Žně pro americké bankéře. Osmimístné výplaty se množí jak na běžícím pásu
![Wall Street](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/iStock-177014218.jpg)
Deset milionů dolarů, 15 milionů dolarů, 25 milionů dolarů... i více. To jsou částky, které loni na odměnách obdrželi vrcholní američtí investiční bankéři. Jen v Goldman Sachs loni průměrné výdaje na zaměstnance vystřelily o 23 procent, což je největší skok za více než deset let, uvedla agentura Bloomberg.
Velké peníze na Wall Streetu jsou zpět. Po letech střídmých bonusů se výplatní balíčky v amerických investičních bankách opět nenafoukly na mnohamilionové částky, na které byli bankéři zvyklí po roce 2000 až do příchodu finanční krize v roce 2008.
Loňský třiadvacetiprocentní nárůst výdajů na změstnance Goldman Sachs je nic proti tomu, jak po pandemickém boomu fúzí a akvizic v Morgan Stanley, JP Morgan Chase a Goldman Sachs dramaticky vzrostly bonusy pro dealmakery. Konkrétně se zvýšily na 30, 40, a 50 procent.
Zlaté padáky, mnohamilionové odměny, to bývala realita šéfů bank v minulosti. Nyní Goldman Sachs, JP Morgan a spol. přeplácejí řadové lidi. Na Wall Street je válka o talenty. Nejsou lidi.
Válka o lidi: americké banky zasypávají zaměstnance penězi
Money
Po letech zdrženlivosti vedoucí představitelé bank opět přistupují k výplatám ve stylu „co to dá“. Díky tomu jejich zaměstnanci na Manhattanu odzátkovávají lahve vína za 2000 dolarů, kupují větší domy v módní a prestižní newyorské čtvrti zvané TriBeCa a jachty nejrychlejším tempem za poslední roky, podotkl Bloomberg.
Nárůst a pokles výdajů na zaměstnance, zejména investiční bankéře, v Goldman Sachs za posledních deset let (v procentech):
![](/uploads/image/goldman-vydaje-na-zamestnance-2.jpg)
pramen: Bloomberg
Je to dlouho očekávaný okamžik pro generaci nastupujících manažerů, kteří roky přicházeli o bohatství, které sklidili ti před nimi, podotkla agentura.
V posledních dnech byli nejvyšší šefové – David Solomon z Goldman Sachs, James Gorman z Morgan Stanley a Jamie Dimon z JP Morgan – oceněni každý za svou práci v loňském roce asi 35 miliony dolarů. To je vyšší částka, než kterákoli z jejich bank utratila za generálního ředitele od roku 2007.
Česká měna v úterý uzavřela vůči švédské koruně na nejsilnější úrovni v historii. Koruně pomohla lepší než očekávaná čísla k výkonu tuzemské ekonomiky v loňském roce.
Nakupujte české koruny, nejlépe za ty švédské, radí Goldman Sachs
Money
Po Wall Street se šíří zprávy o narůstajícím počtu lidí, kteří letos dostali osmimístné výplatní balíčky. Nejvyšší příjmy v Goldman Sachs se budou blížit 30 milionům dolarů, přičemž někteří dokonce tuto hranici překročí, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí. Odměny přitom zahrnovaly i speciální jednorázové výplaty pro několik stovek vrcholných manažerů.
Také v nezávislé investiční bance Jefferies Financial Group platy těch z nejlepších překročily 25 milionů dolarů, uvádí informované zdroje.
Každý z nás v našem oboru je přeplácený, potvrdil generální ředitel Jefferies Financial Rich Handler. „Až půjdeme všichni domů a podíváme se na sebe do zrcadla, každý z nás by měl spočítat naše šťastné hvězdy. A nejen v roce 2021,“ dodal.
Rok 2021 byl pro Raiffeisenbank rušný. Po akvizici Equa bank a Akcenty zvládla navzdory pandemii integrovat jejich zaměstnance i klienty a přitom zvýšit čistý zisk meziročně o 119 procent na na 4,69 miliardy korun, uvedla banka.
Dobrý rok pro Raiffeisenbank. Zisk jí stoupl o víc než 100 procent na 4,7 miliardy korun
Zprávy z firem
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.