Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Špatné vysvědčení pro Fialovu vládu. Německé investory Česko neláká, jdou raději na Balkán

Český premiér Petr Fiala a německý kancléř Olaf Scholz
ČTK
 ČTK

Atraktivita Česka pro německé investory je nejnižší od roku 2011. Pokud by se znovu rozhodovali o umístění své investice, tak by si 17 procent z nich Česko nevybralo, vyplývá z konjunkturálního průzkumu, jehož výsledky představila Česko-německá obchodí a průmyslová komora (ČNOPK).

Reklama

Firmy podle průzkumu hůř než v minulosti hodnotí výkonnost a kvalifikaci zaměstnanců, dlouhodobě označují za problém dostupnost kvalifikovaných pracovních sil.

Hodnocení Česka v průzkumu, kterého se účastní firmy z česko-německého prostoru převážně s německými vlastníky, se setrvale zhoršuje od roku 2020. Zatímco tehdy by si Česko znovu pro investici nevybralo osm procent firem, loni to bylo 12,5 procenta a letos 17 procent. Jako alternativu pro investici společnosti nejčastěji uvádějí Polsko, Bulharsko a Bosnu a Hercegovinu.

Poslanec SPD Jaroslav Foldyna

Foldyna i člen Pirátů. Jaká je česká stopa kolem proruského webu Voice of Europe?

Asistent poslance SPD Jaroslava Foldyny Milutin Ilić spoluorganizoval v Praze únorovou konferenci, které se zúčastnili zástupci proruského zpravodajského portálu Voice of Europe, který je nově na českém sankčním seznamu.

Přečíst článek

V podmínkách pro podnikání investoři u Česka oceňují hlavně členství v Evropské unii, kvalitu telekomunikací, dostupnost lokálních dodavatelů či platební morálku. Mezi největší negativa řadí dostupnost pracovních sil, transparentnost při zadávání veřejných zakázek či efektivitu státní správy. V posledních letech se ale výrazně zhoršilo hodnocení výkonnosti a motivace zaměstnanců, které v minulosti patřilo mezi pět nejlépe hodnocených kritérií, nyní je na jedenáctém místě. Ještě výraznější je pokles u hodnocení kvalifikace zaměstnanců.

Reklama

„S ohledem na rostoucí požadavky digitalizující se ekonomiky je tento trend obzvlášť problematický. Česká republika nemá téměř žádné suroviny. Pokud tedy chceme zůstat inovativní a konkurenceschopní, musíme vše vložit do našich lidských zdrojů a investovat do školení, dalšího vzdělávání a zvyšování kvalifikace,“ řekl novinářům prezident ČNOPK Milan Šlachta. Podle něj je také důležité, aby se zaměstnanci mohli věnovat produktivní činnosti a nebyli zbytečně zatíženi administrativou.

Kníže Hans-Adam II. z Lichtenštejna

Lichtenštejnové versus Česko. Ústavní soud zamítl jejich stížnost ohledně pozemků u Prahy

Ústavní soud zamítl stížnost Nadace knížete z Lichtenštejna a vládnoucího knížete Hanse-Adama II. z Lichtenštejna v jednom z mnoha sporů o někdejší rodový majetek v Česku, který nyní náleží státu.

Přečíst článek

Konjunkturální průzkum ČNOPK také ukázal na mírně optimističtější vyhlídky firem ve srovnání s předchozí rokem. Zlepšení situace českého hospodářství čeká 30 procent firem, loni to bylo 19 procent. Za riziko ale ČNOPK označuje očekávané snížení investičních výdajů, se kterým letos počítá 39 procent firem. „Zvlášť v době transformace by se spíš mělo investovat víc,“ podotkl Šlachta.

Za největší riziko pro nadcházejících 12 měsíců firmy označují poptávku po své produkci. Tři pětiny také mají obavy, že jejich podnikání v Česku negativně ovlivní geopolitická situace, jako je válka na Ukrajině, napětí na Blízkém východě či vývoj ve Spojených státech v souvislosti s opětovnou prezidentskou kandidaturou bývalého prezidenta Donalda Trumpa.

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Lukáš Kovanda: Podmínky v průmyslu se zhoršují. Na vině jsou vysoké úroky, boj s inflací i slabý odbyt v Německu

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme