ říká majitel obchodu s potápěčskými potřebami Happy Divers Filip Kabyl. Co se týká Česka, lidé se zajímají hlavně o lomy. „Pak lákají vraky – za nimi se jezdí do Chorvatska či Polska. Top vraková destinace je v Mikronésii Truk Lagoon, kde je potopená celá japonská flotila,“ dodává.

Reklama

V obchodě máte většinu věcí z dovozu. Jak se do nabídky promítly současné problémy s logistikou?

Je samozřejmě znát, že se všechno zpomalilo, byly delší doručovací doby od výrobců. Skutečný průšvih ale nastal až letos, protože některé věci prostě nejsou k dostání. Fabriky nemají z čeho vyrábět, produkty jsou vybrané celoevropsky. Třeba neopreny – během podzimního lockdownu nastoupil po celé Evropě ohromný trend s otužováním. Nám se díky tomu začaly hojně prodávat, tady dole na Vltavě každých 20 metrů někdo lezl do vody.

Jenže výrobců neoprenového materiálu, ze kterého fabriky šijí, není mnoho, a byli samozřejmě taky postiženi lokálními lockdowny. Dále jsou problémy s dopravou, věci prostě nejsou, vypadla nám z prodeje spousta produktů. Zatím se to nepromítlo do cen, ale příští rok budeme věci určitě zdražovat.

Masky pro potápěče. Slovo brýle tady nesmíte nikdy použít. Foto Jiří Lach

A vliv pandemie na další nohu vašeho podnikání, tedy kurzy a cestování obecně?

Krám byl zavřený, kurzy moc nebyly, jel jenom e-shop. Druhým problémem je naše sezonalita – lockdown byl v zimě a u nás lidé začínají kurzy nejvíce v zimě a na jaře, v létě pak kurzy doděláváme na volné vodě. Ale lidé neměli vizi, že by potom mohli někam jet, takže kurzy hodně klesly, to vidíme ještě dnes.

Na druhou stranu výrazně se rozjelo potápění v České republice, zejména na lomech. Díky tomu se začaly prodávat trochu dražší věci, protože na lomy potřebujete teplejší oblečení a trochu jinou výbavu.

Až na jaře se to začalo trochu uvolňovat a lidé začali jezdit do Chorvatska, tím se znovu rozjely produkty na šnorchlování. A pak naštěstí přišly Vánoce, které jsou u hodně nás silné, to lidé nakupují certifikáty, lampy a další vybavení. Při druhém lockdownu nám pak paradoxně pomohlo to, že byly zavřené hory, lidi neměli co dělat a začali jezdit k moři. Otevřené byly Maledivy, Zanzibar, Kostarika, Egypt a podobné destinace a začali tam létat lidé, kteří by jinak byli na lyžích a jež neměli na potápění a šnorchlování výbavu.

Zájem o luxusní dovolené vzrostl

Covid vystřelil zájem o luxusní dovolené. Před davy bohatí utíkají i na jižní pól

Soukromý tryskáč, ostrov nebo jachta jsou hlavními prioritami pro čím dál větší počet cestovatelů. Segment luxusních dovolených během pandemie nebývale narostl a stejně tak i zisky cestovních kanceláří, které je zajišťují.

Přečíst článek

A ještě taková zajímavost – v roce 2020 na začátku pandemie u nás začali ve velkém nakupovat doktoři, aby si chránili oči během práce. Začaly se u nás prodávat bílé masky, které jinak nikdy nikdo nechtěl. Pak na Nově začali mluvit o tom, že celoobličejové masky s filtrem chrání před covidem a u nás se pak asi deset dní prodávaly jako na běžícím páse.

Kam se Češi nejčastěji jezdí potápět?

Hodně jezdí do Chorvatska, Řecka a také do Egypta, který je cenově dostupný, je to levná masovka. Jste tam za čtyři hodiny letadlem a Rudé moře je pro potápění a šnorchlování špička, a to celosvětově. Je tam pěkné potápění – dobrá viditelnost, pevné malé korály, plno barev a množství malých ryb.

Interiér prodejny Happy Divers, ploutve, žakety a další potřeby pro potápěče. Foto Jiří Lach

Co se týká Česka, tak jsou to hlavně lomy, s dobrou viditelností jich ale není moc. Jezdí se na Bořenou Horu u Sedlčan, Borek u Golčova Jeníkova, pěkné potápění bylo taky ze začátku na novém jezeru Milada u Mostu, kde pozorujete malé štiky v trávě, jednou by z toho mohla být pěkná lokalita. Na Moravě a ve Slezsku se jezdí hodně do Svobodných Heřmanic u Bruntálu.

Pak máte vraky, za nimi se jezdí do Chorvatska, do Polska. Top vraková destinace je v Mikronésii Truk Lagoon, kde je potopená celá japonská flotila. Leží tam jeden vrak vedle druhého.

A když zůstaneme u těch vzdálenějších destinací?

Jezdí se do Thajska, do Barmy, populární a velmi pěkné jsou cenotes v Mexiku. Lidé z Česka mají také rádi Maledivy. Ty bohužel v posledních letech trochu zasáhlo oteplování, takže korály jsou tam spíš jen měkké. Ale na druhou stranu jsou tam k vidění veliké ryby, žraloci, manty, rejnoci, želvy. Navíc dostupnost je dokonalá, přistanete na letišti v Male a už před halou na vás rovnou čeká vaše loď.

Já osobně mám vedle Malediv hodně rád Palau, tam se dá dobře dostat přes Soul, jsou tam kvanta žraloků, manty a dalších velké ryby. Palau je ale hodně americké a vše se tam dost hlídá. Tam se třeba nesmí přijet s opalovacími krémy, které nejsou eko-friendly a podobně.

Veganská alternativa burger.

Analýza: Veganství je megatrend. Investice jsou zatím na začátku

Etické a udržitelné jídlo je považováno za megatrend, tedy něco, co v dalších letech přinese změnu a vyrobí miliardový byznys. Investiční příležitosti teprve vznikají.

Přečíst článek

Potápění pro každého

Jak se vyvíjí popularita potápění? Mám pocit, že jej dnes provozuje hodně lidí.

Obliba potápění roste posledních 20 let ruku v ruce s nárůstem cestování obecně. Dříve jet k moři byla výjimečná a drahá dovolená, dnes lidé létají na dovolenou i několikrát do roka, a to sebou přineslo ohromný zájem zejména o šnorchlování. Nebo máte lidi, kteří jedou někam s batohem a tam si jen tak bokem dají dva ponory.

Za poslední roky také hodně narostl freediving jakožto sportovní disciplína. Co se týká potápění, dříve to dělali lidi, pro které to bylo jejich hlavní hobby. Dnes ale lidé mají několik hobby najednou a potápění je jedno z nich. Když jste před 20 lety v hospodě řekl, že se potápíte, koukali na vás s otevřenou pusou. Dnes už má pomalu půlka lidí u toho samého stolu licenci také.

Potápění už není vyloženě komunitní záležitost?

Je to kombinace. Třeba u nás v Happy Divers si většina lidí udělá licenci a pak o nich 10 let neslyšíme. Až pak se ukážou a dokoupí si třeba nějakou část výstroje. Vedle toho nám ale časem vznikla komunita skutečně aktivních potápěčů, to je něco kolem 200 lidí, kteří s námi jezdí pravidelně na lomy, do Chorvatska nebo do Egypta a někteří už sebou berou i svoje děti.

Masky, automatiky a další výbava pro potápění. Foto Jiří Lach

Často čtu o zhoršujícím se stavu korálů, pozorujete to také?

Ano, je to tak. Je to kombinace oteplování a ohromného tlaku turistů na lokality, ať už potápěčů nebo příznivců šnorchlování. Stačí se podívat v Egyptě na kvantum lidí na lokalitách, to příroda nemůže vydržet. Zajímavým trendem ale na druhou stranu je, že se po světě začaly dělat indoorové bazény. Třeba v Bruselu nebo v Polsku teď otevřeli obrovský deepspot, dále pak nový a nejhlubší v Dubaji. Na dně tam potápěči najdou spoustu atrakcí, prolézaček a hluboké komíny. To by mořím mohlo do budoucna ulevit.

Jaké jsou trendy v potápění po stránce výbavy?

Největším trendem posledních asi osm let je jednoznačně snižování váhy veškeré výstroje, což je dáno potřebou cestovat letadlem. Dále samozřejmě máme nové materiály třeba pro masky, které jsou elastičtější. Veliký posun je také v lampách, které se vyvinuly od klasických halogenek přes xenony do dnešních LED svítidel. A ohromný skok udělaly samozřejmě počítače, které dnes propojíte s mobilem, aplikací a mají spousty nových funkcí.

Stoupá zájem dětí

Dá se říct, která skupina lidí se potápění věnuje nejvíc?

Potápěči jsou průřezem populace, nepozoruji, že by se tomu nějaká skupina lidí věnovala více než jiná. Teď v posledních letech je ale zajímavý trend v tom, že u nás navštěvuje kurzy čím dál víc dětí. Jejich rodiče se potápějí a děti dorostly do věku, kdy se k nim začínají připojovat. Výrobci na to reagují a už vyrábějí dětské neopreny, žakety a další výbavu.

Třeba výrobce Mares má celou řadu pro děti. A musím říct, že děti jsou asi nejlepší potápěči. Dospělí mají tendence sami sebe řešit, ale děti jsou ve vodě mnohem klidnější a nemají s tím žádný problém, jsou úplně přirozené. Málokdy narazím na dítě, které má s potápěním nějaké potíže.

Domy za jedno euro. Víme, kde všude je nabízí. Historické centrum městečka Ragusa Ibla na Sicílii.

Domy za jedno euro. Víme, kde všude je nabízí

S možností pořídit si dům za jedno euro přišlo před několika lety pár městeček na Sicílii. V současné době se k projektu připojilo přes 40 italských obcí a zdá se, že levné nemovitosti si nachází své kupce. Která města dům za euro nabízí a jak tento koncept vůbec funguje?

Přečíst článek

Jak jste se dostal k potápění vy a jak se z toho stala vaše profese?

Celé to vzniklo úplnou náhodou. Jako dítě jsem chodil do sportovní třídy a od mala jsem hodně plaval. Na střední škole jsme trávili mnoho času na bazénu a tehdy tam chodili taky potápěči. Vždycky jsem si říkal, že se mi to líbí a že by to třeba někdy mohla být i moje cesta. A najednou někdy v roce 1994 jsem byl v potápěčském kurzu.

Existovaly už v té době kurzy PADI, které jsou rozšířené dnes?

Ne, dříve to v Česku skoro nebylo. PADI kvalifikace (Professional Association of Diving Instructors, pozn. aut.) je hodně stará a v zahraničí byla rozšířená už tehdy. Do České republiky se ale dostávala až postupně v průběhu devadesátých let. Po dokončení kurzu jsme začali jezdit k moři a tam jsme se seznámili s klukama, kteří dělali kurzy PADI. Rovnou jsme si udělali licence na divemastera, nějaký čas jsme jim pak pomáhali s výcvikem studentů. A pak byl po dlouhé době najednou vyhlášen instruktorský kurz PADI a mě bylo vlastně nařízeno, abych tam šel. Bylo to na tu dobu hodně drahé, tehdy asi 60 tisíc korun, a já ani nevěděl, jestli mi to někdy k něčemu bude.

Následně jsem zjistil, že mě vlastně baví učit lidi a začal jsem se tomu věnovat. Nejdřív jsem učil externě pro dvě školy, pak jsme se s kamarádem Martinem rozhodli, že to budeme dělat sami. Začali jsme organizovat kurzy, cesty do Thajska, hodně jsme organizovali klubové akce a potápěčské víkendy.

Kamenný ochod s vybavením nebyl vaším záměrem od začátku?

Na začátku jsme to dělali spíš na pohodu, nechtěli jsme z toho mít vyloženě byznys. Občas, když někdo potřeboval, objednali jsme mu výstroj. Oba jsme ale měli druhou práci a tohle nebyl náš hlavní zdroj obživy.

Plovoucí sauna na zatopeném lomu v Lipnici nad Sázavou.

Ze sauny rovnou do zatopeného lomu. I tak může vypadat wellness

Skandinávská tradice se v posledních několika letech rozmáhá i v tuzemsku. Saunu najdete v Národním divadle nebo na Vltavě s výhledem na Pražský hrad. Ateliér Hra teď navrhl jednu plovoucí, vznáší se na hladině zatopeného lomu.

Přečíst článek

Pak se aly naskytla možnost mít základnu v Thajsku. Kolega Martin tam odjel a já to organizoval odsud, začali jsme tam vozit lidi. Základnu jsme měli blízko Phuketu na ostrově, který byl v té době absolutně nedotčený turisty. V mezičase se naskytla možnost pronajmout si prostor pro obchod, to bylo v roce 2006, a začali jsme vedle kurzů také prodávat veškeré vybavení. Původně u nás nakupovali pouze lidi z našich kurzů, ale postupně se začali přidávat lidi z ulice a začalo to dávat smysl i byznysově.

Začátky v době krize byly drsné

Poměrně brzy poté, v roce 2008, udeřila krize. Zpomalilo to hodně vaše začátky?

Je to tak, nás to někdy kolem roku 2008 začalo naplno živit, nebyl to sice luxus, ale dalo se to. A najednou přišel veliký propad. V té době jsme už dokonce uvažovali přestěhovat se do většího, ale začalo se méně prodávat, bylo méně kurzů, bylo to znát. Nakonec jsme se nikam nestěhovali. V původních prostorech sídlíme až doposud, ale nyní jsou nám už opravdu malé.

Kdy k tomu přibyl online prodej?

Pro nás byl kamenný krám vždycky základ. Snažíme se to dělat kvalitně, fér a máme osobní přístup. Neděláme problémy, když někdo něco reklamuje, nebo vrací. Naše zboží si chtějí lidé prohlédnout, osahat, nechat si poradit. Co se týká e-shopu, měli jsme jej téměř od začátku, dlouho to ale byl jen doplňkový kanál. Nechali jsme si ho dělat na zakázku, levně, a ze začátku neuměl skoro nic.

Veliký skok v onlinu byl pro nás až v roce 2013, když jsme e-shop předělali na řešení od Eshop-rychle.cz, pak začal výrazně růst. V té době také odešel z firmy kolega Martin a od té doby už provozuji Happy Divers sám. Další velice významný předěl eshopu byl před třemi lety, kdy jsme přešli na Shoptet. Od té doby, také kvůli pandemii, online prodej roste a nyní už nám e-shop dělá větší obraty než kamenná prodejna.

Pozorujete u vašeho e-shopu nějaká zajímavá specifika?

Pro nás je vzhledem k charakteru zboží trochu problémem logistika. Například mnohými tolik vychvalovaná Zásilkovna u nás nefunguje moc dobře, před Vánocemi to nestíhají a nejsme s ní spokojeni. V našem případě je totiž problém to, že hrozně limitují velikost zásilky a také její váhu. Když si u nás někdo koupí ploutve velikosti 45, máme problém to do Zásilkovny zabalit. Co nám ale v poslední době funguje dobře, je Balíkovna od České pošty, s tou jsme spokojeni. Teď do toho šlapou i cenou, mají akci na čtyři měsíce, lidé se ji postupně naučili využívat a je to u nás populární.

 

FILIP KABYL

Vystudoval ekonomii a už téměř 30 let se věnuje potápění. Je majitelem potápěčské školy Happy Divers, která organizuje kurzy potápění a potápěčské akce v Česku i v zahraničí. Provozuje půjčovnu výstroje pro potápěče, servis vybavení, a také e-shop ScubaShop.cz. Je ženatý, má dvě děti.

Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace

Monika Zahálková: České banky pomohly zmírnit covidovou krizi

Chci, aby se finanční gramotnost vyučovala na základních školách, říká ředitelka České bankovní asociace Monika Zahálková v rozhovoru pro newstream.cz. Asociace kromě toho nyní chystá novou statistickou platformu a pomáhá bankám s ESG. „Během krize si banky uvědomily svou celospolečenskou roli. A chovaly se neskutečně vstřícně,” říká Zahálková. I proto nejsou dopady covidu do bankovního sektoru tak negativní. 

Přečíst článek

Čína chce z lukrativního plavebního byznysu urvat co nejvíc

Ještě před čtyřiceti lety se v Číně dalo projet na loni leda v uniformě čínského námořnictva anebo jako rybář. Byznys plaveb pro turisty se zrodil teprve v 90. letech minulého století, když příliv zahraničních turistů vedl k rozvoji luxusních říčních plaveb. 

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Vánoce v Egyptě

Vánoce v exotice. Češi o letošních svátcích cestují víc než před covidem

Přečíst článek
Podmanivý ostrov São Miguel. Místo, ze kterého se nikomu nechce pryč

REPORTÁŽ: Podmanivý ostrov São Miguel. Místo, ze kterého se nikomu nechce pryč

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme