Reklama

Ukrajina opět vyrábí kabely, válce navzdory. Škoda Auto si pro jistotu jejich dodávky zařídila i jinde

Výroba v mladoboleslavské továrně Škoda Auto
Škoda Auto

Škoda Auto přestála druhý rok čipové krize. Zisk jí vzrostl o téměř polovinu, tržby stagnovaly. Propad výroby kvůli nedostatku dílů čeká Škodovku i letos. Jak mocný propad bude, záleží na vývoji války na Ukrajině.

Reklama

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila nekonsolidovaný čistý zisk o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy korun, uvedla firma. Největším trhem byla pro automobilku západní Evropa, v Číně naopak výrazně propadla. 

Kvůli nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru automobilka loni zákazníkům na celém světě dodala 878 200 vozů, což je o 12,6 procenta meziročně méně. Nedostatek čipů způsobil, že Škoda nevyrobila 280 tisíc aut.

Sledujete bilanční konferenci k loňským výsledkům automobilky:

Výroční tisková konference Škoda Auto

Se 172 tisíci vozy byla nejprodávanějším modelem opět Octavia, následovaná modely kategorie SUV Kamiq s 111 tisíci vozy a Karoq se 109 tisíci vozy. V podobě vozu Enyaq iV na trh vstoupil první model značky na bázi modulární platformy MEB, kterého se prodalo 45 tisíc vozů. V roce 2022 se k zákazníkům dostane nový model Enyaq Coupé iV, modernizovaný Karoq a Fabia Monte Carlo.

Největším trhem byla pro Škodu západní Evropa, kam dodala 409 tisíc vozů, tedy meziročně o 5,9 procenta méně. „V Evropě jsme si udrželi pozice osmé nejprodávanější značky,“ přibližuje člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Nejrychleji rostoucím trhem je pro mladoboleslavskou automobilku Indie, Severní Afrika a Rusko.

Reklama

Nejhůře si automobilka stála v Číně. „Nejvíc jsme utrpěli v Číně,“ poznamenal Jahn. Prodej vozů se na tamním trhu snížil o 59 procent na 71 200 aut. 

Ukrajina opět vyrábí kabely, válce navzdory

Propad výroby kvůli nedostatku dílů čeká Škodovku i letos. „Jak mocný bude, je nyní nemožné odhadovat,“ konstatoval předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer.

Nižší počet nově vyrobených vozů ovlivní nejenom výpadky v dodávkách některých dílů, ale i důsledky války na Ukrajině. A zatímco v případě kabelových svazků, jejichž dodávky by se podle Schäfera měly stabilizovat ve druhé polovině tohoto roku, v případě dopadů války na Ukrajině nelze nic předpovídat. 

V roce 2022 proto automobilka očekává automobilka značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů.

Právě nedostatek kabelových svazků, které se vyrábí na Ukrajině, zastavil výrobu modelu Enyaq. „V tomto týdnu došlo u ukrajinského dodavatele k obnovení výroby, samozřejmě za zajištění bezpečnosti zaměstnanců. Zároveň jsme se rozhodli výrobu zdvojnásobit pro případ, že by něco nevyšlo. Od 16. týdne pak budeme ještě využívat alternativního dodavatele,” doplnil člen představenstva pro oblast nákupu Karsten Schnake. Škoda dosud dodala zákazníkům kolem 45 tisíc vozů Enyaq, od jeho představení ale již registruje objednávky na 115 tisíc vozů.

Výroba Enyaqu podle Schnakeho naběhne s odstupem jednoho či dvou týdnů poté, co kabelové svazky dorazí. Následovat by měla i výroba modelu Enyaq Coupé, který chtěla automobilka začít nabízet v první polovině letošního roku.

Kvůli válce na Ukrajině Škoda také nedávno zastavila veškeré aktivity včetně výroby svých modelů v ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodě. Loni automobilka v Rusku prodala 90 400 aut.

Budoucnost patří elektřině

Cílem automobilky je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě, a to díky variantám dostupných vozů a silnému elektrifikovanému modelovému portfoliu. Zároveň se automobilka hodlá stát vedoucí evropskou značkou v perspektivních regionech Indie a severní Afriky a převzít další odpovědnosti v koncernu Volkswagen. K růstu má firmě pomoci nový design vozů označovaný jako Modern Solid.

Škoda v současnosti podle Jahna také úzce spolupracuje s ministerstvem průmyslu a dalšími resorty kvůli nalezení vhodné lokality pro zvažovanou gigafactory na baterie pro koncern Volkswagen a také se finalizuje balíček vládních pobídek. „Finální rozhodnutí ale bude na úrovni koncernu VW,“ podotkl Jahn a dodal, že ve hře jsou i další země.

Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. 

Výroba v mladoboleslavské továrně Škoda Auto

V Evropě se prodává stále míň nových aut. Škodovce klesá podíl na unijním trhu

Kvůli výpadkům v dodavatelských řetězcích prodej nových osobních automobilů v Evropské unii nadále klesá. Tempo poklesu prodeje v únoru zrychlilo z lednových šesti procent.

Přečíst článek

Škoda Auto, ilustrační foto

Škoda Auto zastaví byznys v Rusku. I za cenu hospodářských ztrát. Učiní tak i VW

Automobilka Škoda Auto kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastaví veškeré své aktivity v Rusku. Přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu, zastaví i export vozů do země, uvedla firma. Podle vyjádření Škody zastaví aktivity v Rusku celý koncern Volkswagen, a to až do odvolání. Dění kolem Ukrajiny a dopady sankcí mají dopad i na další automobilky. Analytici proto očekávají, že ruský trh s automobily letos klesne o polovinu.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme