Slovensko je pořád světový lídr, ale výroba aut poklesla na milion

Výroba automobilů na Slovensku loni podle předběžných údajů klesla téměř o pět procent zhruba na milion vozidel, země si ale v přepočtu na obyvatele udržela pozici světového lídra v produkci aut.
Automobilky v zemi i loni čelily nedostatku součástek, což vedlo až k přerušení výroby aut. Svaz automobilového průmyslu Slovenska předpokládá, že v letošním roce z montážních linek čtyř automobilek opět sjede celkem asi jeden milion vozidel. Rekordních více než 1,1 milionu aut se na Slovensku vyrobilo v roce 2019.
Dvě třetiny hlavních ekonomů ze soukromého a veřejného sektoru očekávají v letošním roce globální recesi. Ukázal to průzkum Světového ekonomického fóra (WEF). Přibližně 18 procent z nich přitom považuje recesi globální ekonomiky za velmi pravděpodobnou. To je více než dvojnásobek ve srovnání s předchozím průzkumem z loňského září.
Inflace, zadlužení, válka. Globální recese je pravděpodobná, ukazuje průzkum
Money
Výrobní výsledky za loňský rok zatím zveřejnila slovenská továrna Stellantisu, která smontovala zhruba 312 500 vozidel, a závod automobilky Kia, který vyprodukoval 311 000 aut.
Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, loni navzdory lepšímu druhému čtvrtletí klesl o sedm procent na 8,3 milionu vozů. Propad je hlubší než v předchozím roce, kdy se odbyt snížil na desetileté minimum. Volkswagen zároveň uvedl, že si udržel pozici předního evropského výrobce elektromobilů s bateriemi. Odbyt čistě elektrických vozů meziročně vzrostl o 26 procent.
Volkswagen loni ztrácel, elektromobily prodej spasit nedokázaly
Zprávy z firem
Automobilový průmysl je hlavním motorem slovenské ekonomiky. Toto odvětví na pětimilionovém Slovensku zaměstnává zhruba 176 tisíc pracovníků.
Své továrny na Slovensku má kromě automobilek Kia a Stellantis ještě Jaguar Land Rover a Volkswagen. K nim se v budoucnu zařadí švédská automobilka Volvo Cars, která loni v létě oznámila, že postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektrických aut.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.