Maloobchodní tržby klesají sedm měsíců za sebou, Češi nechtějí utrácet
Maloobchodní tržby v Česku klesají v meziročním srovnání sedm měsíců za sebou. V listopadu loňského roku pokles zpomalil na 8,7 procenta z říjnových 9,9 procenta. Tržby se zvýšily pouze v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky. Vyplývá to z revidovaných údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání se tržby snížily o 0,3 procenta.
„Pokles tržeb maloobchodu v meziročním srovnání pokračoval i v listopadu. Oproti předchozímu měsíci se však pokles zmírnil u prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží, u prodeje potravin se pokles tržeb naopak prohloubil,” uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Tržby za nepotravinářské zboží klesly v listopadu o 9,6 procenta, za potraviny o 9,2 procenta a za pohonné hmoty o 2,1 procenta.
Krabička cigaret letos kvůli zvýšení spotřební daně z tabákových výrobků zdraží nejméně o čtyři koruny. V obchodech se cigarety s vyšší cenou začnou prodávat v prvním čtvrtletí letošního roku. Do konce března musí skončit prodej produktů s loňskými cenami. Vyplývá to z vyjádření mluvčích společností British American Tobacco Czech Republic (BAT) a české pobočky koncernu Japan Tobacco International (JTI).
Kuřákům od jara zdraží cigarety. Nejméně o čtyři koruny na krabičku
Money
„Výsledky maloobchodu docela jasně ukazují důsledky vysoké inflace, se kterou se vypořádává v podstatě celá česká ekonomika,” komentoval údaje Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas.
Šetří se všude
Tržby v drogeriích se proti předloňskému listopadu zvýšily o 2,8 procenta. „Ostatní hlavní sortimentní typy specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím vykázaly pokles tržeb. Pokles vykázaly i prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kterým v předchozích 19 měsících tržby meziročně rostly,” uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková.
Od července je Jan Frait podruhé členem bankovní rady ČNB. Poprvé do ní na šestileté funkční období nastoupil už v roce 2000. Letos v únoru se stane viceguvernérem. „Žijeme v době inflačního šoku,” říká Frait. Podle něj není žádné optimální řešení, jak s růstem cen rychle zatočit. Hraje tu moc vlivů, například ceny energií jsou nyní naprosto nepředvídatelné. „Nemáme klasickou inflaci, kdy by rostlo víceméně všechno.” Česko se podle něj letos dostane do mírné, asi jednoprocentní recese. Přesto prý není důvod „pro katastrofické scénáře o prudkém poklesu produkce nebo razantním růstu nezaměstnanosti”.
Jan Frait z ČNB: Inflace v lednu bude šok, ale ne 20 procent. Nižší sazby bych letos nečekal
Leaders
„Bez toho, že by došlo k výraznému snížení inflace se tuzemský maloobchod hned tak nevzpamatuje. Na druhou stranu slábnoucí poptávka bude fungovat jako brzda inflace a bude časem tlačit na zlevňování, i když zatím nic takového vidět na pultech obchodů není,” pokračoval Dufek.
Lékárny v meziročním srovnání utržily o 5,8 procenta méně. V prodejnách s výrobky pro domácnost klesly tržby o 12 procent, v prodejnách elektroniky o 8,4 procenta a v obchodech s oděvy a obuví o 5,1 procenta. „Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 13,6 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o devět procent. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 2,9 procenta,” dodali statistici. Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 9,8 procenta.
„Snižování tržeb obchodníků je srovnatelné se snižováním reálných příjmů lidí. Je zřejmé, že lidé reagují na prudký růst cen v obchodech, proti kterému se brání tím, že omezují svou spotřebu,” hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.