Wizz Air prchá z Abú Zabí. Akcie nízkonákladovky padají

Wizz Air po šesti letech opouští Abú Zabí. Maďarská nízkonákladová letecká společnost to oznámila na platformě X. Počínaje 1. zářím ruší všechny lety a opouští společný podnik s místním partnerem, kterým je státní fond Abu Dhabi Developmental Holding Company.
Společnost se hodlá více soustředit na své původní trhy ve střední a východní Evropě, ale také na aktivity v Británii, Itálii a Rakousku. Od tohoto kroku si slibuje větší stabilitu. Cílem je přesunout zdroje do regionů s vyšším potenciálem pro udržitelný růst a ziskovost.
Akcie letecké společnosti na londýnské burze dopoledne přidávaly téměř dvě procenta nad 10,50 libry za kus. Nadále tak zůstávají blízko mnohaletého minima, které činí zhruba 10,11 libry. Maximum za poslední rok mají na ceně kolem 22,86 libry. Začátkem roku 2021 akcie firmy stály i více než 55 liber.
Geopolitická nestabilita na Blízkém východě vedla k opakovanému uzavírání vzdušného prostoru v regionu, což zasáhlo poptávku, zatímco horké prostředí zhoršilo účinnost motorů a snížilo udržitelnost nízkonákladového modelu.
V uplynulém finančním roce aerolinkám klesl čistý zisk o 41,5 procenta na 213,9 milionu eur (4,5 miliardy korun). K propadu zisku přispěly hlavně problémy s motory Pratt & Whitney. Ty způsobily, že Wizz Air musel odstavit z provozu více než 40 letadel. Tyto problémy také vedly ratingovou agenturu Fitch ke snížení úvěrového ratingu aerolinek na známku BB+. Od začátku roku cenné papíry dopravce v důsledku ztratily více než 50 procent hodnoty.
Evropská unie chce cestujícím zaručit právo na příruční zavazadlo zdarma. Na první pohled jde o vítězství pro spotřebitele. Konec skrytých poplatků, větší férovost. Jenže realita je jiná: právě příplatky za zavazadla drží ceny letenek nízko. Odebereme-li nízkonákladovým aerolinkám klíčový zdroj příjmů, levné létání přestane být levné.
Lukáš Kovanda: Kufr zdarma? Cestující potěší, ale letenky zdraží
Názory
Maďarské nízkonákladové aerolinky Wizz Air přicházejí s možností předplatit si na rok neomezené létání. Účtují si za ně 499 eur (12 600 korun) a mají ještě další podmínky. Podle zpravodajského serveru BBC je koncept "all you can fly" (vše co můžeš nalétat) poměrně nový, i když podobný systém mají i společnosti Frontier Airlines ze Spojených států a malajsijská AirAsia.
Wizz Air nabízí neomezené létání na rok za necelých 13 tisíc. Má ale i další podmínky
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.