Volkswagen dostává naloženo od čínských elektromobilů. A není sám

Prodej německé automobilky Volkswagen v Číně bude letos zřejmě nejnižší od roku 2012, protože rychlý přechod k elektromobilům v zemi zvyšuje zájem o domácí značky. A německý automobilový gigant není jediný, který se potýká se slabým prodejem v Číně. Vyplývá to za analýzy, kterou provedla zpravodajská televize CNBC.
CNBC zkoumala prodeje deseti předních světových automobilových značek. Její analýza ukazuje, že prodej Nissanu by mohl být nejhorší od roku 2009, podobně i prodej Hyundai. Prodej Toyoty by měl být nejnižší od roku 2020.
Pokles prodeje západních automobilek přichází v době, kdy Čína rychle přechází od spalovacích motorů k elektromobilům a hybridům. Tato změna zvyšuje prodej automobilky Tesla a domácích značek, jako BYD.
Čínské elektromobily dominují
Čína je největším automobilovým trhem na světě. Elektrické a hybridní vozy se na celkovém prodeji osobních aut podle čínského svazu osobních automobilů CPCA v letošním roce podílejí již více než třetinou. A v listopadu by podle údajů asociace měl prodej vzrůst meziročně o 20 procent.
Automobilka Volkswagen plánuje snížit náklady na administrativu o pětinu. Je to součást opatření, kterými chce ušetřit deset miliard eur, tedy téměř čtvrt bilionu korun. O plánech největšího německého výrobce aut píše s odkazem na interní firemní podcast hospodářský deník Handelsblatt. Škrty se zaměří spíš na snížení nákladů než na počet zaměstnanců, řekl člen představenstva Volkswagenu Gunnar Kilian v rozhovoru s šéfem značky VW Thomasem Schäferem.
Volkswagen šetří. Namísto propouštění zatím spoléhá na demografickou křivku
Zprávy z firem
Volkswagen s přibližně třemi miliony prodaných vozů ročně zůstává gigantem na čínském automobilovém trhu, u elektromobilů se však zatím příliš neprosadil. V červenci se rozhodl investovat zhruba 700 milionů dolarů (15,8 miliardy korun) do čínské začínající firmy Xpeng, která vyvíjí elektromobily, aby společně vyvinuly dva vozy pro Čínu.
BYD však evropského giganta rychle dohání. Loni poprvé společnost prodala více než jeden milion vozů a letos je na cestě k prodeji 2,5 milionu vozů.
Oblíbenost zahraničních značek u čínských spotřebitelů klesá. Omezení registračních značek ve velkých městech, jako Peking, motivují místní ke koupi elektromobilů namísto tradičních vozů se spalovacím motorem. Průzkum společnosti Bernstein mezi čínskými spotřebiteli ukázal, že BYD je hlavní značkou, kterou by kupci elektromobilů zvažovali. Na druhém místě byla Tesla a za ní Nio.7
Největší čínský výrobce elektromobilů BYD plánuje postavit svou první evropskou továrnu v Maďarsku, uvedl německý list Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. Odvolal se přitom na obeznámené zdroje a uvedl, že rozhodnutí už bylo interně přijato. Zúčastněné strany se k věci nevyjádřily. Výši investice nedělník nezmiňuje.
Čínské stěhování do Evropy. Gigant BYD bude vyrábět elektromobily v Maďarsku
Zprávy z firem
Přestože čínský trh s elektromobily roste, konkurence je zde tvrdá i pro domácí značky. Ty se tak snaží prosadit i v zahraničí. Podle srpnové analýzy agentury Moody's je Čína na nejlepší cestě stát se v letošním roce největším světovým vývozcem automobilů, a předstihnout tak Japonsko a Německo.
Ukázkou toho, jak velkou silou se čínské automobilky v zahraničí stávají, je i skutečnost, že Evropská unie zahájila vyšetřování čínských výrobců elektromobilů, zda nevyužívají nepovolené státní dotace.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.