Reklama

Restart cestovního ruchu nakopl služby. Zhoubou může být inflace

Jak chutná v pražské restauraci Bruxx.
Petr Hoffelner
Petr Dufek

I když samotný březen byl pro služby slabším měsícem, za celé čtvrtletí se reálné tržby odvětví služeb zvýšily o 1,2 procenta. Meziročně dosáhlo tempo růstu dokonce o 12,5 procenta, avšak stále je třeba vzít v potaz nízký srovnávací základ z loňského úvodu roku, kdy probíhal rozsáhlý lockdown ekonomiky, komentuje výkon odvětví služeb Petr Dufek, hlavní ekonom banky Creditas.

Reklama

Tržby ve službách v Česku stouply v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně o 12,5 procenta, uvádí data Českého statistického úřadu. Ve službách souvisejících s turistikou dokonce vzrostly několikanásobně. Úrovně, jakou měly před pandemií, však stále nedosáhly.

Cestovní agentury, kanceláře a jiné rezervační a související činnosti zaznamenaly na začátku letošního roku nárůst tržeb o 198,7 procenta oproti loňsku. V ubytování, stravování a pohostinství tržby vzrostly o 105,9 procenta. V samotném ubytování stouply dokonce na trojnásobek.

Oblast cestovního ruchu ale stále zaostá za předcovidovou úrovní, konkrétně HORECA je 28 procent pod úrovní roku 2019, letecká doprava 37 procent. „Výsledky cestovního ruchu za první měsíce roku ovšem vypadají poměrně nadějně, avšak stále je třeba brát do úvahy, že nárůsty tržeb i návštěvníků se stále počítají z extrémně nízkého srovnávacího základu,“ komentuje čerstvá data Petr Dufek, hlavní ekonom banky Creditas. 

ulice Na Příkopě Praha

Štěpán Křeček: Česko je zpět na mapě cestovatelů. Počet zahraničních hostů roste astronomicky

„Česká republika se opět vrátila do map cizinců. V prvním čtvrtletí letošního roku se zvýšil počet hostů ze zahraničí o 1 500 procent,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Přečíst článek

„V každém případě jsou reálné tržby odvětví služeb už na předcovidové úrovni. A to díky třeba skladovacím a doručovatelským službám, které se svezly na vlně expanze e-shopů, pro něž byla pandemie výrazným impulsem k rozvoji. Podobně lze zmínit i IT, pro které byla pandemie katalyzátorem rozvoje řešení vzdálených přístupů ve firmách,“ dodal Dufek.

Reklama

Výrazné zaostávání je podle něj stále vidět v oblasti ubytování a cestovních kanceláří, které je reálně 38 procent pod úrovní roku 2019, restaurace pak necelou čtvrtinu. Situace i v této oblasti se ovšem postupně začíná normalizovat, nicméně cesta k využívání kapacit jako před pandemií bude podle Dufka ještě dlouhá. „Na druhou stranu v běžných cenách to v důsledku rychlého zvyšování cen v tomto odvětví nevypadá až tak zle. Restaurace jsou z tohoto pohledu už jen pět procent pod průměrem roku 2019,“ dodal Dufek.

Čtvrtletní i samotné březnové výsledky služeb vyznívají celkově pozitivně. Nelze si nevšimnout pozvolného útlumu v některých vyexpandovaných oborech, avšak na druhou stranu ani restartu covidem potlačeného cestovního ruchu.

Stále větší překážkou podle Dufka zůstane inflace, která mění třeba chování spotřebitelů. „Očekávání od příštích měsíců jsou ve většině oborů služeb jsou stále nastavena vysoko, nicméně z dubnového průzkumu jsou patrné určité obavy spojené právě s inflací, respektive rostoucími náklady firem. V každém případě lze od služeb očekávat mírně pozitivní příspěvek k růstu ekonomiky,“ uzavřel Dufek. 

turisté v Praze

Cizinci se vrací do Česka. Turistický ruch se pomalu oklepává z pandemie

V hotelech, penzionech a kempech v Česku se v letošním prvním čtvrtletí ubytovalo ubytovalo 2,81 milionu turistů. Je to desetkrát více než ve stejném období loňského roku, který byl ovšem výrazně poznamenán covidem a protiepidemickými opatřeními. Ze zahraničí podle dat Českého statistického úřadu dorazilo zhruba 886 tisíc turistů, což je šestnáctinásobný nárůst.

Přečíst článek

Reklama

Související

turisté v Praze

Tržby ve službách rostou. Dařilo se cestovkám, pohoršili si filmaři a hudebníci

Přečíst článek
Lidé důvěřují české ekonomice nejvíce od loňského března. Ale vyhráno ještě není

Lidé důvěřují české ekonomice nejvíce od loňského března. Ale vyhráno ještě není

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme