Obchoďáky se stále potýkají s dozvuky pandemie, stále do nich chodí méně lidí
Návštěvnost obchodních center (OC) v Česku loni stále ještě nepřekonala rok 2019 před koronavirovou pandemií, byla o nižší o pět až osm procent. Naopak proti roku 2022 tuzemská OC přivítala o čtyři až osm procent lidí více. Tvrdí to expertka na průzkum trhu a poradenství v maloobchodě společnosti CBRE Klára Bejblová. Tržby podle ní loni ve srovnání s rokem 2019 vzrostly zhruba o pětinu, reálně však kvůli vysoké inflaci klesly.
Pod úrovní roku 2019 návštěvnost OC podle Bejblové zůstane i letos. "U obratů čekáme spíše stagnaci nebo jen nepatrný růst. Vše bude záviset na reálném vývoji ekonomiky, zejména v souvislosti s očekávaným snížením inflace, a také důvěře zákazníků, kteří se budou vypořádávat s dopady konsolidačního balíčku," uvedla.
Co s "vyzrálým trhem"
V posledních letech se podle Bejblové staví spíše malá nákupní centra, ta stará se rekonstruují nebo rozšiřují. "Tuzemský trh nákupních center je již vyzrálý a nové rozvojové plochy se potýkají s problémy při povolovacím procesu, na druhé straně ovšem roste potenciál nákupních parků," řekla. V uplynulých pěti letech výstavba nákupních parků vzrostla o 13 procent, a to zejména mimo Prahu. Loni pak vzniklo více než 60 tisíc metrů čtverečních retail parků, naopak se nepostavilo žádné nové OC.
V následujících letech se zákazníkům otevře 300 tisíc metrů čtverečních nových nebo rekonstruovaných maloobchodních ploch. Na čtvrtinu připadá rozšíření stávajících OC, 30 procent tvoří rekonstrukce a 45 procent novou výstavbu. "Z pohledu nové výstavby se chystá Galerie Pernerka v Pardubicích anebo multifunkční projekt Ameside v Plzni se zhruba stovkou obchodů," dodala Bejblová. Před koncem roku 2025 by podle ní také měla být dokončená přestavba obchodního domu Grand v Pardubicích či OC Varyáda v Karlových Varech.
Portfolio nemovitostního fondu Trigea se rozroste o nákupní centrum Arkády Pankrác, které momentálně prostřednictvím firmy Atrium Pankrác vlastní izraelská společnost G City. Za luxusní nákupák fond loni na podzim nabídl 6,4 miliardy korun. Nyní od antimonopolního úřadu obdržel souhlasné stanovisko. Lukrativní nákupák na Pankráci mění majitele. Bude jím český fond Trigea
Reality
Loni v listopadu maloobchodní tržby v Česku meziročně vzrostly o 0,9 procenta, předtím 18 měsíců za sebou klesaly. Ve srovnání s říjnem byly tržby vyšší o procento, informoval už dříve Český statistický úřad. Zda se spotřebitelská nálada v Česku opravdu začíná výrazněji zvedat ale podle analytiků ukážou až nadcházející měsíce. Roli mohly hrát nákupy vánočních dárků ve slevách.
Tempo růstu spotřebitelských cen v prosinci podle ČSÚ zpomalilo na 6,9 procenta z listopadových 7,3 procenta. Za celý loňský rok činila průměrná míra inflace 10,7 procenta. Bylo to o 4,4 procentního bodu méně než v roce 2022, kdy ovšem byla druhá nejvyšší inflace od vzniku samostatné ČR.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?