Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Výrobce autobusů Iveco chce vytěsnit minortitní akcionáře. Jeden z nich žádá vyšší protiplnění

Vysokomýtský závod společnosti Iveco
ČTK
 ČTK

Firma nabízí 26 743 korun za tisícikorunovou akcii. Minoritní akcionář Jan Tulis podal protinávrh. Podle něj posudek nezohledňuje hodnotu společnosti a z ní odvozenou hodnotu protiplnění. Cenu považuje za podhodnocenou.

Společnost Iveco Czech Republic, která ve Vysokém Mýtě vyrábí autobusy, se chystá vytěsnit minoritní akcionáře. Stát se tak má na valné hromadě 6. května. Podle znaleckého posudku by mělo při přechodu cenných papírů připadat na každou akcii v zaknihované podobě o jmenovité hodnotě 1000 korun protiplnění 26 743 korun. Jeden z minoritních akcionářů podal protinávrh. Podle výroční zprávy z roku 2023 připadalo na minoritní akcionáře 1,16 procenta, zbývající byly v držení společnosti Iveco France SAS.

Minoritní akcionář Jan Tulis podal protinávrh. Podle něj posudek nezohledňuje hodnotu společnosti a z ní odvozenou hodnotu protiplnění za akcii. Cenu považuje za podhodnocenou, navíc na ocenění má výrazný vliv hlavní akcionář, například výběrem znalce. Navrhl, aby ocenění akcií firmy provedl nezávislý soudní znalec, například Institut oceňování majetku VŠE. Představenstvo společnosti valné hromadě nedoporučilo protinávrh schválit.

Vysvětlující informace k vytěsnění menších akcionářů společnost ani přes opakované dotazy neposkytla. Její mluvčí Katarína Němcová pouze uvedla, že firma Iveco Czech Republic obdržela žádost hlavního akcionáře o svolání valné hromady. Ta má rozhodnout, aby na něj přešly všechny účastnické cenné papíry, které nejsou v jeho držení.

V roce 2023 Iveco Czech Republic vytvořila zisk po zdanění 1,580 miliardy korun, což bylo o 178 milionů korun více než rok předtím. Tržby z prodeje výrobků a služeb meziročně vzrostly o 25 procent na 22,192 miliardy korun, tržby za prodej zboží o 36 procent na 8,773 miliardy korun. Společnost v roce 2023 vyrobila 4741 autobusů, loni 4644. Ekonomické výsledky roku 2024 zatím nejsou známé.

Podnik ve Vysokém Mýtě založil Josef Sodomka. Původně se zaměřoval na kočáry, od roku 1925 Josef Sodomka mladší začal vyrábět automobilové karosérie, výrobu autobusů zahájil ve druhé polovině 40. let minulého století. Od roku 1948 do roku 2006 byla firma známá pod jménem Karosa. Od roku 2007 se přejmenovala na Iveco Czech Republic.

Iveco

Výrobce autobusů Iveco loni vydělal 1,4 miliardy, výrazně méně než rok předtím

Vysokomýtský výrobce autobusů Iveco Czech Republic měl loni těžký rok. Do hospodaření se negativně propsaly problémy v dodávkách, drahé energie i cenový nárůst dalších vstupů. Zisk spadl výrazně pod předloňské dvě miliardy korun.

Přečíst článek

Výrobce autobusů SOR Libchavy se propadl do rekordní ztráty

Nejhorší rok v historii. Výrobce autobusů SOR Libchavy se propadl do rekordní ztráty

Výrobce autobusů SOR Libchavy se minulý rok propadl do ztráty 111 milionů korun. Rok předtím dosáhl zisk po zdanění 106 milionů korun. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb se meziročně snížily o čtyři procenta na 2,995 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme