Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Automobilky vyrábí pod své možnosti. Chybí jim díly i lidi

Výroba Škoda Fabia v mladoboleslavském závodu
Škoda Auto
 ČTK

Automobilky v Česku vyrábí pod svými kapacitami, zdaleka nedosahují předpandemických čísel. Poptávka po vozech je, výrobu ale brzdí nedostatek dílů.

Reklama

Automobilky v Česku letos během prvního pololetí vyrobily 663 015 osobních vozů. To je sice meziročně o přibližně o 31,7 procenta více, ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 ale stále o 11,2 procenta méně. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. 

Výroba navíc začala v létě stagnovat kvůli chybějícím dodávkám čipů. Výrobu nadále negativně ovlivňují narušené dodavatelské řetězce, celosvětový nedostatek polovodičů, ale i dalších surovin a nedostatek pracovní síly. Za vysokým meziročním nárůstem pak stojí fakt, že v loňském roce se výroba ve druhé polovině března a v dubnu až na několik výjimek prakticky zastavila.

Škoda Auto, ilustrační foto

Škoda Auto v pololetí zvýšila odbyt o pětinu. V červnu už jí chyběly čipy

Odbyt automobilky Škoda Auto v prvním pololetí meziročně vzrostl o 20,8 procenta na 515 300 vozidel. V samotném červnu se však meziročně snížil, a to o pět procent na 89 900 vozů. Na vině je globální nedostatek čipů.

Přečíst článek

„Automobilový průmysl je nadále pod enormním tlakem. Celosvětový nedostatek čipů, ale i rostoucí ceny vstupních surovin a materiálů, nedostatek pracovní síly v Česku i nadále nejistá situace ohledně vývoje pandemie výrazně ovlivňují výkonnost odvětví. Také poptávka po nových vozidlech je nadále výrazně pod úrovní předkrizového roku 2019. V zemích EU, tedy na našich hlavních exportních trzích, je tento pokles více než pětinový,” uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Chybějící čipy přinutily největší tuzemskou automobilku Škoda Auto v první fázi vytvářet zásoby nedokončených automobilů, nicméně časem si vyžádal i omezování směn.

Čipy jen tak nebudou

„Nedostatek čipů je všeobecným problémem evropských výrobců, který se podepisuje i na prodejích v zemích EU, jak ukázala čísla za červen zveřejněná minulý pátek. Zatímco poptávka na trhu evidentně je – jak ostatně napovídají statistiky nových zakázek – kapacity výrobců jsou v letošním roce stále více limitovány nedostatkem dílů, který může podle některých zpráv přetrvávat i do příštího roku,” uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. 

Omezování výroby osobních vozů se podle něj v důsledku dominantní pozice automobilového průmyslu nepochybně nepříznivě promítne i do celkových výsledků celého odvětví i exportu v následujících měsících. Výrazné zpomalení průmyslu by však měly vykompenzovat služby, které po rozvolnění začínají opět nabírat na síle.

Problémy s nedostatkem čipů se podle Petzla z SDA budou projevovat i v následujících měsících. Bez těchto potíží Petzl odhadl výrobu asi o pět procent vyšší, automobilky by se tak blížily číslům z období před vypuknutím koronavirové krize. „Odhadujeme, že v letošním roce vyrobí tuzemské automobilky celkově asi 1,3 milionu vozidel,” dodal Petzl.

Škoda Auto, ilustrační foto

Volkswagen chce překonat Teslu. Do roku 2030 bude polovina prodaných vozidel poháněna bateriemi

Největší evropská automobilka Volkswagen očekává, že do roku 2030 bude polovina jejích vozidel prodaných po celém světě poháněna bateriemi.

Přečíst článek

Tatra Trucks spojená s holdingem Czechoslovak Group (CSG) se vrací na Slovensko.

Tatra Trucks bude na Slovensku vyrábět podvozky i kabiny náklaďáků

Kopřivnická Tatra Trucks z holdingu Czechoslovak Group (CSG) se vrací na Slovensko. V Trenčíně bude vyrábět podvozky, kabiny a některé typy nástaveb na vozidla značky Tatra.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Lukáš Kovanda: Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce

Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme