Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Stínová flotila. Stárnoucí tankery převážející ruskou ropu představují ekologickou hrozbu

Ropný tanker (ilustrační foto).
Alf van Beem / Creative Commons / CC0
Ondřej Bílek
obi

Flotila starých tankerů s nejasnými majiteli a postrádajícími bezpečnostní certifikáty se nyní plaví po světových oceánech napěchovaná ruskou ropou. Podle mnohých představují ekologickou hrozbu. Agentura Bloomberg uvádí, že v loňském roce vystřídalo majitele více než 100 ropných a palivových tankerů, přičemž ve stejném období došlo k prudkému poklesu počtu vyřazených lodí kvůli stáří.

Reklama

Ropný tanker Turba už měl být za normálních okolností sešrotován, 26 let staré plavidlo neprošlo řádnou inspekcí od roku 2017, rovněž postrádá standardní pojištění a momentálně pluje pod kamerunskou vlajkou, ale místo toho, aby byl tanker z roku 1997 nasměrován na pláž v Bangladéši, Indii nebo Pákistánu k demontáži, převáží ruskou ropu.

Kreml, Moskva

Dopad sankcí: Běžný Rus si ekonomického trestu za útok na Ukrajinu moc nevšiml

Západní sankce zasáhly ruské banky, bohaté jednotlivce nebo dovoz technologií. Po roce rozsáhlých omezení, jejichž cílem bylo oslabit válečný fond Moskvy, se ale ekonomický život pro běžné Rusy příliš neliší od toho, který vedli před ruskou invazí na Ukrajinu. Žádná masová nezaměstnanost a propad měny se nekonají. Nejsou tu žádné krachující banky, před kterými se tvoří dlouhé fronty. Nabídka v supermarketech se příliš nezměnila, zahraniční zboží je stále dostupné, nebo jeho místo zaujaly místní ekvivalenty, píše agentura AP.

Přečíst článek

Následky sankcí Evropské unie vůči Rusku mají také ten efekt, že Turba patří do takzvané stínové flotily přepravující ruskou ropu po celém světě. Na velké vzdálenosti a na otevřeném moři.

„Jsou ekologickou hrozbou. Je to čekání na katastrofu,” řekl například agentuře Bloomberg Lars Barstad, výkonný ředitel Frontline Plc., jednoho z největších vlastníků supertankerů.

Reklama

Připomínka havárie tankeru Prestige

Existují pádné důvody, proč vyřazovat tankery po dvaceti letech služby. Jejich provoz se pak stává ekonomicky nevýhodným kvůli požadavkům na bezpečnost a údržbu. Jenže nyní rejdaři prodlužují jejich život, protože mají šanci vydělávat. Sankce uvalené 5. prosince nutí plavidla plout o tisíce mil dále, což zvyšuje poptávku a sazby za přepravu.

Podle údajů z databáze námořní bezpečnosti Equasis nejméně 40 plavidel přepravujících ruskou ropu do Číny a Indie od prosince do února postrádalo pojištění nebo rutinní certifikáty bezpečnosti, mezi nimi i Turba. Tenhle tanker vyvolává nepříjemné vzpomínky na jednu z nejhorších ropných havárií v Evropě. Tanker Prestige se v listopadu 2002 rozlomil vejpůl a na pobřeží Španělska unikly tisíce tun těžkého topného oleje.

Turba je stejně stará jako Prestige.

Si Ťin-pching a Vladimir Putin na archivním snímku z února 2022, ještě před ruskou invazí na Ukrajinu.

Čínský prezident přiletěl do Moskvy, s Putinem jednal čtyři a půl hodiny

Ruský prezident Vladimir Putin se v Kremlu sešel se svým čínským protějškem Si Ťin-pchingem. Neformální setkání obou vůdců trvalo čtyři a půl hodiny, informovaly ruské agentury. Dodaly, že čínský host v Putinově doprovodu opustil Kreml a oba prezidenti krátce pohovořili ještě u automobilu čínského prezidenta. Znovu se setkají v úterý.

Přečíst článek

EU, která byla léta největším odběratelem ruské ropy, zakázala téměř veškerý vývoz po moři a připojila se ke skupině G-7 v omezení ceny ropy na 60 dolarů za barel. Stále je možné přepravovat ruskou ropu za ceny nad prahovou hodnotou, ale ne pomocí západních služeb, jako je pojištění, posádka, klasifikace plavidel a financování

Vedlejším efektem bylo zvýšení dodávek na velké vzdálenosti na zbývající velké ruské trhy v Asii a vytvoření stínové flotily tankerů operujících mimo sféru společností G-7.

Dalibor Martínek: Jaká je uhlíková stopa války na Ukrajině? Zkusme vymyslet pitomější otázku

Kolem ruské Kaliningradské oblasti se proletěl americký strategický bombardér B52, aby Rusům ukázal, kdo je na světě nejsilnější. Tento letoun je založený na technologiích ze čtyřicátých let. Spaluje tisíce galonů leteckého paliva. Pořád je ale dost hrozivý na to, aby jím nejsilnější stát světa mohl hrozit druhému nejsilnějšímu.

Přečíst článek

„Je to obrovské environmentální riziko,” řekl Adi Imsirovic, zkušený obchodník s ropou, který je nyní ředitelem poradenské společnosti Surrey Clean Energy. „Tankery, které už měly být sešrotovány, provádějí spoustu převozů milionů barelů ropy z lodi na loď bez řádného pojištění.

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Ruský prezident Vladimir Putin.

Lukáš Kovanda: Hra o ropná pole v Libyi. Putin upevňuje vliv, Západ povážlivě ztrácí

Přečíst článek
Krvavé peníze pro Putina. Řečtí rejdaři vydělávají na ruské ropě

Krvavé peníze pro Putina. Řečtí rejdaři vydělávají na ruské ropě

Přečíst článek
Zásobníky ropného gigantu Rosněfť na západní Sibiři.

Příjmy ruského rozpočtu z ropy a plynu v únoru stouply, ale bylo to méně než loni

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme