Evropa nemůže konkurovat levné Asii. Levi Strauss končí s výrobou v Polsku
V Polsku i celé Evropě jsou drahé energie i pracovní síla. Lepší bude šít džíny v Asii. Po více než třiceti letech provozu ukončuje americký výrobce džínového oblečení výrobu v Polsku. O práci přijdou stovky lidí.
Americký výrobce džínového oblečení Levi Strauss do konce listopadu uzavře svůj výrobní závod v centrálním Polsku, ve městě Plock. Oznámil to podle agentury PAP starosta města Plock Andrzej Nowakowski. O práci přijde 650 zaměstnanců.
Evropa nemůže konkurovat levné Asii
Nowakowski uvedl, že továrna v polovině června ukončí výrobu a do konce listopadu bude definitivně uzavřena. Firma podle starosty své rozhodnutí odůvodnila vysokými náklady na pracovní sílu a na energie, které činí výrobu v Plocku i jinde v Evropě mnohem dražší než v asijských zemích. Firma přitom letos v lednu instalovala v závodě nové stroje v hodnotě téměř 1,5 milionu USD (téměř 35 milionů Kč) a ještě před několika měsíci plánovala další rozvoj závodu.
Závod v Plocku zahájil výrobu v roce 1992. Nachází se na pozemcích města, které má firma pronajaté za zvýhodněných podmínek.
Firma Levi Strauss ve středu oznámila, že její očištěný čistý zisk v prvním fiskálním čtvrtletí klesl o 24 procent na 103 milionů dolarů. Čisté výnosy se za tři měsíce do konce února snížily o osm procent na 1,558 miliardy dolarů. Současně však firma zlepšila odhad ročního zisku s odkazem na nedávné úspory nákladů díky snižování počtu pracovních míst a méně agresivním slevám džínového oblečení.
Firma vlastní značky Levi's, Dockers a Denizen. Její kořeny sahají do roku 1853, kdy bavorský imigrant Levi Strauss v době zlaté horečky otevřel v Kalifornii velkoobchod s textilním zbožím. O dvě desetiletí později se spojil s jedním ze svých pravidelných zákazníků a nechali si patentovat vynález - pracovní kalhoty, jejichž kapsy zpevnili kovovými nýty. Tento den je považován za den zrození džín.
Podle svých internetových stránek má firma po celém světě 19 100 zaměstnanců, z toho v Evropě 4500.
Obchody módní značky Esprit mizí ze scény. Podle německých médií mají zavřít čtyři desítky prodejen, které tam provozuje franšízový operátor PTH Group. Druhou zemí, kde PTH působí, je právě Česko. Stejně jako u sousedů i zde se z Espritů stávají multibrandové prodejny Catches.
Módní značka Esprit zavírá. V Česku i Německu ji nahrazují multibrandové obchody Catches
Zprávy z firem
Konkurence na tuzemském trhu s módou je velmi ostrá. Navíc nájemné a poplatky v nákupních centrech jsou podle country manažera značky s.Oliver pro Česko a Slovensko Vladislava Hypše tak vysoké, že prodejny tam začínají postrádat ekonomický smysl.
Šéf značky s.Oliver Hypš: Prosadit se tady je těžší než v Německu, trh válcují polské řetězce
Zprávy z firem
Módní svět si hledá cestu k napodobeninám luxusních značek. Zatímco pro současnou střední generaci znamenalo pochlubit se „fejkovou“ kabelkou dovezenou z dovolené v Itálii trhnout si ostudu, mileniálové a generace Z v tom problém nevidí. „Dupes“, neboli duplikáty, jsou pro ně levnější alternativou k prémiovým kouskům, na které (zatím) nemají peníze.
Zkáza pro luxus. Mladí i díky TikToku hrdě nosí „fejky“, na prémiové značky nemají peníze
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.