Obyčejný byznys: Kytice růží na Valentýna? Za tisícovku
V květinářstvích mají dnes napilno. Letošní druhá středa v únoru totiž patří svátku všech zamilovaných. A k Valentýnu neodmyslitelně patří kytice rudých růží. Pro floristy patří tento den k nejvýdělečnějším v roce, tržbami soupeří s poněkud tradičnějším MDŽ. Přesto pro řadu lidí představuje Valentýn importovaný svátek konzumu, proto ho ignorují a těší se na 1. máje pod rozkvetlou třešeň.
Svatý Valentýn je květinářským vrcholem sezony. Cena květin se v některých obchodech mírně zvýšila, jiní floristé cenu drží. Oproti jinému zboží na květinovém trhu inflace tolik nezapracovala.
„Oproti loňskému Valentýnu jsme zdražili o necelých deset procent, zdražil nám totiž nákup od dodavatelů,” říká Jana Polanová z květinářství na žižkovské Hartigově ulici v Praze s tím, že kytici rudých růží prodává za cenu, která mírně přesahuje tisíc korun. Na trhu jsou i mnohem dražší kytice. Například ve tvaru srdce, či pugét uložený v luxustí krabici se stuhou za několik tisíc. Klasický celofán tak pomalu upadá v zapomnění.
„Jsme dostatečně předzásobení a mohu říct, že frontu mužů před krámem dokážeme s našimi květinami uspokojit,” připojuje se květinářka Pavla Šedivá na nedaleké Floře. Ceny jsou prakticky stejné po celé Praze, tak si zamilovaný muž, který chce svou lásku potěšit kyticí, musí připravit zhruba tisíc korun. „Zájem o květiny očekáváme stejný jako v loňském roce. Před rokem jsme ale zaznamenali nový trend. Muži si na Valentýna připraví rozpočet a toho se drží. Proto raději koupí menší kytici. Prostě ta hranice tisícovky je zakletá,” dodává Florista Jiří Blažek z Hostivaře.
Plné ruce práce mají kromě prodejců květin i řidiči, kteří rozvážejí kytice zakoupené online. „Je to pohodlné a muži se tak nemusí stresovat ve frontách,” připomíná majitel jednoho z mnoha internetových květinářství, který situaci mapuje již několik let.
Valentýn je za dveřmi, a co by bylo lepšího než oslavit lásku s dokonalým účesem? Dreame Hair Glory Hair Dryer je tedy, aby vám pomohl dosáhnout právě toho. Tento vysoušeč vlasů není jen dalším přístrojem ve vaší koupelně. Díky svému elegantnímu designu a špičkové technologii se stane vaším nejlepším pomocníkem nejen na Valentýna.Valentýnské tipy pro dokonalý účes od Dreame
Zprávy z firem
„My konkrétně se snažíme ceny držet. Je pro nás lepší prodat toho více za nižší marži než obráceně,“ říká florista Pavel Hejlíček, který je spolumajitelem květinářství U Pavla a Jitky v Táboře.
Cena květin je podle něj spojená s cenami energií, které narostly nejen pro květinářství, ale také pro pěstitele. „Vše je závislé na energiích. Závlaha je na elektřinu. Květinám se musí svítit, aby rostly. Musí se jim ve sklenících topit,“ vypočítává Pavel.
Zásadní je pak pro růst cen růží vysoká poptávka, která převyšuje nabídku. Svátek sv. Valentýna je svátkem zamilovaných a rudá barva je symbolem lásky, proto je rudá a červená růže u zákazníků číslo jedna. A květináři se jimi dobře zásobili. „Když rudé růže poptávají i velmi silní hráči na trhu jako jsou obchodní řetězce, je na trhu rudých růží nedostatek,” připomíná další z pražských květinářů Jaroslav Vaněk s tím, že o cenách primárně rozhoduje květinová burza v Holandsku.
Na odbyt jdou i jiné barvy a květiny
„Pokud zákazník považuje červené růže za příliš kýčovité, můžete zvolit jinou barvu – bílé symbolizují čistotu a nevinnost, růžové vyjadřují něhu a lásku a žluté přátelství a radost,” vysvětluje na svých stránkách server abeceda zahrady. Květináři hovoří i o tom, že růže sice stále vládnou, ale objevuje se zájem i o prostší kytice.
V těchto dnech vrcholí období valentýnských nákupů. Zpravidla trvá od 9. do 14. února, což je „Den D“, Den svatého Valentýna, „svátek všech zamilovaných“. Obliba Valentýna roste v Česku v uplynulých deseti letech roste zhruba třikrát rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů. Z aktuální edice každoroční studie Mastercard Love Index vyplývá, že Češi za posledních deset let navýšili své valentýnské výdaje o zhruba 550 procent, zatímco ve světě činilo navýšení 180 procent.Na Valentýna letos padne 2,5 miliardy, drahota řadu lidí od oslav odradí
Money
„Trend, který v současné době vládne českému, ale i světovému trhu, bych popsal jako opulentní jednoduchost,“ popisuje zakladatel květinářství Forea.cz Jiří Hemerle. „Vrací se obliba jednoduchých květů, zejména růží a tulipánů. Nahradily v květinářstvích exotické květiny, oblíbené už od dob devadesátek. Zároveň ale zákazníci upřednostňují rafinované kytice s velkým počtem květin,“ dodává.
Podle zakladatele Florea.cz je počet objednávek zhruba o čtyřicet procent vyší, než na MDŽ, kterému již roky vládne karafiát s asparagusem. „Valentýn je spojený s růží, MDŽ s karafiáty. Je to dané tím, že MDŽ slaví starší a konzervativnější generace, pro níž je to nostalgická tradice založená na firemních večírcích,” shodují se další oslovení floristé. Zajímavostí dle nich je, že si na sv. Valentýna ženy kupují květiny samy pro sebe.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů či varen, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme na ekologickou květinovou mikrofarmu, kterou na Vysočině založila Nela Keroušová. Obyčejný byznys: Za kytky na svatbu dali Češi i čtyřicet tisíc. Nyní šetří, říká floristka
Enjoy
Světové ceny kakaa dosáhly na nový rekord, když cena za tunu ve čtvrtek na komoditní burze v New Yorku vystoupala na dosud nevídaných 5874 dolarů (zhruba 138 tisíc korun). Klíčová surovina pro výrobu čokolády tak od začátku loňského roku zdražila na zhruba dvojnásobek. Na vině je suché počasí, které poškodilo úrodu v západní Africe. Píše o tom zpravodajský server BBC.Valentýnské sladkosti zhořknou. Kakao je rekordně drahé
Trhy
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.