Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi staví rekordní množství dálnic. Dokončí je?

Stavba ekoduktu na stavbě dálnice D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem
ČTK
 ČTK

Koncem letošního roku bude v Česku rozestavěných rekordních víc než 210 kilometrů dálnic, ze základní dálniční sítě chybí dobudovat zhruba 650 kilometrů, řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Věří, že hotovo by mohlo být do deseti let, dodal. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že příští rok se otevře 118 kilometrů nových dálničních úseků a spustí se výstavba 93 kilometrů dálnic.

Mátl ocenil, že rekordní rozpočet ŘSD v letošním roce se příští rok ještě zvýší. Letos ředitelství hospodaří se 65 miliardami korun, příští rok to bude až 78 miliard, řekl. K nyní rozestavěným 181 kilometrům dálnic přibudou do konce roku další úseky na D35 a D3.

Do tří až pěti let budou podle Mátla dostavěné dálnice D6, D7, D35 a D11, za problematické úseky označil D3 ve středočeském kraji, D52 a dálniční obchvat Prahy. „Věřím, že do deseti let, jak slibujeme, bude základní dálniční síť dostavěna,“ řekl.

Dalibor Martínek: Jaký je vlastně český zájem? Dálnice, vzdělanost? Jediným viditelným jsou důchody.

Dalibor Martínek: Jaký je vlastně český zájem? Dálnice, vzdělanost? Jediným patrným jsou důchody

O jakémsi českém zájmu v rámci Evropské unie mluví politici rádi, napříč stranami. Jaký vlastně ten zájem? Dálnice, vzdělanost? Jediným viditelným jsou důchody, míní komentátor Newstreamu Dalibor Martínek.

Přečíst článek

Podle tiskové zprávy ministerstva dopravy letos přibude k dálniční síti 15,4 kilometru a příští rok 118,1 kilometru. U silnic první třídy je to letos 54,8 kilometru a příští rok 29 kilometrů. V součtu dálnic a silnic první třídy je nyní rozestavěných víc než 260 kilometrů, řekl Kupka. Z dálnic se podle něj příští rok zprovozní nové úseky na Moravě na D35, více než třicetikilometrový úsek na D4 stavěný v režimu PPP ve spolupráci se soukromým investorem a dálniční obchvat Českých Budějovic na D3.

Stavět se příští rok začnou čtyři úseky dálnice D35, část pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 a také nové úseky na karlovarské D6 a jihočeské D3, uvedl ministr. Připravená je dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) pro spojnici Brna a Vídně a k severní části obchvatu Prahy, řekl. U silnic první třídy se příští rok podle tiskové zprávy ministerstva dopravy počítá se zahájením stavby 47 kilometrů, což jsou mimo jiné dva úseky silnice I/20 u Českých Budějovic, obchvat Náchoda, Plas, Sezemic nebo východní obchvat Bruntálu.

Více peněz na výstavbu

Kupka uvedl, že příští týden chce jednat s opozicí, aby byla jistota peněz na silniční výstavbu i v budoucnu. „Díváme se na déle než na jedno vládní období,“ řekl. Je podle něj potřeba najít shodu na nových nástrojích pro financování výstavby. Letos a příští rok se využívá úvěr od Evropské investiční banky (EIB), což je výhodnější než financování penězi za státní dluhopisy, chystá se větší rozsah staveb v režimu PPP, uvedl. Skládačku finančních nástrojů podle něj můžou doplnit investice z penzijních fondů a od dalších privátních subjektů. Jednání s opozicí je potřeba kvůli shodě na dlouhodobých plánech, protože financování výstavby prohloubí zadlužení státu, řekl.

Těžba písku roste

Stavby dálnic finišují a pískovny si mnou ruce. Stavební krize se jim vyhýbá

V současné době chřadnoucí stavebnicví, a na něj navázené obory, nyní drží nad vodou zejména velké investice do výstavby dálnic a železnic. Stavební aktivitu má ještě podpořit úprava liniového zákona, díky které bude možné u dopravních staveb, minimálně za 7,5 miliardy, přeskočit odvolací řízení. Navíc úřady budou muset vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předložil podklady, včetně posudku EIA. 

Přečíst článek

ŘSD je připravené na zimní údržbu, řekl Mátl. Na dálnicích na údržbě bude pracovat přes 800 zaměstnanců a 213 sypačů, na silnicích prvních tříd jsou nasmlouvaní dodavatelé. „Věřím, že klimatické podmínky nebudou tak dramatické a že nám nepřipraví neočekávané události,“ podotkl šéf ŘSD. Kupka zdůraznil, že platby státu za údržbu se budou účtovat podle skutečně ujetých kilometrů, protože vozidla je možné sledovat systémem GPS.

Ministerstvo dopravy v tiskové zprávě uvedlo, že během zimního období se na D1 rozšíří počet míst, kde bude s výjimkou úseků se stoupacími pruhy zakázáno předjíždění nákladním vozidlům nad 3,5 tuny. V polovině listopadu začne platit zákaz předjíždění kamionů mezi 90. a 112. kilometrem na Vysočině a také mezi 146. a 182. kilometrem, tedy od Velkého Meziříčí po Kývalku. Začátkem příštího roku na to naváže rozšíření zákazu také od Mirošovic po 90. kilometr u Humpolce a od 112. kilometru u Jihlavy po 141. kilometr u Velkého Meziříčí.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme