Navzdory čipové krizi si loni automobilky sáhly na rekordní zisky. Vyplatilo se jim zaměřit na luxusní auta a nezlevňovat
Přední světové automobilky v loňském roce prudce zvýšily své zisky, a to navzdory negativním dopadům nedostatku čipů a dalších součástek na jejich výrobní aktivity. Souhrnný provozní zisk 16 největších světových automobilových koncernů zvýšil o 168 procent na 134 miliard eur (zhruba 3,3 bilionu korun).
„Celkově přední automobilové koncerny v loňském roce zvládaly čipovou krizi pozoruhodně dobře. Odbyt sice u řady podniků klesl, v oblasti zisku byl však vývoj v některých případech vynikající,“ uvedl analytik EY Constantin Gall.
Dodal, že automobilkám se vyplatila strategie zaměřit se zejména na výrobu dražších vozů a omezit poskytování slev. „Marže v roce 2021 dosahovaly rekordních úrovní,“ upozornil.
Americká společnost Tesla v úterý oficiálně otevřela svůj nový závod na elektromobily v braniborské obci Grünheide nedaleko Berlína, je to zároveň její první továrna v Evropě. Tesla ji vybudovala na domácí půdě konkurenčního automobilového koncernu Volkswagen, s kterým soupeří v elektromobilitě. Při ceremonii, které se zúčastnili mimo jiné německý kancléř Olaf Scholz, ministr hospodářství Robert Habeck a braniborský premiér Dietmar Woidke, předal šéf Tesly Elon Musk první auta novým majitelům. Továrna chce vyrábět až 500 tisíc vozů Model Y ročně, zaměstná 12 tisíc lidí.Tesla otevřela u Berlína svoji první evropskou továrnu. Musk předal první vozy i s autogramem
Zprávy z firem
Nejvyšší marže ze sledovaných automobilek podle EY dosáhl americký výrobce elektromobilů Tesla, těsně za ním následovali němečtí producenti luxusních vozů BMW a Mercedes-Benz.
Předloni automobilový průmysl tvrdě zasáhla pandemie covidu-19, s problémy se toto odvětví potýká také v letošním roce.
Některá ojetá auta jsou už dražší než ta nová. Trend začal před dvěma lety, a nic nenasvědčuje tomu, že by měl skončit. Nová auta se nevyrábějí, ať už kvůli nedostatku čipů či jiných komponent. A ojetiny dál zdražují. Situace se jen tak nezmění. Poptávka po ojetých autech výrazně převyšuje nabídku. „Lidé prostě potřebují být mobilní,“ říká šéfka největšího prodejce ojetých aut ve střední Evropě Karolína Topolová. Šéfka AAA Auto Karolína Topolová: Cena ojetin vzrostla o patnáct procent. A zdražují dál
Leaders
„Výrobu dál brzdí nedostatek polovodičů a dalších součástek. Enormní zátěž pro toto odvětví představuje rovněž válka na Ukrajině,“ uvedl analytik EY Peter Fuss.
Předpověděl rovněž, že ceny nových automobilů budou letos spíše růst než klesat.
Škoda Auto přestála druhý rok čipové krize. Zisk jí vzrostl o téměř polovinu, tržby stagnovaly. Propad výroby kvůli nedostatku dílů čeká Škodovku i letos. Jak mocný propad bude, záleží na vývoji války na Ukrajině. Ukrajina opět vyrábí kabely, válce navzdory. Škoda Auto si pro jistotu jejich dodávky zařídila i jinde
Zprávy z firem
Nůžky mezi cenou piva v hospodě a piva doma se stále rozevírají. Pandemie a související „garážové party“ i nynější rapidní inflace rozevírání ještě zrychlují.Do hospody na pivo už jen svátečně. Rozdíl v cenách točeného a baleného piva už je propastný
Money
Začíná jaro, bagry a dělníci v oranžových vestách jsou na svých místech. Rozkopávají silnice a chodníky. Neměnný rituál, konstanta našich životů. Ať je válka, nebo mír, rekonstruovat a opravovat se prostě musí.Dalibor Martínek: Česko jako znalostní ekonomika? Spíš ekonomika rozkopaných silnic
Názory
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.