Ve Visegrádu patří Česko k nejpřísněji zdaňujícím státům
Česko má v rámci zemí Visegrádské čtyřky (V4) vyšší zdanění firem. Obecná sazba korporátní daně 21 procent je vyšší než v Polsku nebo v Maďarsku, Slovensko vyšší zdanění aplikuje pouze na podniky se zdanitelnými výnosy nad pět milionů eur. Uvádí to studie poradenské společnosti Forvis Mazars. Materiál ale zároveň upozorňuje, že v Maďarsku může kvůli specifickému způsobu zdanění dosáhnout v některých sektorech daňové zatížení podniků až 50 procent.
Česko od loňského roku zvýšilo obecnou sazbu daně z příjmu právnických osob na 21 procent z dřívějších 19 procent jako součást konsolidace veřejných financí. Zvláštní sazby platí pro investiční fondy, které podléhají pětiprocentní dani, a pro penzijní fondy, pro které je sazba nulová.
Slovensko od letošního roku upravilo zdanění firem, takže nastavilo další stupně daňové progrese. Základní sazba korporátní daně zůstala 21 procent, i snížená sazba 15 procent pro malé podniky. Firmy s ročními zdanitelnými výnosy pod 100 tisíc eur nově mohou odvádět daň ve výši deseti procent, velké podniky s příjmy nad pět milionů eur naopak podléhají zvýšené sazbě 24 procent.
Snížení daňového zatížení by mohlo podpořit hospodářský růst a zvýšit nabídku práce. Prostor pro úlevu ve zdanění práce lze vytvořit strukturálním přesunem daňového břemene na majetkové a nepřímé daně, a to bez ohrožení rozpočtové stability.
Lukáš Kovanda: Kdepak čtvrtina výdělku. Daňové zatížení Čechů překračuje 40 procent
Money
Polsko letos své daňové sazby neměnilo. Nadále platí základní sazba 19 procent a snížená sazba devět procent pro firmy s příjmy do dvou milionů eur (49,5 milionu korun). Beze změny zůstává i maďarský daňový systém, kde základní sazba činí devět procent.
"Provést srovnání průměrného daňového zatížení firem daní z příjmů je poměrně složité," upozornil však vedoucí partner daňového oddělení Forvis Mazars Pavel Klein. "Například Slovensko a Polsko uplatňují výhodné daňové sazby pro menší firmy, a naopak v Maďarsku, které se prezentuje nejnižší sazbou daně z příjmů právnických osob v EU, může dosahovat celkové zdanění firem v některých sektorech až na 50 procent," dodal.
V regionu střední a východní Evropy se letos sazby korporátních daní zásadně neměnily, uvádí Forvis Mazars. "V několika státech došlo k mírnému navýšení sazby daně o jeden až dva procentní body," uvedl Klein. K plošnému snižování daní z příjmu právnických osob žádný stát v regionu nepřistoupil.
Výnos daně z nemovitých věcí je výhradním příjmem obcí. Loni se na ní vybralo 23,12 miliardy korun, což znamenalo meziroční nárůst o 85,6 procenta. Inkaso daně vzrostlo kvůli zvýšení základního koeficientu o 80 procent.
Inkaso daně z nemovitosti je letos podobné jako loni. Dnes končí toleranční doba pro opozdilce
Money
Na dani z příjmu právnických osob stát loni nejvíce získal od Škody Auto, a to 4,5 miliardy korun. Na druhém místě žebříčku je Česká spořitelna s 3,1 miliardy korun, která se v loňském žebříčku umístila na prvním místě. Třetí skončila Generali Česká pojišťovna s 2,6 miliardy korun zaplacených na dani z příjmu, uvedla Finanční správa.
Podívejte se, které firmy odvedly nejvíc na dani z příjmu
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.