Reklama

Navzdory čipové krizi si loni automobilky sáhly na rekordní zisky. Vyplatilo se jim zaměřit na luxusní auta a nezlevňovat

Daimler, ilustrační foto
Daimler
 ČTK

Přední světové automobilky v loňském roce prudce zvýšily své zisky, a to navzdory negativním dopadům nedostatku čipů a dalších součástek na jejich výrobní aktivity. Souhrnný provozní zisk 16 největších světových automobilových koncernů zvýšil o 168 procent na 134 miliard eur (zhruba 3,3 bilionu korun).

Reklama

„Celkově přední automobilové koncerny v loňském roce zvládaly čipovou krizi pozoruhodně dobře. Odbyt sice u řady podniků klesl, v oblasti zisku byl však vývoj v některých případech vynikající,“ uvedl analytik EY Constantin Gall.

Dodal, že automobilkám se vyplatila strategie zaměřit se zejména na výrobu dražších vozů a omezit poskytování slev. „Marže v roce 2021 dosahovaly rekordních úrovní,“ upozornil.

Opening Tesla Factory Berlin Brandenburg

Tesla otevřela u Berlína svoji první evropskou továrnu. Musk předal první vozy i s autogramem

Americká společnost Tesla v úterý oficiálně otevřela svůj nový závod na elektromobily v braniborské obci Grünheide nedaleko Berlína, je to zároveň její první továrna v Evropě. Tesla ji vybudovala na domácí půdě konkurenčního automobilového koncernu Volkswagen, s kterým soupeří v elektromobilitě. Při ceremonii, které se zúčastnili mimo jiné německý kancléř Olaf Scholz, ministr hospodářství Robert Habeck a braniborský premiér Dietmar Woidke, předal šéf Tesly Elon Musk první auta novým majitelům. Továrna chce vyrábět až 500 tisíc vozů Model Y ročně, zaměstná 12 tisíc lidí.

Přečíst článek

Nejvyšší marže ze sledovaných automobilek podle EY dosáhl americký výrobce elektromobilů Tesla, těsně za ním následovali němečtí producenti luxusních vozů BMW a Mercedes-Benz.

Předloni automobilový průmysl tvrdě zasáhla pandemie covidu-19, s problémy se toto odvětví potýká také v letošním roce.

Reklama

Karolína Topolová, CEO AURES Holdings zastřešující značky AAA AUTO

Šéfka AAA Auto Karolína Topolová: Cena ojetin vzrostla o patnáct procent. A zdražují dál

Některá ojetá auta jsou už dražší než ta nová. Trend začal před dvěma lety, a nic nenasvědčuje tomu, že by měl skončit. Nová auta se nevyrábějí, ať už kvůli nedostatku čipů či jiných komponent. A ojetiny dál zdražují. Situace se jen tak nezmění. Poptávka po ojetých autech výrazně převyšuje nabídku. „Lidé prostě potřebují být mobilní,“ říká šéfka největšího prodejce ojetých aut ve střední Evropě Karolína Topolová. 

Přečíst článek

„Výrobu dál brzdí nedostatek polovodičů a dalších součástek. Enormní zátěž pro toto odvětví představuje rovněž válka na Ukrajině,“ uvedl analytik EY Peter Fuss.

Předpověděl rovněž, že ceny nových automobilů budou letos spíše růst než klesat.

Výroba v mladoboleslavské továrně Škoda Auto

Ukrajina opět vyrábí kabely, válce navzdory. Škoda Auto si pro jistotu jejich dodávky zařídila i jinde

Škoda Auto přestála druhý rok čipové krize. Zisk jí vzrostl o téměř polovinu, tržby stagnovaly. Propad výroby kvůli nedostatku dílů čeká Škodovku i letos. Jak mocný propad bude, záleží na vývoji války na Ukrajině.

Přečíst článek

Do hospody na pivo už jen svátečně. Rozdíl v cenách točeného a baleného piva už je propastný

Nůžky mezi cenou piva v hospodě a piva doma se stále rozevírají. Pandemie a související „garážové party“ i nynější rapidní inflace rozevírání ještě zrychlují.

Přečíst článek

dělníci, stavba

Dalibor Martínek: Česko jako znalostní ekonomika? Spíš ekonomika rozkopaných silnic

Začíná jaro, bagry a dělníci v oranžových vestách jsou na svých místech. Rozkopávají silnice a chodníky. Neměnný rituál, konstanta našich životů. Ať je válka, nebo mír, rekonstruovat a opravovat se prostě musí.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme