Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obchoďáky se stále potýkají s dozvuky pandemie, stále do nich chodí méně lidí

ilustrační foto
CČM
 ČTK

Návštěvnost obchodních center (OC) v Česku loni stále ještě nepřekonala rok 2019 před koronavirovou pandemií, byla o nižší o pět až osm procent. Naopak proti roku 2022 tuzemská OC přivítala o čtyři až osm procent lidí více. Tvrdí to expertka na průzkum trhu a poradenství v maloobchodě společnosti CBRE Klára Bejblová. Tržby podle ní loni ve srovnání s rokem 2019 vzrostly zhruba o pětinu, reálně však kvůli vysoké inflaci klesly.

Pod úrovní roku 2019 návštěvnost OC podle Bejblové zůstane i letos. "U obratů čekáme spíše stagnaci nebo jen nepatrný růst. Vše bude záviset na reálném vývoji ekonomiky, zejména v souvislosti s očekávaným snížením inflace, a také důvěře zákazníků, kteří se budou vypořádávat s dopady konsolidačního balíčku," uvedla.

Co s "vyzrálým trhem"

V posledních letech se podle Bejblové staví spíše malá nákupní centra, ta stará se rekonstruují nebo rozšiřují. "Tuzemský trh nákupních center je již vyzrálý a nové rozvojové plochy se potýkají s problémy při povolovacím procesu, na druhé straně ovšem roste potenciál nákupních parků," řekla. V uplynulých pěti letech výstavba nákupních parků vzrostla o 13 procent, a to zejména mimo Prahu. Loni pak vzniklo více než 60 tisíc metrů čtverečních retail parků, naopak se nepostavilo žádné nové OC.

V následujících letech se zákazníkům otevře 300 tisíc metrů čtverečních nových nebo rekonstruovaných maloobchodních ploch. Na čtvrtinu připadá rozšíření stávajících OC, 30 procent tvoří rekonstrukce a 45 procent novou výstavbu. "Z pohledu nové výstavby se chystá Galerie Pernerka v Pardubicích anebo multifunkční projekt Ameside v Plzni se zhruba stovkou obchodů," dodala Bejblová. Před koncem roku 2025 by podle ní také měla být dokončená přestavba obchodního domu Grand v Pardubicích či OC Varyáda v Karlových Varech.

Arkády Pankrác od Izraelců kupuje český fond Trigea

Lukrativní nákupák na Pankráci mění majitele. Bude jím český fond Trigea

Portfolio nemovitostního fondu Trigea se rozroste o nákupní centrum Arkády Pankrác, které momentálně prostřednictvím firmy Atrium Pankrác vlastní izraelská společnost G City. Za luxusní nákupák fond loni na podzim nabídl 6,4 miliardy korun. Nyní od antimonopolního úřadu obdržel souhlasné stanovisko.

Přečíst článek

Loni v listopadu maloobchodní tržby v Česku meziročně vzrostly o 0,9 procenta, předtím 18 měsíců za sebou klesaly. Ve srovnání s říjnem byly tržby vyšší o procento, informoval už dříve Český statistický úřad. Zda se spotřebitelská nálada v Česku opravdu začíná výrazněji zvedat ale podle analytiků ukážou až nadcházející měsíce. Roli mohly hrát nákupy vánočních dárků ve slevách.

Tempo růstu spotřebitelských cen v prosinci podle ČSÚ zpomalilo na 6,9 procenta z listopadových 7,3 procenta. Za celý loňský rok činila průměrná míra inflace 10,7 procenta. Bylo to o 4,4 procentního bodu méně než v roce 2022, kdy ovšem byla druhá nejvyšší inflace od vzniku samostatné ČR.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Nemocný v Africe

Poučení z pandemie neproběhlo. Globální výdaje na zdravotnictví klesají. A nejen kvůli Trumpovi

Přečíst článek
Aerolinky Qantas

Australské aerolinky dostaly rekordní pokutu za nelegální propouštění zaměstnanců během pandemie

Přečíst článek
Doporučujeme