O konci Škody v Číně rozhodne Volkswagen v příštím roce

Škoda Auto zvažuje odchod z čínského trhu, rozhodne se v příštím roce. Uvedla to agentura Reuters s odkazem na rozhovor serveru Automobilwoche se šéfem automobilky Klausem Zellmerem. Podle Zellmera na čínském trhu, který byl v roce 2021 čtvrtým největším pro automobilku, panuje velmi tvrdá konkurence. Firma by se mohla více zaměřit na indický trh. Skupina Volkswagen, jejíž je Škoda Auto součástí, výroky nekomentovala, píše agentura Reuters.
"Konkurence je tam velmi silná, s našimi čínskými partnery ve společném podniku zvážíme, jak pokračovat," uvedl Zellmer. Podle něj je také možné, že Škoda Auto na čínském trhu zůstane, ale zastaví výrobu ve svém čínském závodě. Mezi perspektivní asijské trhy patří pro automobilku Indie, uvedl Zellmer.
Vyhlídky na ruském trhu jsou podle Zellmera velmi nejisté. Škoda Auto a celá skupina Volkswagen zastavily prodeje a výrobu v této zemi po začátku války proti Ukrajině. Rusko bylo v roce 2021 druhým největším trhem pro Škoda Auto s 90 tisíc prodanými vozy. Finanční dopad rozhodnutí na letošní provozní zisk odhaduje Zellmer kolem 500 milionů eur.
Bez fatálních dopadů?
Případný odchod z čínského trhu by ovšem neměl mít na společnost fatální dopad, řekl v televizi Prima viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Zdůraznil, že je však pro automobilku nezbytné, aby posílila na jiných i nových trzích. "To, myslím, že škodovka dělá," podotkl Špicar. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy jde naopak o signál, že Škoda Auto nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci a nezachytává nové trendy. Krátkodobě se podle něj stažení z Číny výrazněji neprojeví, z dlouhodobého hlediska však Kovanda varuje před zásadním ohrožením zaměstnanosti i v tuzemských továrnách automobilky.
Čína patří k hlavním trhům mladoboleslavské automobilky, prodeje tam ale od roku 2019 prudce klesají. Škoda Auto loni podle své výroční zprávy v Číně prodala na 71 tisíc vozů, což byl její čtvrtý největší trh po Německu, Rusku a ČR. Znamenalo to meziroční pokles o 60 procent. V letech 2018 a 2019 byla Čína největším trhem pro Škoda Auto. Prodalo se tam v roce 2018 zhruba 341 tisíc, respektive 282 tisíc vozů. K poklesu přispěla i pandemie covidu-19.
V září se odbyt mladoboleslavské automobilky v Číně meziročně zlepšil o třetinu, vývoj za první tři čtvrtletí ale zůstává negativní. Od ledna do konce září automobilka prodala v asijské zemi o 31 procent méně vozů než ve stejném období roku 2021. Naopak prodeje v Indii se ve stejném období téměř zdvojnásobily. V této zemi Škoda Auto od ledna do konce září prodala 38 300 vozů, o 2000 aut více než v Číně.
Další rána pro Fialův kabinet? Volkswagen zatím odkládá rozhodnutí o „české“ gigafactory
Money
Celý svět mohl na jaře téměř v přímém přenosu sledovat, jak ruská agresorská vojska ničí jeden z pilířů ukrajinského průmyslu – ocelárny ve východní části země. Na podzim se terčem barbarských útoků stala celá energetická infrastruktura Ukrajiny. I ti obyvatelé napadené země, kteří přímo nebojují na frontě, řeší akutní existenční problémy – jak přežít nadcházející zimu, když si nemohou být jistí ani dodávkami energií a vody.
Obnova ukrajinské energetiky může povzbudit boom v celé Evropě
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.