Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Kultivované maso získává oblibu. Ochutnala by jej více než polovina Čechů

Kultivované maso má být k nerozeznání od pravého
Mewery
Michal Nosek
nos

Díky zápisu v evropském Feed Materials Register se český start-up Benemeat stal loni v listopadu prvním podnikem na světě, který může vyrábět a prodávat kultivované maso jako krmivo pro kočky a psy. Z aktuálního průzkumu nyní vyplynulo, že by uměle vypěstované maso rádo ochutnalo více než šedesát procent oslovených respondentů. Naopak necelou třetinu dotázaných vůbec neláká. 

Reklama

Průzkum provedla společnost YouGov pro neziskovou organizaci Good Food Institute Europe (GFI Europe) a vyplývá z něj, že většina českých spotřebitelů je otevřena konzumaci i výrobě kultivovaného masa. Jedním z důvodů podle nich je, že kultivované maso představuje nový způsob produkce masa prostřednictvím kultivace živočišných buněk, bez nutnosti chovu hospodářských zvířat.  

„Kultivované maso nabízí slibné řešení, jak efektivně a udržitelně dodávat maso, které se stále těší oblibě, a zároveň zajistit budoucnost české ekonomiky a zvýšit potravinovou bezpečnost,” popisuje trend Seth Roberts, manažer GFI Europe. „Vzhledem k tomu, že většina českých spotřebitelů má zájem kultivované maso vyzkoušet, je nyní ideální doba, aby i politici investovali do tohoto rychle se rozvíjejícího odvětví a podpořili ho v návaznosti na pozitivní kroky, které již česká vláda učinila,“ dodává. 

Češi dali světu první vepřový burger, kvůli kterému nezemřelo jediné prase

Český startup Mewery si připisuje globální prvenství. Jako první na světě představil burger s buněčně kultivovaným vepřovým masem. Čechům ho ale neservírovat nemůže. Na světě jsou zatím jen dvě země, které umožňují prodej umělého masa – asijský Singapur a USA. Právě na tyto trhy se Mawery chce v nejbližších letech dostat.  

Přečíst článek

V Evropské unii zatím forma “umělého” masa není pro konzumaci dostupná, ale vědci věří, že může pomoci uspokojit rostoucí poptávku po bílkovinách a zároveň ve srovnání s klasickou produkcí masa spotřebuje méně zdrojů a sníží emise skleníkových plynů či používání antibiotik. 

Reklama

Rozhodnou potravinové předpisy 

Kromě zájmu o kultivované maso průzkum zjišťoval i povědomí o současné spotřebě masa v Česku. Více než polovina respondentů se domnívá, že je příliš vysoká. Dle dat Českého statistického úřadu činila v roce 2022 téměř 83 kilogramů na obyvatele. K prodeji bylo kultivované maso zatím schváleno ve Spojených státech a v Singapuru, první žádosti o schválení byly předloženy regulačním orgánům pro bezpečnost potravin také ve Velké Británii a Švýcarsku

Vědci vypěstovali karbanátek z mamuta, pozřít se ho zdráhají. V mase z laboratoře ale vidí budoucnost

Jste zvědaví na karbanátek z „mamutího“ masa? Prohlédnout si ho můžete, ochutnat ne. Je to zatím jen návnada na možnosti, které genové inženýrství nabízí potravinářskému průmyslu. Tedy dostat na talíř nedostupnou lahůdku, anebo získat maso za dostupnější cenu a citlivěji k životnímu prostředí.

Přečíst článek

Aby mohlo být kultivované maso na trhu v kterémkoli z 27 členských států EU, musí být produkt schválený v rámci předpisů EU o nových potravinách.

Jaký je vliv kultivovaného masa na životní prostředí 

Vliv kultivovaného masa na životní prostředí

Kultivované maso je dle vědců k nerozeznání od hovězího, vepřového či kuřecího, ale spotřebová přitom méně zdrojů. Vzniká odebráním malého vzorku buněk ze zvířete a jejich umístěním do takzvaného fermentoru, který buňkám poskytuje vodu, živiny a teplo potřebné k růstu. Ze vzniklého masa lze vyrobit řadu potravin, včetně hamburgerů, párků či klobás.

Češi jako první na světě vyvinuli umělé maso pro psy a kočky. Další metou budou etické steaky

Češi jako první na světě dotáhli certifikaci pro laboratorně pěstované maso, které nyní mohou přidávat do krmiv pro psy a kočky. Firma se snaží vypěstovat také maso určené pro lidi. V budoucnu by si díky jejich vývoji mohli lidé dopřát také etické steaky, bez výčitek ze zabíjení zvířat.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme