Hollywood má vedle stávky další problém: lidé nechodí na vysokorozpočtové filmy

Problémy továrny na sny Hollywood se začínají množit. Tím zdánlivě nejviditelnějším je stávka, kterou vyhlásily scenáristická a herecká asociace, což podle předběžných odhadů zainteresovaných společností bude mít miliardové dopady.
Stávka se však tak či onak nakonec vyřeší. Ale až se zase všichni pustí do práce a kola byznysu pojedou naplno, možná se projeví i druhý velký problém, kterému nyní Hollywood čelí. A tím je docela nečekaný nezájem diváků.
Hvězdný červenec? Ani náhodou
Papírově měl letošní červenec být jedním z nejúžasnějších měsíců v dějinách Hollywoodu. Do kin se postupně dostaly snímky jako Indiana Jones 5, Mission: Impossible 7, Barbie a Oppenheimer. Všechny čtyři tituly přitom patřily k nejočekávanějším filmům roku.
Věhlas Indiany Jonese asi nikoho nepřekvapuje, Mission: Impossible se nesla na vlně popularity Toma Cruise, která loni kulminovala s pokračováním Top Gunu, Oppenheimer je novinka hitmakera Christophera Nolana a Barbie je jeden z nejočekávanějších tahů Hollywoodu, který na takto nazvaný titul najal alternativní filmaře Gretu Gerwick a Noaha Baumbacha.
Již předem však například server Variety.com upozorňoval, že taková koncentrace titulů cílících na podobné diváky může být pro tyto tituly smrtící.
Chodí chytré publikum do kina?
Jen pro pořádek. V Hollywoodu se vždy výrazně drnkalo na žánrovou strunu. A to především kvůli tomu, že jasně vymezené žánry lákají jasně vymezená publika. A na ty lze pak cílit jasně definovaným produktem a marketingem.
V současnosti se pak žánry sice stále objevují, ale jsou tu vlastně dva hlavní metažánry: komiksové adaptace či jim podobné snímky cílící na mladé mužské publikum (vedle Marvelu a DC to jsou například série Transformers nebo Rychle a zběsile), a pak to ostatní. A všechny čtyři červencové hity spadají do kategorie „Ostatní“.
Navíc kromě Barbie, která má díky jménu a obsahu zajištěné i dívčí publikum, všechny cílí na mírně pokročilé publikum, převážně mužské, ale nejen na ně. Na takzvaně „chytré diváky“, kteří v kině hledají víc než krátkodobé dopaminové jízdy.
Jenže je otázka, jestli toto publikum vlastně ještě chodí do kin. Právě z této populace se totiž rekrutují nejčastější předplatitelé všech možných streamovacích platforem. A navíc mají výrazně méně času než jejich potomci, kteří chodí na superhrdiny.
Efekt Bohemian Rhapsody
A i kdyby již nakrásně tito lidé chtěli do kina jít, rozhodně kvůli mnoha faktorům nepůjdou třikrát, ale maximálně jednou. Vyberou si ten nejočekávanější titul právě pro ně a na ten vyrazí.
Podobný efekt prožilo pokračování úspěšného muzikálu Mamma Mia. Dvojka filmu stojícího na hitech kapely ABBA vstoupila do kin v létě roku 2018. Očekávalo se, že se povede navázat na úspěch prvního dílu. A velkolepě se to nenaplnilo. Důvod? Bohemian Rhapsody, snímek o kapele Queen. Ten šel do kin o pár měsíců dříve a vydělal opravdu hodně peněz. V Česku až do Avatara 2 byl nejvýnosnějším filmem kin.
Oba filmy cílily na stejné publikum. A zatímco jeden uspěl, druhý propadl.
To se nyní děje opět. Jen ve větším. Snímky jako Indiana Jones 5 a Mission: Impossible 7 totiž stály kolem 300 milionů dolarů. A aby byly na nule, musely by vydělat hodně přes miliardu dolarů. Tomu se však zatím ani náhodou neblíží.
Tak snad bude v plusu alespoň Barbie, která si chytrým marketingem vysloužila ještě před premiérou téměř kultovní statut.
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.