Byznys s byty se vyplácí, těžké době navzdory. Finep výrazně zvýšil tržby i zisk

Developerská skupina Finep loni zvýšila čistý zisk o 54 procent na 2,1 miliardy korun. Meziročně jí vzrostly také tržby, a to zhruba o čtvrtinu na 4,2 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy holdingu zveřejněné ve Sbírce listin.
Finep se v roce 2024 soustředil krom jiné na prodej nájemních bytů, které od nich kupovaly například investiční fondy. Prodával ale také nemovitosti do osobního vlastnictví. Celkem loni skupina prodala více než 1300 bytů do družstevního, nájemního i osobního vlastnictví.
„V minulém účetním období se společnosti skupiny Finep musely vypořádat s vlivem vysoké míry inflace a úrokových sazeb, které mají v obecné rovině negativní vliv na poptávku po produktech skupiny. Nutno dodat, že i přes zmíněné negativní okolnosti se v minulém účetním období skupině dařilo obchodovat své portfolio nad očekávání úspěšně. V průběhu běžného účetního období se situace stran míry inflace a úrokových sazeb výrazně stabilizovala a skupině Finep se nadále daří naplňovat strategii rozvoje ve všech hlavních oblastech její činnosti, to je osobního vlastnictví, družstevního bydlení a nájemního bydlení,“ uvedla společnost ve výroční zprávě.
V roce 2024 skupina zahájila prodej nových rezidenčních etap například v pražských Štěrboholech, v Ruzyni, Vysočanech, na Barrandově, v Hloubětíně, Opatově a v Kralupech nad Vltavou. Největší část portfolia podle výroční zprávy tvoří projekty situované v Praze a v Bratislavě. Další část developerských projektů skupiny tvoří kanceláře, přičemž součástí rezidenčních i administrativních projektů jsou také komerční plochy pro obchody či kavárny.
Mám smutný komentář kolem vývoje cen bydlení v Praze a v Česku. „Ceny porostou do nekonečna,“ říká Tomáš Pardubický, generální ředitel developerské společnosti Finep a její spolumajitel.
Ceny bydlení porostou do nekonečna, říká developer Pardubický
Reality
Na výstavbu nájemného bydlení se Finep začal soustředit zhruba před pěti lety. Před více než deseti lety pak společnost začala v ČR opět s výstavbou družstevního bydlení. V poslední době podle tiskové zprávy společnost uzavřela partnerství s fondy, jako jsou společnosti Heimstaden, AFI Europe, Dostupné bydlení České spořitelny, Mint, Zeitgeist, XPlace či Reico ČR. Soustředit se chce také na výstavbu cenově dostupného nájemního bydlení, které vláda podporuje.
Kořeny české developerské společnosti Finep sahají do roku 1995, kdy začala s výstavbou několika tisíc bytů. V roce 2007 se zaregistrovala pod názvem Finep Holding SE, nyní působí také na Slovensku a v Mongolsku. Součástí holdingu je interiérový podnik ProBydlení. Dříve pod Finep spadala také realitní kancelář Maxima Reality, v roce 2019 ji ale společnost předala do přímého vlastnictví svého bývalého obchodního ředitele Vladimíra Zuzáka.
Konečnými vlastníky společnosti je šest fyzických osob, a to Michal Kocián, Pavel Rejchrt, Tomáš Zaněk, Vladimír Schwarz, Tomáš Pardubický a Štěpán Havlas. Skupinu společně ovládají Kocián, Rejchrt a Zaněk.
„Od konkurentů slýchám, že jim letos oživl rezidenční trh. Nám nikdy neuvadl,“ říká Tomáš Pardubický, generální ředitel developerské společnosti Finep a její spolumajitel.
Družstevní bydlení jako svatý grál. Pro nás to bude silná noha, říká šéf Finepu Pardubický
Reality
Vliv Prahy sahá po hranice středočeských měst, kolem ní je silná suburbanizace, proto se hlavní město stále více propojuje se středočeským krajem. „Města za hranicí středočeského kraje jsou většinou málo rozvinutá,“ uvedl sociální geograf Radim Perlín z Karlovy univerzity.
Význam Prahy klesá, shodli se developeři
Reality
„V rezidenčním developmentu nelze čekat nějaký velký třesk. V kancelářském developmentu očekáváme naopak oživení,“ vyhlíží klíčové události, které letos ovlivní realitní trh David J. Wodinský, marketingový ředitel Finepu, v anketě členů Realitního Clubu Newstreamu.
Wodinský z Finepu: Kancelářský segment čeká oživení
Reality
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?