Reklama

Biohacking: Vitamín A skoro stačí přijímat z živočišné stravy

Ryby, mořské plody
iStock
Alžběta Shejbalová

Použití výrobků s retinolem, tedy vitamínem A, na kůži významně zjemňuje vrásky a také posiluje pokožku před případným poškozením. Může dobře fungovat na různé další kožní problémy, jako je psoriáza, ekzém či akné. Vitamín A lze také použít při hojení ran.

Reklama

Vitamín A je v tuku rozpustný vitamín, který v organismu hraje také roli mocného antioxidantu. Vyskytuje se primárně ve dvou formách – aktivní formě vitamínu A – retinolu, který je přítomný v živočišných potravinách a může být přímo využitý tělem, protože je ve formě jemu snadno přístupné. Druhým typem jsou karotenoidy – a to zejména beta karoten, alfa karoten a beta kryptoxantin. Jsou přítomné v pestrobarevném ovoci a zelenině. Tyto karotenoidy jsou provitaminy, což znamená, že je tělo musí do aktivní formy teprve převést. Existují i karotenoidy, které se na vitamín A převést nedají, ale i přesto hrají významnou roli ve zdraví lidského organismu – lykopen, lutein či zeaxantin. Mají funkci antioxidantů a zabraňují negativnímu vlivu volných radikálů ve všech druzích tkání.  

Jedna z nejvíce studovaných funkcí vitamínu A je jeho role v zachování zdraví očí. Vitamín A pomáhá při tvorbě pigmentu citlivého na světlo, který přijímá a posílá obrazy z očí do mozku. Pokud trpíme deficitem vitamínu A, projeví se to často nejdříve různým stupněm šerosleposti. Tělo ve své moudrosti totiž začne upřednostňovat spotřebu vitamínu A při denním vidění, které bylo vždy z evolučního hlediska důležitější než dobrý zrak v noci. 

Zásadní roli hraje vitamin A při udržení imunitního zdraví. Nedostatek vitamínu A se projeví oslabenou funkcí imunitního systému tím, že tělo není tak schopné regenerovat obranné bariéry před infekcemi a nemocemi. Příliš málo vitamínu A může také nutit organismus dokonce měnit funkce imunitních buněk. 

vitamín C

Biohacking: Ušetřete za kolagen, vitamín C pomůže stárnout s grácií

Vitamín C je základní vitamín a antioxidant, který ovlivňuje řadu procesů v těle. Seriál Biohacking pokračuje sérií zaměřenou na jednotlivé vitamíny.

Přečíst článek

Forma vitamínu A retinol je velmi známá jako přísada a aktivní látka kosmetických přípravků. Studie a zkušenosti mnohých uživatelů dokazují, že použití výrobků s retinolem na kůži významně zjemňuje vrásky a také posiluje pokožku před případným poškozením. Může dobře fungovat na různé další kožní problémy, jako je psoriáza, ekzém či akné. Vitamín A lze také použít při hojení ran – používaný přímo na kůži topicky a v případě potřeby i vnitřně. 

Reklama

Vitamín A i jeho provitaminová forma beta karoten také snižují zánět v těle, což má nezměrné pozitivní dopady pro celý organismus. Zánět hraje roli při vzniku celé řady závažných chronických nemocí od rakoviny, přes cukrovku, až po srdeční onemocnění. Studie dokazují, že vitamín A je schopný blokovat růst rakoviny kůže, prsu, prostaty a plic. Snížením zánětu v těle také předcházíme onemocněním spojeným se stárnutím organismu, jako jsou Alzheimerova či Parkinsonova choroba a také se zlepšují nemoci jako revmatoidní artritida a Crohnova choroba.  

Kyselé ovoce a zelený čaj pomáhají odbourávat kyselinu močovou.

Biohacking: Pětina světové populace má příliš kyseliny močové. Pomoci může půst

S nadměrným množstvím kyseliny močové v krvi je spojována zejména závažná a velmi nepříjemná dna či další problémy s ledvinami. Podle nejnovějších studií však tato látka v těle předznamenává celou řadu chorob, zejména civilizačních. Kyselina močová přitom souvisí s lidskou evolucí a bojovat odbourávat ji z těla lze různými technikami. Kyselé ovoce a zelený čaj jsou jen začátek.

Přečíst článek

Doporučená denní dávka vitamínu A je 700 mikrogramu (µg) pro dospělé ženy a 900 µg pro muže. Obecně se doporučuje jíst dostatečně pestrou stravu pro přirozené doplnění vitamínu A, z doplňků je to vhodné spíše jen ve výjimečných případech při prokázané nedostatečnosti. Při rozsáhlých studiích se ukázalo, že přijímat beta karoten z doplňků stravy dlouhodobě nezlepšuje zdraví, ani neprodlužuje život nemocných. Vitamín A funguje v opozici s vitamínem D, kde spolu fungují jako misky na vahách. Pokud máme jedno mnoho, množství druhého se snižuje a naopak. 

Nejbohatší zdroje vitamínu A v jeho aktivní formě retinolu jsou játra, ryby, vejce a mléčné výrobky. Naprostá většina vitamínu A získaného ze stravy v západních zemích je právě v aktivní formě, na karoteny zbývá jen 20 až 35 procent. Ty přijímáme převážně ze zelené zeleniny, žlutého ovoce a zeleniny a výrobků z rajčat. Nejkoncentrovanější rostlinné zdroje beta karotenu jsou dýně, sladké brambory, kadeřávek a mrkve. Tělo je schopno téměř cele vstřebat vitamín A ze živočišných zdrojů a pouze z 10 až 30 procent beta karotenu ze zdrojů rostlinných. Větším množstvím vitamínu A není obtížné se předávkovat, a tedy toto může být v určitých situacích výhoda. Zvýšit biologickou vstřebatelnost beta karotenu lze tepelných zpracováním. Je třeba také připomenout, že beta karoten je v ovoci a zelenině spojený v mřížce s ostatními fytochemikáliemi, přičemž se jejich funkce nadále vzájemně obohacují a zvyšuje se jejich společné i individuální benefity.  

Pomerančová marmeláda s rakytníkem

Biohacking: Dětem dejte sladké a těžkou peřinu

Proč děti potřebují sladkosti? Jaké vitamíny a doplňky stravy by měly mít? A jak podpořit vývoj mozku? Dočtete se v dalším pokračování úspěšného seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Reklama

Související

Sardinky. Rybí restaurace

Biohacking: Příliš železa v těle škodí. Pozor na litinové hrnce

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme