Muži berou více než ženy hlavně na obchodních pozicích a v účetnictví
 
                            Největší rozdíly ve mzdách mužů a žen jsou na obchodních pozicích a v účetnictví, vyplývá z analýzy mezd od personální agentury Grafton Recruitment. Více peněz berou podle dat Českého statistického úřadu muži zejména ve Zlínském, Královéhradeckém a Jihočeském kraji. Rozdíl v průměru v ČR činí 17,7 procenta, Česko je tak podle Eurostatu čtvrté nejhorší v Evropské unii.
Ve Zlínském kraji činil rozdíl téměř 19 procent. Druhou a třetí příčku tohoto žebříčku zaujaly Královéhradecký a Jihočeský kraj s rozdílem 16 procent. Naopak nejmenší desetiprocentní rozdíl je v Karlovarském kraji. V absolutních číslech berou ženy ve Zlínském kraji o 7573 korun méně než muži, v Karlovarském kraji tento rozdíl činí 3679 korun. Částky vycházejí z mediánu, tedy střední hodnoty měsíčních mezd.
V ČR se třetím rokem v řadě zhoršují podmínky na pracovním trhu, jsou desáté nejhorší v EU. Může za to hlavně malá flexibilita a velké nerovnosti v odměňování mužů a žen.  
	Malá flexibilita i genderová nerovnost. Pracovní podmínky českých zaměstnanců se zhoršují
		Zprávy z firem
		
"Důvodů, proč jsou rozdíly v některých krajích větší než v jiných, může být mnoho. Od struktury zaměstnanosti v daném kraji, přes míru zastoupení mezinárodních firem až po porodnost a dostupnost předškolní péče," uvedla ředitelka marketingu Grafton Recruitment Jitka Kouba. Narovnání se podle ní blíží. Pomoci má směrnice EU, podle níž od června 2027 budou muset firmy s více než 150 zaměstnanci každý rok reportovat, že ve mzdách rozdíly nedělají. Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru.
Podle analýzy mezd uchazečů, kterým Grafton Recruitment v roce 2023 zprostředkoval práci na hlavní pracovní poměr, ženy účetní či na obchodní pozici berou o 22 procent méně než muži. Na pozici operátora ve výrobě analýza zaznamenala 16procentní rozdíl, na administrativních pozicích 12procentní, ve vývoji software pak čtyři procenta.
Platová nerovnost mezi muži a ženami se v Česku během covidové pandemie ještě prohloubila. Ženy jsou placeny výrazně hůře než jejich mužští kolegové na stejných pozicích, vydělávají v průměru o pětinu méně, uvádí studie PwC. 
	Ženy v Česku stále vydělávají o pětinu méně než muži na stejných pozicích. Covid situaci ještě přitížil
		Money
		
Rozdíly v odměňování žen a mužů podle ankety Grafton Recruitment vnímají téměř tři čtvrtiny respondentů. Jako důvody zmiňují historické či kulturní zvyklosti, rozdílné vyjednávací schopnosti nebo jednoduše diskriminaci pohlaví. Rozdíly jich nevnímá 27 procent. "Jde zejména o zaměstnance globálně působících firem, které i bez regulace ctí rovné odměňování a transparentnost," vysvětlila Kouba.
K dorovnání mezd přistupují zejména korporátní společnosti, které tento proces zažily již v zemích svého původu, popřípadě firmy, pro které je to interní hodnota, upozornil ředitel Grafton Recruitment Martin Malo. "Mezi sektory, kde se princip identického odměňování uskutečňuje, patří například podnikové služby, retail, telekomunikace, bankovnictví, ale například i výroba nebo logistika, především u níže nebo středně kvalifikovaných pozic," doplnil.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
 
				 
                             
 
 
 
 
 
 
