Exxon Mobil prodá rumunskou divizi za více než jednu miliardu dolarů
Americký ropný gigant Exxon Mobil prodá svoji rumunskou divizi zaměřenou na těžbu ropy plynárenské společnosti Romgaz. Transakci za více než jednu miliardu dolarů (23,4 miliardy korun) oznámila sama společnost.
Prodej je součástí plánu Exxonu zaměřit se pouze na investice do aktiv s nízkými náklady na dodávky.
Exxon vstoupil do rumunského těžařského sektoru v listopadu 2008, kdy získal podíl v hlubinném bloku v Černém moři Neptun Deep.
Dohoda s firmou Romgaz zahrnuje prodej všech akcií společnosti Exxon Mobil Exploration and Production Romania, která vlastní podíl 50 procent v koncesi na průzkum, rozvoj a těžbu ropy v bloku XIX Neptun v rumunských vodách. Zbývající podíl vlastní rumunská ropná a plynárenská skupina OMV Petrom.
Exxon dodal, že dohoda by měla být uzavřena ve druhém čtvrtletí letošního roku, napsala agentura Reuters.
Americký těžební gigant ExxonMobil se stejně jako stovky dalších firem západního světa kvůli ruské invazi na Ukrajinu rozhodl opustit ruský trh a svůj obří ropný projekt Sachalin-1. Ale bude to stát čtyři miliardy dolarů, uvedla firma v prohlášení k výsledkům za první čtvrtletí. Chuť si zkusí spravit v Guyaně, kde investuje deset miliard dolarů.Ropný gigant ExxonMobil kvůli odchodu z ruského trhu odepíše čtyři miliardy dolarů
Zprávy z firem
Česká republika může mít problém s úplným zajištěním dodávek nahrazujících ruskou ropu. O embargu na ni v těchto dnech jednají státy EU. Pokud by došlo na plné embargo ze strany EU, Česko by se muselo obejít bez dodávek ruské ropy. Ta představuje zhruba polovinu veškeré ropy dovážené do ČR.Lukáš Kovanda: Česku hrozí, že ruskou ropu nenahradí hned. Náhradní ropovod nemá dost kapacity
Názory
Je vysoká inflace způsobena růstem cen komodit, nebo naopak vysoká inflace způsobuje růst cen komodit? XTB: Ceny energií škodí víc než drahé potraviny. I na inflaci se dá vydělat
Money
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?