
Klaus Zellmer: Emisní limity EU nejsou evropské automobilky schopny splnit
Zprávy z firemEvropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy a případné sankce poškodí celé důležité odvětví.
Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy a případné sankce poškodí celé důležité odvětví.
Je stále pravděpodobnější, že Evropská unie sníží, nebo vůbec nezavede dodatečná cla na čínská elektroauta. Čína totiž nově nabízí ústupek, z něhož by těžily zejména německé automobilky. Německému vicekancléři Robertu Habeckovi, který je na návštěvě Pekingu, dal nabídku čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao.
Registrovaných automobilových veteránů je v Česku něco kolem 25 tisíc, dalších 10 tisíc stojí ve stodolách nebo v dílnách, kde čekají na renovaci. Na jeden takový sraz milovníků starých aut jsme se vypravili a vyzkoušeli si, jaké je to šplhat s téměř 60 let starým autem do kopce.
Německé automobilky BMW a Volkswagen a také britská Jaguar Land Rover (JLR) používaly součástky vyrobené dodavatelem, který je na seznamu firem zakázaných kvůli vazbám na nucenou práci v Číně. Uvádí to zpráva amerického Kongresu, na kterou upozornil server zpravodajské televize BBC.
Vedoucí představitelé německých automobilek Volkswagen a BMW varovali před zavedením nových cel na dovoz elektromobilů od čínských výrobců do Evropské unie.
Výkonný ředitel nadnárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares si loni vydělal 36,49 milionu eur (926,8 milionu korun). To je proti předchozímu roku nárůst o 56 procent, oznámila ve čtvrtek firma, mezi jejíž značky patří například Fiat nebo Chrysler. V roce 2022 automobilka manažerovi přiznala celkovou kompenzaci 23,46 milionu eur, uvedla agentura Reuters.
Evropským automobilkám hrozí „krvavá lázeň“ v záplavě levného čínského dovozu, varuje šéf Stellantisu. Odpovědí by mohlo být vytvoření nadnárodního evropského „Airbusu elektromobility“, píše ve svém komentáři hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Sázkami na jistotu se i v posledních nelehkých letech zdají být výrobci luxusních aut. Zatímco kde koho ekonomické problémy zastihly nepřipraveného, prémiové automobilky trhají rekord za rekordem.
Růst celosvětového prodeje plně elektrických a plug-in hybridů (PHEV) loni zpomalil na 31 procent z 60 procent o rok dříve. Vyplývá to z dat analytické organizace Rho Motion. V samotném prosinci se prodalo 1,5 milionu těchto vozů, což je měsíční rekord, uvedla s odkazem na zprávu organizace agentura Reuters.
„Plány Evropské unie a automobilek mohou být sebeambicióznější, nakonec ale rozhodne zákazník,“ říká Dimitris Tripospitis, šéf Lexusu pro Evropu v rozhovoru pro Newstream.cz. „Pokud bude chybět po elektromobilech poptávka, tak budeme prodávat jiné modely,“ konstatuje.
Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka, který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch.
Nelze nyní pokutovat firmy, které do evidence nezapíšou skutečné majitele. Dokud stát nezmění právní úpravu evidence skutečných majitelů, nemůže nutit firmy k zápisu údajů a sankcionovat je, pokud zákonnou povinnost nesplní. Uvedl to místopředseda Nejvyššího soudu (NS) Petr Šuk. Důvodem je rozpor s unijním právem, na který letos soudy upozornily.