Desítky tisíc eur za talíř? Investice do Míšně mohou pomoci s inflací

Díky dálnici D8 jste tam za chvíli. Návštěva muzea a fabriky míšeňského porcelánu je skvělý tip na výlet. A možná i dobrou investiční příležitostí.
Do Drážďan kvůli Primarku dnes již jezdit nemusíte. Jeden stojí i v Praze. Přesto cesta do Saska může být nadále dobře stráveným časem. Jen pár kilometrů za Drážďany najdete krásné městečko Míšeň, jehož jméno je synonymem pro luxusní porcelán. Právě návštěva místní státní (!) porcelánky z vás může udělat boháče. I když zadarmo to nebude.
V místní podnikové prodejně můžete se slevou pořídit celou řadu artefaktů, které fabrika vyrábí. Najdete tu sady nádobí v nejrůznějších modelových řadách včetně proslulého míšeňského cibulového vzoru. Ale jsou tu také populární figurky zvířat, obyčejných i exotických, u nichž se vyjímají křiklavé barvy. A při bližším zkoumání uvidíte jednotlivé tahy štětcem kontrastující s překrásným bílým porcelánem, což je u tak malých předmětů fascinující zážitek.
Ale tím přehlídka krásy nekončí. Ke koupi jsou také opravdu unikátní předměty. Uvidíte talíř za desítky tisíc eur, potkáte tu sochu antické bohyně v přinejmenším životní velikosti, jsou tu truhly či hypnotická soška čaroděje s výrazem, který lze srovnat s nejlepšími sochaři 20. století.
Vedle toho po zdech celého návštěvníkům přístupného areálu visí celá řada volné autorské tvorby, tedy jakési obrazy na míšeňském porcelánu. Některé jsou obří a v běžném bytě by zabraly tu největší stěnu, jiné naopak odpovídají velikosti obyčejné dlaždice. A cena? Ke koupi nemusejí být všechna vystavená díla, a tak jsou ceny uvedeny jen někde. Pohybují se od 15 tisíc eur za původní talíř po 60 tisíc za větší „obraz”. Ale ceny velkolepých mozaikovitých obrazů jdou do vyšších stovek tisíc eur.
Investiční potenciál?
Díky stále stejné výrobě i kvalitě si „míšeň” udržuje status vysoké prestiže. To se odráží na ceně i předmětů běžné spotřeby. Za hrneček dáte v podnikové prodejně přinejmenším 50 a spíše 80 euro (tedy až kolem dvou tisíc korun). Když budete chtít talíř, bude vás to stát opět kolem 50 eur, za jednu sadu tří talířků (hluboký, mělký a dezertní) zhruba 200 eur (tedy přes pět tisíc korun). A pokud byste zatoužili po míse s typickým cibulovým vzorem, bude vás stát také kolem 200 eur (ale i mnohem více).
Na rozdíl od kopií stojí pravá míšeň opatřená logem se dvěma zkříženými šavlemi opravdu hodně. Ale srovnání s běžnými talíři ze supermarketu je neférové. Produkty více než 300 let staré fabriky totiž v čase hodnotu neztrácejí, a naopak ji získávají.
Slavní umělci i prestižní galerie nabízejí umění v podobě unikátních digitálních kopií neboli NFT. Jak do nich investovat a nenapálit se?
Investice do digitálního umění rostou. Mají smysl?
Money
„Není snadné odhadnout, které kousky se prodají za vysoké ceny, ale potvrzuje se, že neobvyklé kousky, které jsou ve skvělém stavu a dlouho se neobjevily na trhu, dosahují vysokých cen,“ uvádí aukční síň Christie's, které se podařilo hned několik mimořádných prodejů. Podle jejích dat se nejdražším kouskem prodaným na aukci stala socha dropa velkého (druh ptáka) z roku 1732 od slavného umělce Johanna Gottlieba Kirchnera. V červenci roku 2016 se tato socha vydražila za více než 842 tisíc liber.
Ale smysl má kupovat i menší a nové kousky. Jak připomíná Christie's „nejlepší sbírky se rodí z vášně”. A začít budovat sbírku míšeňského porcelánu tak můžete právě v samém místě vzniku.
Porcelán patří mezi klasické alternativní investice, jejichž funkcí v portfoliu je především obrana před inflací a rozložení rizika. Podle Filipa Saviho z EMUN Investiční společnosti jsou takzvané „passion investments“ neboli emoční investice (sbírky, umění, víno) vhodné především v tom, že nekorelují s finančními trhy. Naopak jejich nevýhodou může být dlouhý investiční horizont. Podobně jako u současného umění nebo designu i v tomto případě platí, že výnos nejspíš sklidí až vaši potomci. Podle odborníků na aukční trh investiční horizont podobných aktiv jsou tři až čtyři generace.
Zajímají vás alternativní investice? Sledujte rubriku ENJOY - vše o investicích nejen do umění.
Petr Kolář patří k nejžádanějším českým architektům současnosti, i miliardáři na něj stojí frontu. Staví hotelové resorty, vesnice, olympijské parky i rodinné domy. Označení „architekt miliardářů” se ale brání. „Kvalitní architektura jde dělat i s útlým rozpočtem, stavíme projekty i za milion,” říká Kolář v rozhovoru pro newstream.cz.
Architekt miliardářů Kolář: Luxus není zlatý kohoutek, ale dokonalá funkčnost
Leaders
Ceny ověřených printů startují na 300 tisících a jdou do milionů. Některé z nich už mají nového majitele.
Galerie Kodl prodává Banksyho. Za miliony
Money
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.