Obyčejný byznys: Za věnce si lidé letos mnohde připlatí, říká floristka
Nastávající víkend bude patřit Památce zesnulých a prodejci věnců a kytic se připravili na tradičně obrovský zájem o své produkty. Stánkaři u hřbitovů letos zdražili.
Dušičky připadají každoročně na 2. listopadu. Tento svátek slouží k uctění památky zemřelých a jeho součástí jsou návštěvy hřbitovů, kde lidé pokládají květiny a zapalují svíčky jako symbol vzpomínek na zesnulé.
„Dekorace na hroby během Dušiček tradičně zahrnují věnce, svícny a květinové vazby. V posledních letech se ceny těchto výzdob zvýšily kvůli inflaci a vyšším nákladům na materiál, zejména pak nejpodstatnější části věnců, kterou tvoří větvě jehličnanů,” říká floristka Jana Dvořáková, která svými výrobky zásobuje řadu prodejců v různých městech.
Práci s dětmi a práci se dřevem si třicátník Honza Merhaut již dávno vybral za své životní poslání. Roky se věnuje dětskému indiánskému oddílu Ťapáč na pražském sídlišti Lužiny. Zde se děti formou her seznamují s přírodou a učí se lásce a úctě k ní.
Obyčejná práce: Učí děti lásce k přírodě i dřevu. Začalo to spoluprací se školkou, říká řezbář
Zprávy z firem
Jany se zdražení vstupních surovin až tolik nedotklo, ceny tak mohla zachovat. „Bratr se totiž věnuje úpravám keřů a prořezávání stromů. S příchodem podzimu tak má práce dost a veškeré použitelné jehličnaté větve mi vozí do dílny, kde z nich vážu věnce. Letos jsem měla obrovské štěstí, protože před dušičkami kácel dva vzrostlé stříbrné smrky a já tak měla surovinu na všechny objednávky,” popisuje svou výrobní strategii.
V roce 2024 se ceny dušičkových věnců pohybují průměrně od dvou do šesti set korun za menší, jednodušší varianty, zatímco větší či luxusnější věnce mohou stát i více než tisíc korun.
V roce 2010 začal budovat mládežnický fotbalový klub Dukla Jižní Město. Z původně téměř rodinné záležitosti se po čtrnácti letech stala sportovní základna pro čtyři stovky dětí v různých věkových kategoriích.
Obyčejná práce: Učím děti milovat sport, říká fotbalový trenér Petr Sýkora
Enjoy
„Ručně vyráběné květinové vazby ze živých květin, které odolávají proměnlivému podzimnímu počasí, jsou také oblíbenou volbou. Alternativou i jsou umělé květiny, které nabízejí delší životnost, ale s těmi já nepracuji,” dodává k dalšímu sortimentu Jana.
Nejoblíbenější květinou na Dušičky zůstává chryzantéma, symbolizující smutek a vzpomínku. Svíčky lze zakoupit ve variantách od klasických až po solární lampičky, které poskytují trvalé světlo bez rizika požáru. Ceny svíček se pohybují od deseti do 150 korun.
„Během příprav a nákupů na tento významný den je důležité dbát na to, aby dekorace na hrobech byly bezpečné i ve větrném počasí. Správně zvolené materiály, které odolávají vlhku a nízkým teplotám, zajistí dlouhodobou výzdobu bez nutnosti časté výměny,” doporučuje Jana zákazníkům.
Hajní tráví mezi stromy celý život, jejich práce je po staletí prakticky stejná. Jen jim dnes pomáhají moderní stroje či technologie a místo pytláků, kteří se vyskytují méně, nahánějí jezdce na terénních čtyřkolkách.
Obyčejná práce: Buďme rádi za vlky. Na Slovensku mají medvědy lidožrouty, říká hajný z Krušných hor
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.