Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Slovensko je pořád světový lídr, ale výroba aut poklesla na milion

Automobilka Kia vyrobila loni na Slovensku přes 300 tisíc aut, ale slovenská produkce klesla.
ČTK
 ČTK

Výroba automobilů na Slovensku loni podle předběžných údajů klesla téměř o pět procent zhruba na milion vozidel, země si ale v přepočtu na obyvatele udržela pozici světového lídra v produkci aut.

Automobilky v zemi i loni čelily nedostatku součástek, což vedlo až k přerušení výroby aut. Svaz automobilového průmyslu Slovenska předpokládá, že v letošním roce z montážních linek čtyř automobilek opět sjede celkem asi jeden milion vozidel. Rekordních více než 1,1 milionu aut se na Slovensku vyrobilo v roce 2019.

V Davosu začíná světvé fórum, ekonomové očekávají, že svět nemine recese.

Inflace, zadlužení, válka. Globální recese je pravděpodobná, ukazuje průzkum

Dvě třetiny hlavních ekonomů ze soukromého a veřejného sektoru očekávají v letošním roce globální recesi. Ukázal to průzkum Světového ekonomického fóra (WEF). Přibližně 18 procent z nich přitom považuje recesi globální ekonomiky za velmi pravděpodobnou. To je více než dvojnásobek ve srovnání s předchozím průzkumem z loňského září.

Přečíst článek

Výrobní výsledky za loňský rok zatím zveřejnila slovenská továrna Stellantisu, která smontovala zhruba 312 500 vozidel, a závod automobilky Kia, který vyprodukoval 311 000 aut.

Volkswagen prožil složitý rok, odbyt mu klesal.

Volkswagen loni ztrácel, elektromobily prodej spasit nedokázaly

Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, loni navzdory lepšímu druhému čtvrtletí klesl o sedm procent na 8,3 milionu vozů. Propad je hlubší než v předchozím roce, kdy se odbyt snížil na desetileté minimum. Volkswagen zároveň uvedl, že si udržel pozici předního evropského výrobce elektromobilů s bateriemi. Odbyt čistě elektrických vozů meziročně vzrostl o 26 procent.

Přečíst článek

Automobilový průmysl je hlavním motorem slovenské ekonomiky. Toto odvětví na pětimilionovém Slovensku zaměstnává zhruba 176 tisíc pracovníků.

Své továrny na Slovensku má kromě automobilek Kia a Stellantis ještě Jaguar Land Rover a Volkswagen. K nim se v budoucnu zařadí švédská automobilka Volvo Cars, která loni v létě oznámila, že postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektrických aut.

ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.

Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka. 

O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.

Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.

Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.

Související

Doporučujeme