Propouštění začalo. Technologické firmy v jihovýchodní Asii se zbavují lidí
Zpomalení růstu tržeb, strašák recese, změna chování zákazníků. Propouštění v technologických firmách doputovalo i do Asie, uvádí server CNBC.
Technologické společnosti v jihovýchodní Asii letos více propouštějí, píše server CNBC. Reagují tím na ztráty a na zhoršující se makroekonomickou situaci, které přicházejí po velmi úspěšném období v době koronavirové pandemie.
Singapurské internetové tržiště Carousell minulý týden oznámilo, že propustí asi deset procent zaměstnanců, takže zruší přibližně 110 pracovních pozic. V listopadu zrušila indonéská firma GoTo Group 1300 pracovních míst, a propustila tak zhruba 12 procent svých zaměstnanců. GoTo Group je společnost pro digitální platby, logistiku a spolujízdu Gojek a internetové tržiště Tokopedia. Podobně singapurská internetová společnost Sea Group se podle místních médií za posledního půl roku rozloučila s více než sedmi tisíci zaměstnanci.
„Objevují se známky toho, že vstupujeme do recese, pokud už v ní nejsme. Poptávka zákazníků bude proto v roce 2023 pravděpodobně slabší,” uvedl spoluzakladatel a generální ředitel singapurského internetového sdružovače značek Rainforest Jia Jih Chai.
Souhrnná hodnota všech soukromých i veřejně obchodovaných technologických firem z Evropy letos klesla o více než 400 miliard dolarů a nyní se pohybuje kolem 2,7 bilionu dolarů (62,8 bilionu korun). Ve své výroční zprávě o stavu evropského technologického odvětví to uvedla společnost rozvojového a rizikového kapitálu Atomico. Na vrcholu byla hodnota těchto firem koncem loňského roku, kdy činila zhruba 3,1 bilionu dolarů.
Evropské Big Techy pláčou. Z hodnoty letos odepsaly 400 miliard dolarů
Money
Carousell za loňský rok zaznamenal zpomalení růstu tržeb na 21 procent, celkem tak utržil 49,5 milionu dolarů (1,1 miliardy korun). O rok dříve firma tržby ztrojnásobila. GoTo od ledna do září zaznamenala nárůst ztrát.
Tohle je teprve začátek
„Překvapilo mě, že společnosti předpokládaly, že změny chování z období covidu potrvají navždy,” řekl novinář Alex Kantrowitz, který se zaměřuje na technologické firmy z kalifornského Silicon Valley a který vydává nezávislý newsletter a podcast s názvem Big Technology.
„Je jasné, že jakmile budete mít dovoleno chodit do restaurací a scházet se s přáteli venku, tak budete méně využívat Netflix, Facebook, Shopify či Amazon. Tak proč se všichni tváří, jako by to mělo trvat věčně?” řekl Kantrowitz. Propouštění v technologických podnicích je podle něj teprve na začátku.
Technologické firmy se masově zbavují zaměstnanců celosvětově, propouštějí zvláště velké americké technologické podniky. Například společnost Meta Platforms zrušila asi 11 tisíc pracovních míst, zatímco Microsoft se podle médií kvůli zpomalení růstu rozloučil s téměř tisícovkou lidí.
Ani listopad nepřepsal příběh, který se na trhu práce píše od letošního jara. Nezaměstnaných za poslední měsíc přibylo 1395, což byla změna málo významná na to, aby posunula podíl nezaměstnanosti ze stávajících 3,5 procenta. Ve stejném měsíci loni dosahoval tento podíl 3,3 procenta.
Listopad obrat na trhu práce nepřinesl. Nezaměstnaných je 3,5 procenta
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.