Nakoupíte, zaplatíte a ticho. Falešné e-shopy už okradly tisíce Čechů
 
                            Několik e-shopů, které působí na českém trhu, bylo v uplynulých dvou týdnech falešně napodobeno e-shopy z Číny s cílem podvést zákazníky, informoval Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Podle odhadu svazu falešné e-shopy okradly tisíce Čechů. Svaz zatím ví o napodobeninách e-shopů Sportisimo, Tescoma či Super zoo a s některými e-shopy kritizuje to, že reakce kontrolních orgánů je zatím pomalá. Česká obchodní inspekce uvedla, že věnuje internetovému obchodování mimořádnou pozornost.
Falešné e-shopy podle svazu využívají pro podvody zejména reklamní kampaně na facebooku, kde odkazují na weby velmi podobné těm pravým. Facebookové reklamy s vysokými slevami lákají lidi na své stránky, kde zákazníci nakoupí a zaplatí, a následně skončí veškerá komunikace. Reklamy podle svazu cílí zejména na mobilní uživatele.
„Nová vlna podvodů patří mezi ty nejsofistikovanější, co jsme zatím viděli. Technicky jsou podvodné stránky i reklamy na facebooku udělány velmi dobře, jediným varováním jsou nabízené slevy ve výši 70 až 90 procent na veškerý sortiment,“ uvedl prezident svazu Tomáš Prouza.
Ukrajinští a čeští policisté zadrželi na Ukrajině 70 lidí ze zločinecké skupiny, která podle kriminalistů tvořila a spravovala podvodné investiční platformy. Čtyři hlavní organizátoři jsou ve vazbě, v případě prokázání viny jim hrozí až 12 let vězení nebo propadnutí majetku. 
	Podvodná investiční platforma z Ukrajiny obrala Čechy o miliony
		Money
		
E-shopy i svaz na incidenty upozornily Českou obchodní inspekci (ČOI), Facebook i provozovatele doménového systému, podle Prouzy byla podána i trestní oznámení. „Reakce je zatím velmi pomalá,“ uvedl Luboš Rejchrt, jednatel společnosti provozující e-shop a síť obchodů Super zoo.
Například u Super zoo vytvořili podvodníci podle Rejchrta kopii webu a neustále mění doménu, na které podvodné e-shopy provozují. „U takto jednoznačných podvodů by měly kontrolní orgány zasáhnout okamžitě, důrazně varovat spotřebitele, bezodkladně zablokovat podvodné weby a donutit Facebook, aby reklamy na podvodné e-shopy stáhl. Bohužel zatím vidíme, že okrádání tisíců spotřebitelů zůstává bez adekvátní reakce Facebooku i českých kontrolních orgánů,“ sdělil Rejchrt.
Inspekce podle svého mluvčího Františka Kotrby ale nemůže jednat v případech, které jsou v působnosti jiných orgánů státní správy. V případě vylákání peněz z lidí jsou pachatelé trestné činnosti a tam působnost inspekce není, uvedl. Pokud inspekce zjistí nedostatky, ukládá opatření k jejich odstranění, zákazy a sankce, dodal. Inspekce podle něj vyvíjí mimořádnou aktivitu a plní své povinnosti jak v dozoru a poradenství spotřebiteli, tak v osvětě.
Svaz očekává, že podobných podvodů bude přibývat a vyzval ČOI, aby začala plnit svou kontrolní i vzdělávací úlohu a aktivně chránila občany před podvodníky. „S ohledem na rychlý rozvoj podvodů v oblasti e-commerce považujeme za potřebné, aby ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti, Policií ČR, zástupci podnikatelů a spotřebitelů, připravilo rychlou revizi legislativy, která umožní podvodné stránky účinně blokovat a jejich provozovatele reálně potrestat. Stávající právní rámec je tak bezzubý, že ani nedonutí Facebook k okamžitému odstranění reklam na prokazatelně podvodné e-shopy,“ uzavřel Prouza.
K veřejné Wi-Fi se dnes lze připojit už téměř všude. Bývá na tramvajové zastávce, v hotelu či restauraci nebo třeba ve škole a na letišti, a to nejen v Česku, ale už i v exotických destinacích. Ne vždy jsou sice tyto sítě nejrychlejší, ale jsou zdarma, a proto se k nim většina lidí připojuje. Jen málokdo přitom podle IT odborníků ví, jak se na takovýchto otevřených připojeních k internetu chovat, aby tím neohrozili vlastní bezpečnost. 
	Veřejná Wi-Fi na dovolené? Jaké hrozí nebezpečí
		Enjoy
		
Na nedostatečnou kontrolu zahraničních on-line tržišť Českou obchodní inspekcí upozornila dříve také Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Inspekce podle asociace dlouhodobě nedostatečně řeší spotřebitelské podněty na chování přeshraničních tržišť.
Porušení zákona loni ČOI zjistila u přibližně 82 procent kontrolovaných e-shopů. E-shopům inspekce pravomocně udělila 907 pokut za 15,6 milionu korun. Nejčastějším prohřeškem bylo nedostatečné informování o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, informovala tento týden obchodní inspekce.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
 
				 
                             
 
 
 
 
 
 
