Kultivované maso získává oblibu. Ochutnala by jej více než polovina Čechů
Díky zápisu v evropském Feed Materials Register se český start-up Benemeat stal loni v listopadu prvním podnikem na světě, který může vyrábět a prodávat kultivované maso jako krmivo pro kočky a psy. Z aktuálního průzkumu nyní vyplynulo, že by uměle vypěstované maso rádo ochutnalo více než šedesát procent oslovených respondentů. Naopak necelou třetinu dotázaných vůbec neláká.
Průzkum provedla společnost YouGov pro neziskovou organizaci Good Food Institute Europe (GFI Europe) a vyplývá z něj, že většina českých spotřebitelů je otevřena konzumaci i výrobě kultivovaného masa. Jedním z důvodů podle nich je, že kultivované maso představuje nový způsob produkce masa prostřednictvím kultivace živočišných buněk, bez nutnosti chovu hospodářských zvířat.
„Kultivované maso nabízí slibné řešení, jak efektivně a udržitelně dodávat maso, které se stále těší oblibě, a zároveň zajistit budoucnost české ekonomiky a zvýšit potravinovou bezpečnost,” popisuje trend Seth Roberts, manažer GFI Europe. „Vzhledem k tomu, že většina českých spotřebitelů má zájem kultivované maso vyzkoušet, je nyní ideální doba, aby i politici investovali do tohoto rychle se rozvíjejícího odvětví a podpořili ho v návaznosti na pozitivní kroky, které již česká vláda učinila,“ dodává.
Český startup Mewery si připisuje globální prvenství. Jako první na světě představil burger s buněčně kultivovaným vepřovým masem. Čechům ho ale neservírovat nemůže. Na světě jsou zatím jen dvě země, které umožňují prodej umělého masa – asijský Singapur a USA. Právě na tyto trhy se Mawery chce v nejbližších letech dostat.
Češi dali světu první vepřový burger, kvůli kterému nezemřelo jediné prase
Zprávy z firem
V Evropské unii zatím forma “umělého” masa není pro konzumaci dostupná, ale vědci věří, že může pomoci uspokojit rostoucí poptávku po bílkovinách a zároveň ve srovnání s klasickou produkcí masa spotřebuje méně zdrojů a sníží emise skleníkových plynů či používání antibiotik.
Rozhodnou potravinové předpisy
Kromě zájmu o kultivované maso průzkum zjišťoval i povědomí o současné spotřebě masa v Česku. Více než polovina respondentů se domnívá, že je příliš vysoká. Dle dat Českého statistického úřadu činila v roce 2022 téměř 83 kilogramů na obyvatele. K prodeji bylo kultivované maso zatím schváleno ve Spojených státech a v Singapuru, první žádosti o schválení byly předloženy regulačním orgánům pro bezpečnost potravin také ve Velké Británii a Švýcarsku.
Jste zvědaví na karbanátek z „mamutího“ masa? Prohlédnout si ho můžete, ochutnat ne. Je to zatím jen návnada na možnosti, které genové inženýrství nabízí potravinářskému průmyslu. Tedy dostat na talíř nedostupnou lahůdku, anebo získat maso za dostupnější cenu a citlivěji k životnímu prostředí.
Vědci vypěstovali karbanátek z mamuta, pozřít se ho zdráhají. V mase z laboratoře ale vidí budoucnost
Enjoy
Aby mohlo být kultivované maso na trhu v kterémkoli z 27 členských států EU, musí být produkt schválený v rámci předpisů EU o nových potravinách.
Jaký je vliv kultivovaného masa na životní prostředí
Kultivované maso je dle vědců k nerozeznání od hovězího, vepřového či kuřecího, ale spotřebová přitom méně zdrojů. Vzniká odebráním malého vzorku buněk ze zvířete a jejich umístěním do takzvaného fermentoru, který buňkám poskytuje vodu, živiny a teplo potřebné k růstu. Ze vzniklého masa lze vyrobit řadu potravin, včetně hamburgerů, párků či klobás.
Češi jako první na světě dotáhli certifikaci pro laboratorně pěstované maso, které nyní mohou přidávat do krmiv pro psy a kočky. Firma se snaží vypěstovat také maso určené pro lidi. V budoucnu by si díky jejich vývoji mohli lidé dopřát také etické steaky, bez výčitek ze zabíjení zvířat.
Češi jako první na světě vyvinuli umělé maso pro psy a kočky. Další metou budou etické steaky
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.