Ryanair hlásí za kvartál rekordní zisk po zdanění, chuť ho neopouští ani před létem
Nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings vykázala za třetí finanční čtvrtletí rekordní zisk po zdanění 211 milionů eur (přes pět miliard korun). Irské aerolinky, které jsou podle počtu přepravených cestujících největší v Evropě, očekávají silnou poptávku na letní období. Firma ve třetím kvartálu přepravila rekordní počet cestujících a potvrdila celoroční výhled.
Analytici očekávali, že zisk před zdaněním za období od října do prosince vzroste na 200 milionů eur. Výsledek výrazně překonal předchozí rekord, který činil 106 milionů eur za poslední tři měsíce roku 2017.
Finanční trhy se možná svíjejí v křečích a inflace doléhá na spotřebitele, ale lidé stále létají v hojných počtech. Levnější letenky tak zůstávají v nedohlednu.
Aerolinky si mnou ruce. Drahé letenky lidem chuť cestovat nevzaly
Money
„Rezervace v tuto chvíli nevykazují žádné známky recese,” uvedl finanční ředitel aerolinek Neil Sorahan. Ve druhém a třetím lednovém týdnu byly podle něj rezervace do Velikonoc a na letní období rekordní. Minulý týden oznámily silné rezervace na letní období konkurenční firmy Wizz Air a EasyJet. Ryanair očekává, že bude moci účtovat vyšší ceny za lety o Velikonocích a v létě díky silné poptávce amerických a asijských turistů a menší konkurenci.
„Návrat asijské dopravy do Evropy a obzvláště silný transatlantický trh poháněný velmi silným dolarem zaznamená silnou poptávku po Velikonocích i v létě 2023 po letech na krátké vzdálenosti po celé Evropě,“ řekl generální ředitel Michael O'Leary video zveřejněné na webových stránkách společnosti.
Irská nízkonákladová letecká společnost využila rychlého oživení po pandemickém útlumu odvětví a v posledních třech měsících roku 2022 přepravila rekordních 38,4 milionu cestujících. Očekává, že za celý finanční rok, který skončí 31. března, přepraví 168 milionů pasažérů. Předchozí předpandemický rekord činil 149 milionů cestujících. V příštím finančním roce by měl počet cestujících dosáhnout 185 milionů, uvedl šéf aerolinek Michael O'Leary.
Ceny letenek se již nikdy nevrátí na úrovně z doby před příchodem pandemie nemoci covid-19. Uvedl to šéf největší německé letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr. Ceny letenek nižší než 20 eur (zhruba 500 korun) označil za nedostatečné a nezodpovědné.
Levné letenky? Zapomeňte, říkají šéfové Lufthansy i Ryanairu
Money
Ryanair potvrdil svůj výhled zisku po zdanění za finanční rok v rozmezí od 1,325 do 1,425 miliardy eur. Sorahan uvedl, že je s tímto rozmezím velmi spokojen. Odmítl se vyjádřit k tomu, zda dopravce ceny letenek v nadcházejícím létě zvýší v jednotkách procent.
„Vzhledem k tomu, že se nyní vracejí asijští turisté a silný americký dolar povzbuzuje Američany k poznávání Evropy, zaznamenáváme silnou poptávku,” uvedl v prohlášení O'Leary. Slabá poptávka v Británii, hlášená dříve v lednu, podle něj zmizela. Mohla být způsobena stávkami v dopravě v zemi, dodal. „Vidíme velmi silný nárůst podílu na trhu na většině našich hlavních trhů, jako je Itálie, Polsko, Irsko a Španělsko, kde konkurence slábne,“ citovala CNN O'Learyho.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.