Síť prodejen Hruška převezme maďarský fond Oriens. Patří mu i obchody Flop

Maloobchodní síť Hruška převezme maďarský investiční fond Oriens. Hodnota transakce, kterou ještě musí posoudit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), se pohybuje v jednotkách miliard korun. Serveru Zboží&Prodej potvrdily podpis smlouvy dva zdroje obeznámené s aktuální situací na trhu.
Hruška v Česku patří k největším prodejním sítím. Řetězec se sídlem v Ostravě má prodejny hlavně na Moravě, ve Slezsku a ve východních Čechách. Firma patří třem společníkům, Pavlu Hruzíkovi, Jarmile Plevové a Janě Škrabalové. Transakce se týká také převzetí společnosti Sempronemo, která se zabývá správou a pronájmem nemovitostí. Server se odkazuje na dopis, v němž zástupci těchto společností informují o změně majitele obchodní partnery.
Podle poslední zveřejněné výroční zprávy Hruška v roce 2022 vytvořila tržby 7,78 miliardy korun, meziročně o 374,2 milionu korun nižší, a čistý zisk 156,5 milionu korun. V roce 2022 Hruška provozovala 434 vlastních prodejen a zajišťovala jednotnou obchodní politiku pro 581 provozoven. Zaměstnávala přes 3000 lidí.
Návštěvnost obchodních center (OC) v Česku loni stále ještě nepřekonala rok 2019 před koronavirovou pandemií, byla o nižší o pět až osm procent. Naopak proti roku 2022 tuzemská OC přivítala o čtyři až osm procent lidí více. Tvrdí to expertka na průzkum trhu a poradenství v maloobchodě společnosti CBRE Klára Bejblová. Tržby podle ní loni ve srovnání s rokem 2019 vzrostly zhruba o pětinu, reálně však kvůli vysoké inflaci klesly.
Obchoďáky se stále potýkají s dozvuky pandemie, stále do nich chodí méně lidí
Zprávy z firem
Řetězce Flop i Pramen
Oriens je soukromě vlastněný průmyslový holding se zaměřením na fondy soukromého kapitálu v České republice, Polsku, Německu, Maďarsku a na Slovensku. Od roku 2021 do skupiny Oriens patří společnost Flosman, která v Česku provozuje síť potravinových prodejen Flop i velkoobchod.
V ČR Oriens ovládá také firmu Moravia Containers, která vyrábí modulární stavby a kontejnery. Loni koupil obchodníka s hutním materiálem Steelmart z Huštěnovic na Uherskohradišťsku, dodavatele komponentů a specializovaných dílů pro energetiku, ropný a plynárenský průmysl a dopravu Sanborn z Velkého Meziříčí a také podíl ve firmě Gastro-menu Express z Třince na Frýdecko-Místecku. V červenci ÚOHS oznámil, že Oriens může koupit v Česku další potravinářský řetězec Pramen CZ.
Tržby v maloobchodě v Česku loni v listopadu poprvé po 18 měsících poklesu meziročně vzrostly. Zvýšily se o 0,9 procenta. Proti předchozímu měsíci byly vyšší o procento. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Konečně v plusu. Tržby obchodníků po roce a půl vzrostly
Money
Prodejci módy se potýkají se zpožděním dodávek z Asie kvůli útokům Íránem podporovaných jemenských povstalců Húsíů na mezinárodní kontejnerové lodě. Aby se vyhnuli nebezpečí v Rudém moři, přesměrovali lodní giganti jako Maersk, MSC a CMA CGM plavidla na trasu kolem afrického mysu Dobré naděje. Jarní kolekce tak nemusejí být včas u zákazníků a zvýšené náklady na dopravu mohou opět tlačit ceny zboží vzhůru.
Jarní kolekce v ohrožení. Útoky v Rudém moři zpozdí dodávky zboží z Asie
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.