Levné vozy z trhu mizí. Co už v autobazaru nekoupíte

Podíl nejlevnějších ojetin v nabídce autobazarů klesá. Vozy v cenové kategorii mezi 50 a 100 tisíci korunami mají v současnosti průměrné stáří 16 let. Mezi nejčastěji zastoupenými modely zůstává značka Škoda, které nadále dominuje i levnějšímu segmentu trhu.
Nabídka levných ojetin postupně ubývá. Z dat motoristického inzertního portálu TipCars vyplývá, že vozy v cenové kategorii padesát tisíc až sto tisíc korun korun aktuálně tvoří 9,2 procent z celkové nabídky.
FOTOGALERIE: Přehlídka veteránů
Ve srovnání s rokem 2022 jde o pokles o 2,5 procentního bodu. Ještě před třemi lety stejná cenová hladina tvořila 11,7 procenta trhu. „Tento úbytek není způsoben poklesem zájmu ze strany kupujících. Poptávka po cenově dostupných vozech nadále přetrvává. Pokles oproti roku 2022 je zčásti důsledkem inflace, která v té době výrazně zasáhla kupní sílu. Přestože se tempo růstu cen v posledním roce zpomalilo, hodnota 100 tisíc korun dnes jednoduše nepředstavuje stejnou hodnotu jako před třemi lety. Starší vozy navíc přirozeně mizí, dosluhují, nebo už neprojdou technickou kontrolou,“ uvádí Marek Knieža, ředitel TipCars.
Skupina Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto nebo Mototechna, loni zvýšila provozní zisk EBITDA o 14 procent na 68,2 milionu eur, tedy zhruba 1,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 11 procent na 1,25 miliardy eur, což odpovídá asi 31,2 miliardy korun. Společnost to oznámila v tiskové zprávě.
Provozovatel AAA Auto loni prodal rekordní počet ojetin
Zprávy z firem
Stáří vozidel mezi levnějšími nabídkami dlouhodobě roste. Zatímco v roce 2022 činil medián věku těchto aut 15 let, dnes už je to 16 let. Znamená to, že levná auta jsou v průměru více než dvakrát starší než vozy na trhu celkově, jejichž stáří se v obou sledovaných letech stabilně drží na 7 letech. Vyšší věk často souvisí i s náročnější údržbou, což je při rozhodování důležité mít na paměti.
Dominance značky Škoda trvá
Žebříček nejčastěji zastoupených modelů zůstává beze změn. V obou letech dominují Škoda Fabia, Škoda Octavia a Ford Focus. Tyto vozy si udržují oblibu zejména díky dostupnosti náhradních dílů, jednoduché konstrukci a nízkým servisním nákladům, což jsou v rámci levnějších cenových kategorií klíčové výhody.
Levná auta se na trhu sice objevují čím dál méně, celkový objem nabídky však výrazně roste. „V roce 2022 činil počet inzerovaných vozů na TipCars necelých 60 tisíc, dnes jich je téměř 77 tisíc. Tento nárůst ukazuje, že trh jako celek expanduje – ovšem podíl nejlevnějších vozidel v něm postupně klesá,“ říká Marek Knieža.
Dle něj se nabídka posouvá směrem k mladším a technicky vyspělejším autům, protože kupující stále častěji hledají nejlepší poměr ceny a kvality – a jsou ochotni jít kvůli tomu i lehce nad svůj původní rozpočet. „Kdo si chce pořídit levnější vůz, měl by jednat rychle, pečlivě srovnávat nabídky a být připraven na okamžitou reakci. Ty nejlepší kusy totiž mizí opravdu rychle,“ uzavírá Knieža.
Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu proti předchozímu měsíci vzrostla o 18,5 procenta na 112 293 vozů. Meziročně byl počet aut v inzerátech a autobazarech vyšší o 6,5 procenta. Větší nabídka byla naposledy v květnu loňského roku, kdy činila 113 858 ojetých aut. Od ledna 2021 jde o třetí největší počet nabízených vozů na tuzemském sekundárním trhu. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost Aures Holdings.
Trh s ojetinami nabobtnal o pětinu, nejčastěji se nabízí desetiletá „oktávka“
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.