V Česku se letos zatím neprodalo ani 200 tisíc nových aut
Prodej nových aut v Česku vzrostl za 11 měsíců o 4,4 procenta 190 668 vozů. V samotném listopadu však meziročně klesl o 7,5 procenta na 16 174 aut. Nakupovaly hlavně firmy, na které připadá 76 procent prodaných vozidel. Uvedl to Svaz dovozců automobilů.
První je značka Škoda s poklesem o skoro pět procent na 65 tisíc prodaných aut, následují Hyundai s 18,5 tisíci vozy, Volkswagen s prodejem necelými 16 tisíci vozy a dále Toyota a Kia. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Fabia a Škoda Octavia. Následuje Škoda Kamiq, Hyundai i30 a Škoda Karoq. V listopadu se za Škodu a Hyundai dostala na třetí místo Kia, čtvrtá je Toyota a pátý Volkswagen.
Tým společnosti Energy financial group, českého lídra v oblasti výroby biometanu, od listopadu posílil Roman Lesný, který nastoupil na pozici finančního ředitele. Lesný se dlouhodobě pohybuje zejména v sektorech dopravy, logistiky a strategického řízení firem, působil na mnoha manažerských postech v ČR a USA nebo jako poradce ministra dopravy. V EFG bude mít na starosti finanční strategii.
Exšéf Škody Transportation jde řídit finance do EFG
Zprávy z firem
Z hlediska paliva vede benzin s podílem 68,3 procenta, podíl nafty klesl na 24,7 procenta. Registrace automobilů s alternativním pohonem jsou letos téměř dvojnásobné proti loňsku s celkem 25,5 tisíci prodanými vozy.
Podle generálního ředitele české Toyoty Martina Pelešky se v Evropě vyprodala většina skladových vozů a nové objednávky míří do výroby, což znamená v případě japonského výrobce čekací lhůty čtyři až osm měsíců, u některých značek však mohou přesáhnout jeden rok. Automobilky přitom začaly dohánět výpadky způsobené nedostatkem čipů a jedou naplno. „Za celý rok směřujeme k 20 tisícům objednávek, což je historické maximum a o sedm tisíc více, než byl náš původní předpoklad,“ uvedl Peleška.
Kurzarbeit pro automobilky je chybou, malý živnostník také na pomoc nedosáhne. Nedostatek čipů je zhmotněním byznysového rizika, ne zásahem vyšší moci jako pandemie.
Lukáš Kovanda: Kurzarbeit pro automobilky je chybou
Názory
Registrace lehkých užitkových automobilů zaznamenaly celkově nárůst o 13 procent na 17 274 vozů. První je značka Renault s 2 185 registrovanými vozy, následují Fiat a Ford. Prodej nákladních aut proti loňsku vzrostl o 18,3 procenta na 7,6 tisíce vozů. První je značka Mercedes-Benz, druhý MAN a třetí DAF.
Registrace autobusů jsou letos o čtvrtinu nižší než před rokem. Prodalo se 868 vozidel. V listopadu klesly meziročně o 65 procent. První je značka Iveco Bus s 328 registrovanými autobusy, následují SOR a Setra. Prodej motocyklů meziročně stoupl o šest procent na 21 tisíc strojů. První je značka Honda s 4 203 registrovanými motocykly, druhá skončila Yamaha a třetí CF Moto.
Elon Musk, nejbohatší muž na světě a zakladatel automobilky Tesla, už brzy přestřihne slavnostní pásku u vstupu do zbrusu nové fabriky. První evropská továrna Tesly, která se staví nedaleko Berlína, by mohla začít vyrábět ještě letos. Prohlásil to braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach.
První evropská fabrika Tesly by mohla začít vyrábět elektroauta ještě letos
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.