Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Turisté se vrátili do Česka. Utrácejí ale méně než před covidem

turisté v Praze
Pixabay
Stanislav Šulc

Útraty turistů v Česku během letošních prázdnin dosáhly hranice pěti miliard korun. Oproti loňsku jde o nárůst, ale předpandemické hladiny se tržby zatím nedotkly, ukazují data transakcí platebními kartami.

Rozvolnění protipandemických opatření pro zahraniční turisty se odrazilo na tržbách hotelů a dalších služeb turistického ruchu. Potvrzují to data společnosti Global Payments provozující platby kartami. Podle nich zahraničních turistů sice není tolik, ale o to víc nakupují.

„V létě u nás svými platebními kartami utratili 4,8 miliard korun, což je půl miliardy neboli o 12 procent víc než vloni. A podobně štědře se chovali i domácí turisté, kteří v některých oblíbených lokalitách zvedli tržby i dvojnásobně,“ říká mluvčí Global Payments Ondřej Holoubek. Při srovnání s předpandemickou dobou jde ale stále o výrazný propad, v roce 2019 totiž za stejné období zahraniční turisté u nás utratili 6,1 miliardy korun, uvádí společnost, která zpracovává údaje ze třetiny platebních terminálů u nás.

Art villas Costa Rica, Formafatal, architektura

Stylová dovolená. Resort uprostřed kostarické džungle navrhli Češi

Nad pláží Hermosa, nedaleko kostarického městečka Uvita, se v prudkém svahu džungle ukrývá resort Art Villas. Komplex tří betonových vil a několika stromových domů navrhli čeští architekti pro českého investora.

Přečíst článek

Čína na úrovni Běloruska

Karetní data dovolují přesně určit, z jakých zemí do České republiky turisté přijeli a kolik zaplatili. Tabulku turistických rekordmanů letos vedou Slováci, kteří u nás během prázdnin utratili kartou 332 milionů korun. Druzí v pořadí jsou Němci 234 miliony korun a třetí Rakušané se 182 miliony.

O další místa v žebříčku utrácení se dělí Poláci se 145 miliony korun následovaní turisty ze Spojených států s 98 miliony korun. Jenom o milion méně zaplatili kartou občané Spojeného království. Ti jsou zároveň smutným rekordmanem v největším propadu – ještě loni u nás utratili 254 milionů, letos jenom 97. „Zcela zmizeli turisté z Číny, kteří u nás v létě zaplatili pouze sedm milionů korun, což je přibližně na úrovni Běloruska,“ srovnává Holoubek. 

Na opačném pólu jsou země s nejmenším objemem karetních transakcí. Pouhé dvě platby u nás učinil občan ropného emirátu Brunej, který jimi zaplatil částku 5993 korun. Obdobně turista ze Svazijska udělal dvě platby za 3071 korun. Čtyři platby proběhly kartou vydanou v africkém Gabunu, tentokrát ale za 84 860 korun. Rekordmanem mezi turisty v nejnižší transakci je Tanzanie s jednou platbou v hodnotě pouhých 59 korun.

Domácí na dovolené

V tuzemských hotelech pak utráceli také domácí cestovatelé. Podle analytika Global Payments Ondřeje Stříbrského se ukazuje, že Češi a Češky během zimního a jarního lockdownu našetřili hodně peněz a v létě neváhali si za ně dopřát lepší dovolenou.

„Covidová opatření po celé Evropě odradila řadu lidí od cest do zahraničí, proto strávili dovolenou v tuzemsku a díky svým útratám výrazně pozdvihli domácí turistický ruch,“ uvedl analytik.

Podívejte se na Český Krumlov chystající se na letní sezonu 2021

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Paříž

Lepší než před covidem. Paříž se těší z přívalu turistů, hotely výrazně zdražují

Přečíst článek
Doporučujeme